Email ή SMS που υποστηρίζει πως είναι από την τράπεζά σας, ψεύτικες αγγελίες για αγορές, αλλά και κλήσεις για τεχνική υποστήριξη: Αυτές είναι μόνο μερικές από τις πιο συνηθισμένες διαδικτυακές απάτες. Πώς μπορείτε να τις αναγνωρίσετε;
Το Διαδίκτυο είναι ένας υπέροχος κόσμος, στον οποίο οι περισσότεροι συμμετέχουμε, αξιοποιώντας δυνατότητες, ζώντας εμπειρίες και χρησιμοποιώντας υπηρεσίες που έχουν αλλάξει την καθημερινότητά μας. Και εκεί, ωστόσο, μπορεί να συναντήσει κάποιος απατεώνες που εκμεταλλεύονται την αυξημένη χρήση του και την πληθώρα των ηλεκτρονικών υπηρεσιών που υπάρχουν πλέον διαθέσιμες, για τους κακόβουλους σκοπούς τους. Ας δούμε ποιες είναι οι πιο συνηθισμένες διαδικτυακές απάτες και πώς θα τις αποφύγετε.
Απάτες μέσω email ή SMS
Είναι πολύ συχνό το ενδεχόμενο να δεχθείτε κάποιο email ή SMS, το οποίο να υποστηρίζει ότι είναι από την τράπεζά σας, σημειώνοντας ότι έχει παρατηρηθεί κάποια ύποπτη δραστηριότητα στον λογαριασμό ή στην κάρτα σας. Πρόκειται για μηνύματα που ονομάζονται phishing και, αν δεν προσέξετε, μπορούν να σας δημιουργήσουν σημαντικά προβλήματα. Συνοδεύονται συνήθως από κάποιο link, το οποίο, αν πατήσετε, σας οδηγεί σε μία σελίδα πανομοιότυπη με αυτή της τράπεζάς σας. Αν βάλετε τα στοιχεία σας σε ένα τέτοιο site, είναι φυσικά εκτεθειμένα στους απατεώνες που μπορούν με αυτό τον τρόπο να αποσπάσουν χρήματα από τους λογαριασμούς σας. Εκείνο που πρέπει να κάνετε είναι να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με κάθε σχετικό μήνυμα που σας έρχεται. Είναι σημαντικό να δίνετε σημασία ακόμη και στο πιο μικρό λάθος που μπορεί να έχει (ορθογραφικό ή συντακτικό) και να προσέχετε ιδιαίτερα ποιος εμφανίζεται ως αποστολέας. Μπορείτε ακόμη, για μεγαλύτερη ασφάλεια, να ενεργοποιήσετε υπηρεσίες ειδοποιήσεων για κάθε συναλλαγή σας, ώστε να έρχονται έγκαιρα στην αντίληψή σας περιπτώσεις κακόβουλης χρήσης ή, σε κάθε περίπτωση, να ελέγχετε τον λογαριασμό σας μεταβαίνοντας απευθείας σε αυτόν με τους κωδικούς σας και όχι πατώντας κάποιο link. Επιπρόσθετα, εάν υποψιαστείτε κάποιο πρόβλημα, επικοινωνήστε άμεσα με τo τμήμα εξυπηρέτησης της τράπεζάς σας.
Απάτες μέσω αγγελιών για αγοραπωλησίες
Υπάρχει περίπτωση κάποιος να προσπαθήσει να σας εξαπατήσει προσποιούμενος τον πελάτη σε αγγελία που έχετε αναρτήσει. Έτσι, μπορεί να σας ζητήσει να του δώσετε στοιχεία κάρτας ή κωδικούς e-Banking και Κωδικό μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνει εκείνη τη στιγμή στο κινητό του ώστε δήθεν να καταθέσει τα χρήματα. Επιπλέον, μπορεί να προσπαθήσει να σας πείσει είτε ότι σας έχει πληρώσει είτε ότι έχει πληρώσει κατά λάθος περισσότερα χρήματα και πρέπει να του επιστρέψετε τη διαφορά, δείχνοντας πλαστή απόδειξη κατάθεσης. Πρέπει, λοιπόν, να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί, ελέγχοντας μέσα από τον λογαριασμό σας μεταφορές χρημάτων που έχουν γίνει σε εσάς, ενώ, σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει να αποκαλύπτετε προσωπικά στοιχεία ή κωδικούς σας σε κανέναν. Μην ξεχνάτε ότι, αν κάποιος θέλει να σας καταθέσει χρήματα, αρκεί και μόνο να γνωρίζει το IBAN σας και δεν χρειάζονται επιπλέον στοιχεία. Φυσικά, υπάρχουν και άλλες σχετικές περιπτώσεις απάτης, π.χ. μπορεί κάποιος να επιχειρήσει να αναρτήσει ψεύτικη αγγελία στο Διαδίκτυο και να σας αποσπάσει χρήματα χωρίς να σας στείλει το προϊόν που παραγγείλατε. Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί και να πραγματοποιείτε αγορές μόνο από έμπιστα sites και αγοραστές.
