Θέματα κοινωνικής ασφάλισης, προβλήματα κακοδιοίκησης των ασφαλιστικών ταμείων και απονομής σύνταξης καθώς και θέματα φορολογίας, οικιστικού περιβάλλοντος, υπηρεσιών κοινής ωφέλειας και εισόδων και παραμονής αλλοδαπών, είναι κατά σειρά εκείνα που συγκέντρωσαν το 65% των αναφορών που κατατέθηκαν στον Συνήγορο του Πολίτη το 2012.
Παρουσιάζοντας στα μέλη της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής την έκθεση για την περυσινή χρονιά, η Συνήγορος του Πολίτη Ελένη Σπανού, έκανε λόγο για αύξηση του αριθμού των αναφορών κατά 10%, σε σχέση με το 2011, με το σύνολό τους να φτάνει περίπου τις 11.700.
Επισήμανε δε πως πάνω από 9.000 πολίτες επισκέφθηκαν το γραφείο της για να καταγγείλουν κάτι, ή έστω να ζητήσουν κάποιες νομικές συμβουλές, ενώ πάνω από 35.000 πολίτες επικοινώνησαν με την Αρχή τηλεφωνικά.
Σύμφωνα με την έκθεση, ιδιαίτερα τα ασφαλιστικά ταμεία αποτελούν πάνω από το ένα τέταρτο των προβλημάτων κακοδιοίκησης, που παρατηρήθηκαν, αφού κατέχουν ποσοστό 27% επί του συνόλου. Στη συνέχεια είναι το υπουργείο Οικονομικών με περίπου 15% και από τους μεμονωμένους φορείς η ΔΕΗ που συγκεντρώνει το 5,7% των προβλημάτων.
Σύμφωνα με τις αναφορές που υποβλήθηκαν στην Ανεξάρτητη Αρχή, οι επιπτώσεις της κρίσης αφορούν θέματα προστασίας ατομικών δικαιωμάτων αλλά και θέματα μισαλλοδοξίας και κοινωνικού αποκλεισμού, ενώ, αυξημένος είναι και ο κίνδυνος απολύσεων, ιδίως γυναικών, και μάλιστα σε ευαίσθητες περιόδους, όπως είναι η επιστροφή στην εργασία μετά από εγκυμοσύνη, και καταχρηστικών πρακτικών ή διακρίσεων στον χώρο εργασίας.
Η κυρία Σπανού τόνισε πως «ο Συνήγορος του Πολίτη έχει κινηθεί σε αρκετές περιπτώσεις και αυτεπάγγελτα, κυρίως για προβλήματα στα καταστήματα κράτησης τα οποία το τελευταίο διάστημα παρουσιάζουν υποτροπή αλλά και για θέματα μισαλλοδοξίας, σχολικής βίας και ισότητας».
Ειδικά για τη βία στα σχολεία, όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε στην Επιτροπή, «τα σχολεία, όπως άλλωστε και η κοινωνία, είναι ανάστατα. Η βία στις μεγαλύτερες ηλικίες προέρχεται από παιδιά αδύναμων οικογενειών που δεν μπορούν να σταθούν στα πόδια τους».
Η επικεφαλής της Ανεξάρτητης Αρχής αναφέρθηκε και στο νέο «ηλεκτρονικό» τρόπο υποβολής αναφορών από τους πολίτες, οι λεγόμενες «ηλεκτρονικές» αναφορές, οι οποίες υποβάλλονται στα ΚΕΠ.
«Αυτό ξεκίνησε το Δεκέμβριο του 2012 και μέχρι σήμερα βλέπουμε ότι υπάρχει μία ραγδαία αύξηση των ηλεκτρονικών αναφορών» κατέληξε η κυρία Σπανού λέγοντας πως μόνο το πρώτο δίμηνο του 2013 γύρω στις 670 αναφορές μέσω της δυνατότητας αυτής».