Τεράστια ουρά έχουν σχηματίσει τουλάχιστον 300 πλοία από ολόκληρο τον πλανήτη στα δύο στόμια της Διώρυγας του Σουέζ, που παραμένει κλειστή για τρίτο 24ωρο μετά την προσάραξη του τεράστιου φορτηγού πλοίου.
Οι εργασίες για την αποκόλληση του Ever Given και την απόφραξη της διώρυγας για τα πλοία που μεταφέρουν πετρέλαιο και εμπορεύματα αξίας σχεδόν 10 δισ. δολαρίων συνεχίστηκαν χωρίς επιτυχία χθες στην Αίγυπτο. Ρυμουλκά και εκσκαφείς δεν έχουν καταφέρει μέχρι στιγμής να «ξεκολλήσουν» το πλοίο και ορισμένοι ειδικοί εκτιμούν ότι η κρίση μπορεί να διαρκέσει αρκετές ημέρες, αν όχι εβδομάδες, ενώ στο μεταξύ η αιγυπτιακή Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ έχει σταματήσει κάθε κυκλοφορία σε μια από τις πιο πολυσύχναστες θαλάσσιες οδούς στον πλανήτη.
Τις προσπάθειες δυσχεραίνει το μέγεθος του φορτηγού πλοίου, μήκους 400 μέτρων και 220.000 τόνων. Ένας τεράστιος εκσκαφέας, διπλάσιος στο ύψος από τον οδηγό του, φάνταζε σαν παιχνιδάκι δίπλα στην πλώρη του «Ever Given», που έχει εισχωρήσει σε βάθος περίπου πέντε μέτρων στο τοίχωμα της Διώρυγας. Εργάτες προσπαθούν να απομακρύνουν άμμο από την όχθη για να μπορέσει έτσι να ρυμουλκηθεί το πλοίο με μέγεθος ουρανοξύστη. Μια από τις λύσεις που εξετάζονται είναι να ελαφρύνει το πλοίο με την απομάκρυνση έρματος και καυσίμων.
H αποκόλληση του πλοίου μπορεί να διαρκέσει και εβδομάδες
Περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από τη Διώρυγα του Σουέζ, που είναι τόσο στρατηγικής σημασίας, ώστε οι παγκόσμιες δυνάμεις έδωσαν μάχη για τον έλεγχό της μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής της το 1869.
Προς το παρόν, όλη αυτή η κίνηση -το ημερήσιο κόστος της οποίας υπολογίζεται σε 5,1 και 4,5 δισ. δολάρια με κατεύθυνση προς τα δυτικά και τα ανατολικά, αντιστοίχως, σύμφωνα με το ναυτιλιακό περιοδικό «Lloyd’s List»- έχει σταματήσει με την προσάραξη του «Ever Given» στο νότιο τμήμα της Διώρυγας, προκαλώντας άλλο ένα τεράστιο πρόβλημα για τις παγκόσμιες τροφοδοτικές αλυσίδες, που έχουν στρεσαριστεί σε καιρούς πανδημίας από το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Την αποκόλληση του πλοίου από τη Διώρυγα του Σουέζ ανέλαβε η ολλανδική εταιρεία SMIT Salvage BV, που ειδικεύεται σε κρίσεις στις θάλασσες και τους ωκεανούς της υφηλίου, ενώ προσελήφθη και η ιαπωνική Nippon Salvage Co για να συνδράμει στην προσπάθεια, όπως μεταδίδει το Bloomberg.
Η απόφραξη της διώρυγας «μπορεί να διαρκέσει από μερικές μέρες μέχρι εβδομάδες, ανάλογα με το τι θα συναντήσουμε», είπε ο Πίτερ Μπερντόφσκι της Boskalis Westminster, μητρικής της SMIT Salvage BV. «Δεν μπορώ να αποκλείσω το ενδεχόμενο να διαρκέσει εβδομάδες, αν το πλοίο έχει πραγματικά κολλήσει και χρειαστεί να ξεφορτώσει το φορτίο του και να σκάψουμε τον βυθό», πρόσθεσε.
Η καλύτερη ευκαιρία για την αποκόλληση του πλοίου ίσως να έρθει την Κυριακή ή τη Δευτέρα, όταν η παλίρροια θα φθάσει στην κορύφωσή της, σύμφωνα με τον Νικ Σλόουν, ο οποίος είχε αναλάβει την ανέλκυση του κρουαζιερόπλοιου Costa Concordia, που είχε βυθιστεί ανοικτά των ιταλικών ακτών το 2012.
Μεγάλο πλήγμα για το διεθνές εμπόριο και τις ναυτιλιακές εταιρείες
«Κάθε ώρα που περνά ολοένα και περισσότερα πλοία, ανάμεσά τους φορτηγά, δεξαμενόπλοια και άλλα, συνωστίζονται στα στόμια της Διώρυγας του Σουέζ στη Μεσόγειο και στην Ερυθρά Θάλασσα. Είναι άλλο ένα μεγάλο πλήγμα για το παγκόσμιο εμπόριο σε μια ήδη επιβαρυμένη χρονιά για την παγκόσμια τροφοδοτική αλυσίδα», λέει ο Τζετ Μακάντλς της Project 44 Inc. Ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες ενδέχεται να αναγκαστούν να αλλάξουν δρομολόγιο και τα πλοία τους να περάσουν από το νότιο άκρο της Αφρικής, κάτι που θα μεγαλώσει κατά εβδομάδες τον χρόνο διάρκειας του ταξιδιού.
Περίπου 34 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν «κολλήσει» στη διώρυγα του Σουέζ ή ετοιμάζονται να «κολλήσουν», ενώ, σύμφωνα με προκαταρκτική έκθεση, 10 δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν 13 εκατ. βαρέλια μπορεί να επηρεαστούν.