Απάτες που αφορούν τεχνική υποστήριξη
Δεν είναι σπάνια η περίπτωση να δεχθείτε τηλεφώνημα, συνήθως από το εξωτερικό, στο οποίο κάποιος υποδυόμενος τεχνικό εταιρείας πληροφορικής, ισχυρίζεται ότι ο υπολογιστής σας έχει κακόβουλο λογισμικό και θέλει να επιδιορθώσει το ζήτημα, εγκαθιστώντας λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης. Αν λάβετε τέτοιο τηλεφώνημα, μην δώσετε, σε καμία περίπτωση, στοιχεία σε κάποιον άγνωστο και μην δεχθείτε να εγκατασταθεί στο μηχάνημά σας λογισμικό απομακρυσμένης διαχείρισης, γιατί μπορεί με αυτό τον τρόπο να δοθεί πρόσβαση σε ευαίσθητα δεδομένα σας σε κάποιον απατεώνα.
Απάτες τύπου money muling
To money muling αποτελεί μία πρακτική κατά την οποία απατεώνες σάς ζητούν να μεσολαβήσετε στη μεταφορά χρημάτων σε εκείνους από κάποιον τρίτο λογαριασμό (ζητώντας το IBAN σας, ώστε να γίνει η κατάθεση σε εσάς και, στη συνέχεια, εσείς να τους μεταφέρετε τα χρήματα), προσφέροντας σας αμοιβή για τη βοήθειά σας. Μην δεχθείτε σε καμία περίπτωση να μεσολαβήσετε σε μία τέτοια ενέργεια, καθώς συνιστά παράνομη πράξη και μπορείτε να έχετε σημαντικές επιπτώσεις.
Επενδυτικές απάτες
Υπάρχει περίπτωση να δεχθείτε τηλεφώνημα ή email ή να δείτε κάποια online διαφήμιση, με την υπόσχεση υψηλών αποδόσεων αν ανοίξετε λογαριασμό σε διαδικτυακές επενδυτικές πλατφόρμες. Πρόκειται για μία γνωστή απάτη που μπορεί να φαίνεται αληθοφανής, όμως θα σας βάλει σε κινδύνους όσον αφορά τα χρήματα που θα τοποθετήσετε. Δείξτε προσοχή σε οποιαδήποτε επικοινωνία με αγνώστους και, πριν ανοίξετε λογαριασμό σε διαδικτυακή επενδυτική πλατφόρμα, ελέγξτε εάν είναι αδειοδοτημένη από κάποια αρμόδια εποπτική αρχή.
Απάτες με εντολές πληρωμής μέσω email
Πρόκειται για περιπτώσεις όπου κάποιος απατεώνας επιτυγχάνει να αποκτήσει μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση στην ηλεκτρονική αλληλογραφία ανάμεσα σε επαγγελματίες ή εμπόρους που συναλλάσσονται με επιχειρήσεις, είτε ως προμηθευτές είτε ως πελάτες. Αφού αποκτήσει την πρόσβαση, ζητά από τους συναλλασσόμενους να καταθέσουν χρήματα σε τραπεζικούς λογαριασμούς, διαφορετικούς από αυτούς που είχαν συμφωνηθεί αρχικά. Για να μην πέσετε θύμα τέτοιας απάτης, προσέξτε ιδιαίτερα τα αιτήματα πληρωμής που λαμβάνετε με email, επαληθεύστε ότι είναι έγκυρα και, πριν κάνετε οποιαδήποτε πληρωμή, διασταυρώστε τον αριθμό λογαριασμού με τον προμηθευτή ή τον πελάτη σας.
