Ούτε το πετρέλαιο του Μαδούρο τρόμαξε τις αγορές κι όλα δείχνουν ότι πάμε σε νέα ρεκόρ του «μαύρου χρυσού».
Η είδηση της αύξησης παραγωγής από τον ΟΠΕΚ την προηγούμενη εβδομάδα μάλλον απογοήτευσε τις αγορές, που περίμεναν κάτι παραπάνω και κάπως έτσι η τιμή του πετρελαίου ανέβηκε μέσα σε μερικές ώρες από τα 112 στα 118 δολάρια. Η είδηση ότι οι Αμερικανοί χαλαρώνουν τις κυρώσεις στη Βενεζουέλα, προκειμένου να φτάσει περισσότερο πετρέλαιο στην Ευρώπη, πάλι δεν έπεισε και η τιμή έφτασε μέχρι τα 121 δολάρια. Οι αναλυτές «βλέπουν» ότι ως το τέλος του μήνα η τιμή θα σπάσει το φράγμα των 125 δολαρίων και σε βάθος 12μήνου θα έχει «πιάσει» τα 138 δολάρια.
Πού έχουν φτάσει οι τιμές των καυσίμων
Προφανές είναι ότι όσο ανεβαίνει ο πυρετός του «μαύρου χρυσού», τόσο θα απομακρύνεται το χρονικό σημείο για την αποκλιμάκωση των τιμών των καυσίμων. Ήδη, η μέση τιμή Πανελλαδικά έφτασε στα 2,35 ευρώ, ενώ στα νησιά η κατάσταση μοιάζει να είναι εκτός ελέγχου. Στην Αντίπαρο πωλείται ως και 2,73 ευρώ, ενώ στα «ρετιρέ» συμπεριλαμβάνονται η Πάρος (2,71 ευρώ), η Μήλος και η Άνδρος (2,70 ευρώ), η Σαντορίνη και η Αμοργός (2,68 ευρώ), η Κάρπαθος και η Λέρος (2,65 ευρώ). Στα ύψη έχουν φτάσει οι τιμές ακόμα και στην Αττική και είναι ενδεικτικό ότι στον Ταύρο άγγιξε τα 2,60 ευρώ το λίτρο!
Το επικρατέστερο σενάριο για την απορρόφηση των αυξήσεων
Με φόντο αυτήν την ξέφρενη κούρσα των καυσίμων, θα γίνει αύριο ευρεία κυβερνητική σύσκεψη, χωρίς όμως να αναμένονται ακόμα αποφάσεις για το πώς ακριβώς θα απορροφηθούν μετά τον Ιούνιο οι αυξήσεις στη βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης. Με τα έως τώρα δεδομένα, το επικρατέστερο σενάριο είναι η συνέχιση της επιδότησης και μένει να φανεί αν θα πάμε σε αλλαγή μοντέλου ή θα συνεχίσουμε τους καλοκαιρινούς μήνες με το ίδιο σύστημα. Ως εναλλακτικό σενάριο έχει πέσει στο τραπέζι η στόχευση των επιδοτήσεων σε πιο αδύναμα νοικοκυριά, ωστόσο το γεγονός ότι θα απαιτηθεί αλλαγή στην υφιστάμενη πλατφόρμα, έτσι ώστε να καλυφθούν νέα εισοδηματικά κριτήρια, λειτουργεί μάλλον αποτρεπτικά στην παρούσα φάση.
Αυτό που επισημαίνουν, πάντως, αρμόδιες πηγές είναι ότι η εξασφάλιση του αναγκαίου δημοσιονομικού χώρου για την επιδότηση του πετρελαίου κίνησης και της βενζίνης, δεν θα πρέπει να θεωρείται απλή υπόθεση ή αυτονόητη, ακόμα κι αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για μια ακόμα «εκρηκτική» τουριστική σεζόν. Αναμφίβολα, η έως τώρα πορεία των φορολογικών εσόδων κρίνεται ενθαρρυντική, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες ανάλογη εικόνα υπάρχει και για το Μάιο, δείγμα του ότι η δίδυμη κρίση ενεργειακού κόστους-πρώτων υλών, δεν έχει πλήξει καίρια -τουλάχιστον όχι ακόμα- την οικονομική δραστηριότητα.
Το αντίβαρο στο κόστος των καυσίμων
Σύμφωνα με πληροφορίες, το κονδύλι που θα απαιτηθεί ως αντίβαρο στο κόστος των καυσίμων συνδέεται άμεσα με το κονδύλι, που τελικά θα απαιτηθεί για το Μηχανισμό επιδότησης του ηλεκτρικού ρεύματος από τον Ιούλιο και μετά. Συγκεκριμένα, από το πού θα τεθεί το πλαφόν στη χονδρική τιμή κι από το πώς θα εξελιχθεί η κρίση στην Ουκρανία, θα εξαρτηθεί εάν θα απαιτηθούν όντως τα 2 δισ. ευρώ που έχει προϋπολογίσει το οικονομικό επιτελείο ή λιγότερα, οπότε θα δημιουργηθεί και ο ανάλογος χώρος για παρεμβάσεις στην αγορά καυσίμων.
Αρμόδιες πηγές τονίζουν ότι η «προσγείωση» του κόστους ρεύματος για τις επιχειρήσεις, καθώς και η συνέχιση της επιδότησης του πετρελαίου κίνησης θεωρούνται «κλειδιά» για την υποχώρηση του λειτουργικού κόστους και του κόστους παραγωγής, με αποτέλεσμα να «σπάσει» και ο φαύλος κύκλος των ανατιμήσεων σε βασικά είδη διατροφής, όπως το ψωμί. Αυτός θεωρείται και ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να φτάσουν τα οφέλη στους καταναλωτές, σε αντίθεση με μια μείωση του ΦΠΑ, που όπως αποδείχθηκε και στην περίπτωση της εστίασης, “χάθηκε” στη διαδρομή...