Στις 10 το βράδυ ολοκληρώνεται η διαβούλευση του πολυσυζητημένου νομοσχεδίου, με το οποίο- μεταξύ άλλων- αλλάζει ο τρόπος φορολόγησης των ελευθέρων επαγγελματιών και από το «μπαράζ» των σχολίων, στο ΥΠΕΘΟ φαίνεται ότι έχουν καταλήξει σε κάποιες βελτιώσεις, οριακές πλην όμως ουσιαστικές.
Αυτό που ξεκαθαρίζουν αρμοδίως από το ΥΠΕΘΟ είναι ότι η φιλοσοφία των επίμαχων διατάξεων δεν αλλάζει. Αυτό που θα βελτιωθεί είτε πριν από την κατάθεση είτε κατά τη συζήτηση στη Βουλή, είναι η αντιμετώπιση κάποιων ειδικών- όπως χαρακτηρίζονται- περιπτώσεων.
Ένα από τα θέματα, που “καίνε” είναι το κατά πόσο αυτό το τεκμαρτό εισόδημα είναι μαχητό ή όχι, δηλαδή το κατά πόσο μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς. Όπως έχουν υποστηρίξει εξαρχής κλαδικοί φορείς αλλά και λογιστές- φοροτεχνικοί, η “κλασική” αμφισβήτηση αυτών των τεκμηρίων, όπως δηλαδή ισχύει με τα τεκμήρια διαβίωσης, δεν μπορεί να καλύψει πραγματικά περιστατικά και συνθήκες, που μπορούν να ανατρέψουν τον οικονομικό σχεδιασμό μιας χρονιάς, εγείροντας και θέματα νομιμότητας- συνταγματικότητας.
Τι εξετάζει το οικονομικό επιτελείο
Οι σκέψεις που υπάρχουν στο οικονομικό επιτελείο είναι να δοθεί δυνατότητα αμφισβήτησης του τεκμαρτού εισοδήματος αλλά με ελέγχους “πόθεν έσχες”, δηλαδή με το “ξεσκόνισμα” κινητών, ακινήτων, καταθέσεων, ομολόγων- αμοιβαίων κεφαλαίων, καταναλωτικών δαπανών, δανείων, καρτών, σε βάθος 5ετίας. Όπως τονίζουν αρμόδιες πηγές, στο υφιστάμενο πλαίσιο των έμμεσων τεχνικών ελέγχου- οι αποκαλούμενοι έλεγχοι τύπου IRS- προστίθενται με το νομοσχέδιο νέες τεχνικές, που θα καταστήσουν πιο αποτελεσματικές τέτοιες “ακτινογραφίες”.
Βελτιώσεις σχεδιάζονται και στον τρόπο αντιμετώπισης των εποχικών επιχειρήσεων- επαγγελμάτων, καθώς είναι προφανές ότι π.χ. μια καντίνα σχολείου ή ένα κατάστημα εποχικών ειδών, έχει “νεκρές” περιόδους. Ανάλογη αντιμετώπιση πιθανώς να έχουν επαγγελματίες, όπως όσοι παραδίδουν μαθήματα ξένων γλωσσών.
ΥΠΕΘΟ: Μεγάλη προσοχή στους συντελεστές
Με μεγάλη προσοχή προσεγγίζουν στο ΥΠΕΘΟ και τους συντελεστές με τους οποίους προσαυξάνεται το τεκμαρτό εισόδημα, αφενός για όσους ξεπερνούν το μέσο τζίρο του ΚΑΔ τους αφετέρου για όσους έχουν προϋπηρεσία ή προσωπικό. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την υπό διαβούλευση διάταξη η ελάχιστη αμοιβή προσαυξάνεται με ένα συντελεστή όταν ο ετήσιος τζίρος του αυτοαπασχολούμενου είναι σημαντικά μεγαλύτερος από το μέσο όρου του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ. Οι συντελεστές αυτοί είναι:
- *35% για όσους ο ετήσιος τζίρος είναι μεγαλύτερος του 100% του μέσου όρου του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ των μεγαλύτερων εσόδων
- *70% για όσους ο ετήσιος τζίρος είναι μεγαλύτερος του 150% του μέσου όρου του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ των μεγαλύτερων εσόδων
- *100% για όσους ο ετήσιος τζίρος είναι μεγαλύτερος του 200% του μέσου όρου του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ των μεγαλύτερων εσόδων, με ανώτατο όριο τις 50.000 ευρώ.
Υπό σκέψη είναι ακόμα το να μπορεί να λαμβάνεται υπόψιν το οικογενειακό εισόδημα π.χ. ο/η σύζυγος να είναι μισθωτός, συνταξιούχος ή και επαγγελματίας, έτσι ώστε να εξαιρείται κάποιος από το νέο τεκμαρτό εισόδημα.