Ο Μάιος «έφυγε» και παρά την άρση των περιοριστικών μέτρων στην αγορά, τα εμπορικά καταστήματα ειδικά στο κέντρο της Αθήνας δεν έχουν βρει ακόμα το βηματισμό τους.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεση του ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, το ιστορικό κέντρο, δηλαδή Πλάκα και Μοναστηράκι, «βλέπει» το τζίρο του σε σχεδόν μηδενικά επίπεδα, καθώς οι όποιοι ντόπιοι καταναλωτές επ’ ουδενί μπορούν να καλύψουν την ηχηρή απουσία των ξένων επισκεπτών. Αν αναλογιστεί, δε, κανείς ότι οι επαγγελματίες του Τουρισμού δεν αναμένουν κινητικότητα πριν από τον Ιούλιο, μπορεί να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος του προβλήματος.
Δυσκολεύεται και η πολυσύχναστη Ερμού
Ακόμα και η Ερμού, όπου η παρουσία των καταναλωτών είναι σαφώς εντονότερη, δυσκολεύεται να βρει ρυθμό και τα στοιχεία δείχνουν ότι ο τζίρος είναι μειωμένος κατά περίπου 20%. Πιο έντονο είναι το πρόβλημα στα εμπορικά κέντρα είτε στο κέντρο είτε στα προάστια της Αθήνας. Η έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου «φώτισε», άλλωστε, την εικόνα μετά το «κλείσιμο» του Μαΐου:
- οι πωλήσεις τον Μάιο του 2021 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2019, δείχνουν ότι η πλειοψηφία 84,1% δηλώνει πτώση τζίρου
- ελάχιστοι- μόλις το 8,8%- δήλωσαν αύξηση τζίρου και αυτό οφείλεται στην ίδρυση νέων υποκαταστημάτων το 2021.
Ο κλάδος με το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι αυτός της ένδυσης- υπόδησης, που καλύπτει κατά σχεδόν 72% το δείγμα της έρευνας. Το σοκ είναι πολλαπλό και ξεκινά από την περσινή Άνοιξη, όταν το stock δεν πρόλαβε να διατεθεί λόγω του lockdown. Το Φθινόπωρο ακολούθησε δεύτερο σοκ, όταν οι έμποροι έριξαν τα τελευταία ρευστά διαθέσιμα ή εξέδωσαν νέες επιταγές προς τους προμηθευτές τους, προκειμένου να stockάρουν χειμωνιάτικα.
Το παρατεταμένο lockdown του Νοεμβρίου τους άφησε αδιάθετα προϊόντα στα ράφια. Η τρίτη- και πολύ πιθανόν τελευταία για πολλούς- ευκαιρία να σηκώσουν κεφάλι, είναι τώρα, ωστόσο για την επανεκκίνηση ζητούν περισσότερη στήριξη.
Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία του Μαρτίου, όταν ενώ το σύνολο των λιανικών πωλήσεων σημείωσε αύξηση 1,2% σε σύγκριση με το Φεβρουάριο, ο κλάδος της ένδυσης- υπόδησης είχε πτώση πωλήσεων 47,8%, καθώς το κανάλι των ηλεκτρονικών αγορών δεν μπόρεσε καλύψει τις απώλειες από τη φυσική παρουσία των πελατών.
Οι πληροφορίες που φτάνουν στους κλαδικούς φορείς από το υπουργείο Ανάπτυξης είναι ότι θα εξαντληθούν όλα τα περιθώρια για την ενεργοποίηση ενός ειδικού προγράμματος χρηματοδότησης, ανάλογο με αυτό για την εστίαση. Το κονδύλι χαρακτηρίζεται διαχειρίσιμο, καθώς η περίμετρος των δυνητικά δικαιούχων δεν ξεπερνά τις 25.000 επιχειρήσεις ρούχων, παπουτσιών και εποχικών ειδών.
Τα δύο ανοικτά «μέτωπα» των εμπόρων
Οι έμποροι είναι σε ανοικτή γραμμή και με το υπουργείο Οικονομικών, με ανοικτά δύο «μέτωπα»: το «κούρεμα» ενοικίων και τις ρυθμίσεις των κορωνοχρεών. Για το πρώτο δεν φαίνεται πιθανή μια υποχρεωτική απαλλαγή ή «ψαλίδισμα» αλλά η επαναφορά της διάταξης που ίσχυσε για το πρώτο δίμηνο του Φθινοπώρου, δηλαδή μια μείωση ενοικίου επαγγελματικής στέγης κατά τουλάχιστον 30% αλλά κατόπιν διμερούς συμφωνίας ιδιοκτητών- επιχειρηματιών. Για τη ρύθμιση των κορωνοχρεών, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει την επέκταση της υφιστάμενης ειδικής ρύθμισης των 48 δόσεων, έτσι ώστε να φτάσει στις 60- 72 δόσεις, συμπεριλαμβάνοντας όλες τις οφειλές που «γεννήθηκαν» το 2020.