Με τα περιστατικά απάτης στις ηλεκτρονικές συναλλαγές να πολλαπλασιάζονται, οι τράπεζες έχουν δημοσιοποιήσει έναν οδηγό των ενδεδειγμένων κινήσεων που θα πρέπει να κάνει όποιος καταναλωτής έχει πέσει θύμα ή έχει ενδείξεις ότι… πολιορκείται.
Οι... δέκα εντολές των τραπεζών για τους καταναλωτές σε περίπτωση νοιώθουν πως κινδυνεύουν από επιτήδειους που προσπαθούν να τους εξαπατήσουν, είναι οι εξής:
1.Η Τράπεζά σας δεν θα ζητήσει ποτέ με οποιοδήποτε τρόπο (τηλεφωνικώς, μέσω e-mail ή με οποιοδήποτε άλλο μέσο επικοινωνίας) τους κωδικούς σας. Μην απαντάτε σε επικοινωνίες και e-mail που σας ζητούν User Name, Passwords και PIN.
2. Χρησιμοποιείτε πάντα τις πιο ενημερωμένες εκδόσεις Internet browsers (π.χ. Chrome, Microsoft Edge, κ.λπ), οι οποίες εξασφαλίζουν προηγμένο σχεδιασμό ασφαλείας.
3. Βεβαιωθείτε ότι ο Internet browser που χρησιμοποιείτε δεν αποθηκεύει αυτόματα κωδικούς (User ID & Passwords) σε ιστοσελίδες που επισκέπτεστε (εμπόρων, τραπεζών, κοινωνικής δικτύωσης, κ.λπ).
4. Μην απαντάτε σε e-mail που σας ζητούν προσωπικά σας στοιχεία. Μην προβαίνετε σε οποιαδήποτε ενέργεια όπως άνοιγμα συνημμένων αρχείων και διαγράψτε τα αμέσως.
5. Μην εμπιστεύεστε συνδέσμους (links) που πιστεύετε ότι σας ανακατευθύνουν σε ‘site’ της Τράπεζάς σας. Θα πρέπει πάντα να πληκτρολογείτε τη διαδικτυακή διεύθυνση της ιστοσελίδας εσείς οι ίδιοι. Μην ακολουθείτε υπερσύνδεσμο (link) που σας έχει αποσταλεί μέσω e-mail ή δημοσιεύεται σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media), ιστοσελίδες άλλων εταιρειών, μηχανών αναζήτησης, κ.λπ.
6. Κατά την πλοήγηση στο διαδίκτυο να δίνετε τα στοιχεία των καρτών σας μόνο σε πιστοποιημένους ιστότοπους/επιχειρήσεις. Αν δεν είστε σίγουροι για την ασφάλειά σας, αποφύγετε να συναλλάσσεστε μαζί τους. Πριν από κάθε χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της Τράπεζάς σας, βεβαιωθείτε ότι βρίσκεστε στο ασφαλές περιβάλλον της. Μπορείτε να αναγνωρίσετε τον επίσημο ιστότοπο της τράπεζας από το λουκέτο (security lock) στην αρχή της γραμμής αναζήτησης. Μετά την ολοκλήρωση των συναλλαγών σας, αποσυνδεθείτε από τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της τράπεζας επιλέγοντας «Εξοδος».
7. Αν το κινητό σας τηλέφωνο σταματήσει να λειτουργεί για ασυνήθιστους λόγους, επικοινωνήστε αμέσως με τον πάροχο κινητής τηλεφωνίας σας. Μερικές φορές μπορεί να χάσετε σήμα λόγω ευρύτερων προβλημάτων που επηρεάζουν την υπηρεσία κινητής τηλεφωνίας. Εάν δεν έχετε πρόσβαση στον πάροχο κινητής τηλεφωνίας, αν και βρίσκεστε σε περιοχή, που συνήθως διαθέτει καλή κάλυψη σήματος, είναι ασφαλέστερο να επικοινωνήσετε με τον πάροχο του δικτύου σας και να επιβεβαιώσετε ότι δεν έχει απενεργοποιηθεί η SIM σας.
8. Εγγραφείτε στις υπηρεσίες της τράπεζας σας που παρέχουν ασφαλείς ειδοποιήσεις μέσω SMS και e-mail όταν εκτελούνται συναλλαγές σας.
9. Να ελέγχετε συχνά τις κινήσεις των λογαριασμών σας.
10. Εάν έχετε πέσει θύμα οποιουδήποτε τύπου απάτης όπως ενδεικτικά «SIM Swapping», «Υποτιθέμενης βλάβης υπολογιστή», «Phishing», κ.λπ ή έχετε διαπιστώσει συναλλαγές οι οποίες δεν έχουν την έγκρισή σας ενημερώστε αμέσως την Τράπεζά σας.