Το μοντέλο «rooms to let» έχει περάσει προ πολλού στο παρελθόν, ωστόσο αυτό δεν αρκεί για να ανέβει κατηγορία ο ελληνικός τουρισμός και να διεκδικήσει μεγαλύτερο και ποιοτικότερο μερίδιο από την παγκόσμια αγορά.
Παρουσιάζοντας το πρόγραμμα της επόμενης τετραετίας ο Κ. Μητσοτάκης συμπεριέλαβε τη βαριά βιομηχανία της χώρας -τον τουρισμό-, βάζοντας επί της ουσίας δύο στόχους: κατ' αρχάς, να ξεφύγουμε από τη λογική της εποχικότητας και να δημιουργήσουμε ένα προϊόν που θα προσφέρεται σε 12μηνη βάση. Απώτερος στόχος οι ετήσιες εισπράξεις να φτάσουν στα 30 δισ. ευρώ, δηλαδή περίπου 12 δισ. ευρώ παραπάνω από αυτά του 2019, η οποία θεωρείται χρονιά-ορόσημο για τις αφίξεις και τις εισπράξεις.
Αναμφίβολα, οι αρνητικές εξελίξεις της τελευταίας τριετίας, με την πανδημία και τον πόλεμο στην Ουκρανία, απέδειξαν ότι ένα τόσο «ευαίσθητο» προϊόν είναι από τα πρώτα που επηρεάζονται από τέτοιας έντασης κρίσεις. Από την άλλη, έδειξαν ότι η επιστροφή στην κανονικότητα γίνεται με μεγαλύτερη ένταση, δημιουργώντας ευκαιρίες και προκλήσεις. Τρανή απόδειξη το καλοκαίρι του 2021, όπου, ενώ όλοι φοβούνταν τη χαριστική βολή, έφερε τελικά περί τα 14 δισ. ευρώ, για να ακολουθήσει η σεζόν του 2022, η οποία ουσιαστικά μας έφερε στα προ κρίσης επίπεδα.
Οι στόχοι του ΣΕΤΕ
Ο στόχος των 30 δισ. ευρώ μπορεί να φαντάζει μακρινός, ωστόσο το Στρατηγικό Σχέδιο του ΣΕΤΕ στοχεύει σε αντίστοιχες επιδόσεις, παρότι βασίστηκε κατά την εκπόνησή του σε πιο συντηρητικές μακροοικονομικές προβλέψεις, οι οποίες έχουν ξεπεραστεί από τις εξελίξεις. Για παράδειγμα, προβλέπει για φέτος ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού στα προ πανδημίας επίπεδα του 2019, την ώρα που όλα τα στοιχεία «φωνάζουν» ότι πάμε για νέο ρεκόρ, με εισπράξεις που μπορούν να πιάσουν τα 20 δισ. ευρώ.
Ακόμα και με τις πιο συντηρητικές παραδοχές του ΣΕΤΕ, εκτιμάται ότι, με ορίζοντα το 2030, η υλοποίηση των αναγκαίων στρατηγικών μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των επισκέψεων κατά 27,2% (από 39,3 εκατ. το 2019, σε 50 εκατ. το 2030), σε αύξηση των διανυκτερεύσεων κατά 31,9% (από 232,5 εκατ. το 2019 σε 306,7 εκατ.) και σε αύξηση των εσόδων κατά 52,4% (από 17,7 δισ. ευρώ, σε 26,9 δισ. ευρώ το 2030).
Για την επίτευξη των στόχων της Στρατηγικής και των Σχεδίων Δράσης εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί η κατασκευή περίπου 41,5 χιλ. πρόσθετων δωματίων σε όλες τις Περιφέρειες, πέραν του Βορείου Αιγαίου, της Πελοποννήσου και της Στερεάς Ελλάδας, που εκτιμάται ότι δεν θα απαιτηθούν επιπλέον πρόσθετα καταλύματα για την επίτευξη των ποσοτικών στόχων. Με βάση τους στόχους που έχουν τεθεί και τις μελλοντικές προβλεπόμενες ανάγκες, το συνολικό κατασκευαστικό κόστος των δωματίων αναμένεται να ανέλθει στα επίπεδα των 4,8 δισ. ευρώ και είναι προφανής η σημασία των χρηματοδοτικών «εργαλείων» από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το τριήμερο της Πρωτομαγιάς είναι «πρόβα» της τουριστικής σεζόν
Για τη φετινή χρονιά όλα τα σημάδια είναι ευοίωνα και δεν είναι υπερβολή αν υποστηρίξει κανείς ότι για πρώτη φορά ανοίγει τόσο νωρίς και με τόση ένταση η θερινή σεζόν. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γρ. Τάσιο, το τριήμερο της Πρωτομαγιάς ουσιαστικά σηματοδοτεί και την έναρξη της σεζόν για φέτος, αφού πλέον ανοίγουν όλα τα ξενοδοχεία και διαμορφώνονται οι πληρότητες του Μαΐου, που φέτος ήδη αγγίζουν το 65%, ποσοστό ιδιαίτερα αυξημένο σε σχέση με το περσινό 35%.
Στην ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού και στην επέκταση της τουριστικής περιόδου αναφέρθηκε και το Bloomberg σε πρόσφατο άρθρο του, με τίτλο «Greece’s summer season has already begun». Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η τουριστική βιομηχανία της Ελλάδας, η οποία αντιπροσωπεύει το 25% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος της χώρας, ανθεί, με μια περίοδο αιχμής που σταδιακά διπλασιάζεται, ή ακόμα και τριπλασιάζεται, σε διάρκεια.