Δείξτε προσοχή και εμπιστευτείτε την τράπεζά σας
Όπως γίνεται αντιληπτό, οι περισσότερες διαδικτυακές απάτες σχετίζονται με τους τραπεζικούς σας λογαριασμούς, προσπαθώντας να αποκτήσουν πρόσβαση στα χρήματά σας με αθέμιτους τρόπους. Πρέπει, λοιπόν, να είστε προσεκτικοί σε ό,τι σχετίζεται με προσβάσεις σε sites, κωδικούς και γενικότερα ευαίσθητα προσωπικά σας δεδομένα. Μην ξεχνάτε πως η τράπεζά σας δεν θα σας αποστείλει ποτέ μήνυμα (π.χ. email, SMS) στο οποίο θα σας ζητήσει να αποκαλύψετε τα προσωπικά στοιχεία σας, όπως στοιχεία λογαριασμών και καρτών, κωδικούς ΑΤΜ και κωδικούς εισόδου στις υπηρεσίες e-Banking, Mobile App ή Phone Banking. Επιπλέον, δεν θα σας έρθει ποτέ μήνυμα από την τράπεζά σας το οποίο θα σας ενημερώσει ότι έχει κλειδωθεί ή έχει κάποιο πρόβλημα ο λογαριασμός ή η κάρτα σας με σύνδεσμο σε ιστοσελίδα για να συμπληρώσετε κωδικούς σύνδεσης για το e-Banking, στοιχεία κάρτας σας ή Κωδικό μιας Χρήσης (OTP) ώστε να επιλυθεί το δήθεν πρόβλημα. Εάν λάβετε οποιοδήποτε μήνυμα που σας ζητά να αποκαλύψετε προσωπικά στοιχεία σας, αγνοήστε το και, εάν έχετε αμφιβολία για τη γνησιότητα ενός τέτοιου μηνύματος, τηλεφωνήστε αμέσως, όλο το 24ωρο, στο τμήμα υποστήριξης της τράπεζάς σας για διευκρινίσεις.
Η Eurobank προσφέρει πάντα τις πιο εξελιγμένες δικλείδες ασφαλείας, επενδύει στο R&D για να τις βελτιώνει και φροντίζει να ενημερώνει τους πελάτες της για κάθε νέα εξέλιξη. Για τη χρήση του e-Banking & του Mobile App, προσφέρει υποχρεωτική αλλαγή password κάθε 6 μήνες, καθώς και αυτόματη αποσύνδεση σε περίπτωση που δεν κάνει καμία κίνηση ο χρήστης για πάνω από 10 λεπτά. Επίσης, μπλοκάρισμα κωδικών εάν το password συμπληρωθεί λανθασμένα τρεις συνεχόμενες φορές και χρήση κωδικών ΟΤΡ που λαμβάνετε με SMS ή Viber. Σαν πρόσθετο βήμα, υπάρχει η δυνατότητα έγκρισης συναλλαγής σε περίπτωση που κάποιες συναλλαγές θεωρηθούν ύποπτες, μείωση ορίων συναλλαγών από τους ίδιους τους χρήστες, αλλά και προστασία των δεδομένων χρησιμοποιώντας πρακτικές όπως σελίδες https (με το χαρακτηριστικό λουκέτο στην αρχή της διεύθυνσης), εξελιγμένη κρυπτογράφηση που είναι απίθανο να παραβιαστεί και τεχνολογία Firewall.
Πολλοί επιτήδειοι εκεί έξω χρησιμοποιούν κόλπα και μεθόδους ώστε να «ψαρέψουν» τα προσωπικά σας στοιχεία και να έχουν πρόσβαση στα χρήματά σας και άλλα ευαίσθητα δεδομένα σας. Χρησιμοποιώντας τη λογική σας και δίνοντας πάντα προσοχή ακόμη και σε λεπτομέρειες σε ό,τι αφορά οικονομικές συναλλαγές μέσω Διαδικτύου ή εισαγωγή προσωπικών στοιχείων σε sites, μπορείτε να προστατευτείτε από κακοτοπιές και απατεώνες που μπορεί να σας έχουν βάλει στο στόχαστρο. Σε κάθε περίπτωση, εάν διαπιστώσετε ότι έχετε πέσει θύμα διαδικτυακής απάτης ή έχετε διαπιστώσει συναλλαγές που δεν έχετε πραγματοποιήσει ή εγκρίνει, ενημερώστε αμέσως τις αρμόδιες αστυνομικές αρχές και τηλεφωνήστε στο EuroPhone Banking της Eurobank στο 2109555000.