Για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και των συνθηκών εργασίας των οδηγών που παρέχουν υπηρεσίες τουριστικών λεωφορείων και πούλμαν στην Ευρώπη, οι διαπραγματευτές της Προεδρίας του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κατέληξαν σε προσωρινή συμφωνία σχετικά με την πρόταση αναθεώρησης των κανόνων του 2006 για τους χρόνους οδήγησης και τις περιόδους ανάπαυσης στον τομέα των επιβατικών μεταφορών.
Κύριοι στόχοι του αναθεωρημένου κανονισμού
Η αναθεωρημένη νομοθεσία αποτελείται από στοχευμένες τροποποιήσεις του κανονισμού του 2006 με στόχο την εισαγωγή μιας ορισμένης σαφώς καθορισμένης ευελιξίας, κατά παρέκκλιση και κατά την κρίση του οδηγού, στις διατάξεις για τα διαλείμματα και τις περιόδους ανάπαυσης των επαγγελματιών οδηγών που ασχολούνται με περιστασιακές μεταφορές επιβατών, όπως τα τουριστικά λεωφορεία.
Ο αναθεωρημένος νόμος αποσκοπεί συνεπώς στην καλύτερη προσαρμογή του τομέα αυτού στον ιδιαίτερο ρυθμό εργασίας του και στην εξασφάλιση καλύτερης εξυπηρέτησης των επιβατών. Ωστόσο, δεν αλλάζει με κανένα τρόπο τους μέγιστους χρόνους οδήγησης ή τις ελάχιστες περιόδους ανάπαυσης για τους εν λόγω επαγγελματίες οδηγούς.
Βασικά στοιχεία της προσωρινής συμφωνίας
Η προσωρινή συμφωνία διατηρεί τον κύριο άξονα της πρότασης της Επιτροπής. Ωστόσο, οι συννομοθέτες τροποποίησαν ορισμένες πτυχές της πρότασης, κυρίως όσον αφορά το πεδίο εφαρμογής των ειδικών κανόνων ανάπαυσης, ως εξής:
- την ευελιξία ως προς τον τρόπο κατανομής της απαιτούμενης ελάχιστης περιόδου ανάπαυσης των 45 λεπτών σε δύο διαλείμματα που κατανέμονται κατά τη διάρκεια των 4,5 ωρών οδήγησης
- την ευελιξία μετάθεσης της ημερήσιας περιόδου ανάπαυσης κατά 1 ώρα, υπό την προϋπόθεση ότι ο συνολικός συσσωρευμένος χρόνος οδήγησης για την εν λόγω ημέρα δεν υπερβαίνει τις 7 ώρες και ότι η δυνατότητα αυτή ασκείται μία φορά κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού διάρκειας τουλάχιστον 6 ημερών ή δύο φορές κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού διάρκειας τουλάχιστον 8 ημερών
- την ευελιξία αναβολής της εβδομαδιαίας περιόδου ανάπαυσης για έως και 12 συνεχόμενες ημέρες μετά από προηγούμενη τακτική εβδομαδιαία περίοδο ανάπαυσης
- η τελευταία επιλογή, η οποία χρησιμοποιείται ήδη στις διεθνείς γραμμές, μπορεί τώρα να εφαρμοστεί και στις εσωτερικές γραμμές
Επιπλέον, τα πρότυπα οδικής ασφάλειας διασφαλίζονται και βελτιώνονται από τον αναθεωρημένο νόμο μέσω ενός ενισχυμένου πλαισίου ελέγχου.
Επίσης, συμφωνήθηκε η πορεία προς ψηφιακά έντυπα φιλικά προς το χρήστη και διευκολυντικά προς τον έλεγχο. Πιο συγκεκριμένα:
- όσον αφορά τις διατάξεις ελέγχου, η προσωρινή συμφωνία προβλέπει ότι η απαιτούμενη τεκμηρίωση για τη χρήση των παρεκκλίσεων είναι ένα ενιαίο έντυπο ταξιδιού επί του οχήματος, το οποίο θα αντικατασταθεί από ένα ψηφιακό έντυπο μετά την ολοκλήρωση σχετικής μελέτης της Επιτροπής
- η τεκμηρίωση επί του οχήματος επεκτείνεται σε προηγούμενα ταξίδια κατά τη διάρκεια ορισμένης περιόδου, για τα οποία πρέπει να υπάρχουν αντίγραφα επί του οχήματος, σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή
- η µετάβαση προς την ψηφιοποίηση υποστηρίζεται περαιτέρω από την ανάγκη τροποποίησης των προδιαγραφών του ταχογράφου το αργότερο 18 µήνες µετά την έναρξη ισχύος του κανονισµού, έτσι ώστε ο τύπος της µεταφοράς των επιβατών να µπορεί να διαβάζεται από το µηχάνηµα και η απαίτηση για τη µεταφορά εγγράφων για προηγούµενα ταξίδια επί του οχήµατος να παύσει όταν χρησιµοποιείται ο ταχογράφος.
Ο αναθεωρημένος κανονισμός διευκρινίζει ότι οι παραβάσεις των κανόνων για τον ταχογράφο που διαπράττονται στο έδαφος άλλου κράτους μέλους μπορούν να διώκονται στο κράτος μέλος εντοπισμού.