Η Moleskine, κατασκευάστρια εταιρεία χαρτικών που κατάφερε μια καινοτόμο σύνδεση των σημειωματάριων της με συσκευές όπως το iPhone, iPod και το iPad χάρη σε μια εφαρμογή της Evernote, παρά τις απογοητευτικές προβλέψεις των επενδυτών, εισήχθη στο χρηματιστήριο του Μιλάνου συγκεντρώνοντας σχεδόν 490 εκατ. ευρώ μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας της δημόσιας προσφοράς της.
Η εταιρεία είναι η πρώτη ιταλική που έκανε επιτυχημένη είσοδο στο ιταλικό χρηματιστήριο μετά την εταιρεία του σχεδιαστή Brunello Cucinelli που έκανε το ντεμπούτο της τον περασμένο Απρίλιο.
H IPO της Moleskine είναι προσοδοφόρα για τους βασικούς μετόχους της, την ιταλική Syntegra Capital και την ελβετική Index Ventures, οι οποίες κερδίζουν το μεγαλύτερο ποσοστό από τα 244 εκατ. ευρώ που συγκεντρώθηκαν από την αύξηση της πώλησης. Μόνο περίπου το 11% της προσφοράς αποτελείται από νέες μετοχές.
Συμπερασματικά, η δημόσια προσφορά της ιταλικής εταιρείας αντιπροσωπεύει μια "νίκη" για τις δυο μεγάλες επενδυτικές εταιρείες και μένει να αποδειχθεί αν θα είναι προσοδοφόρα και για τους νέους μετόχους.
Ο ιδρυτής και επικεφαλής της Moleskine Φραντσέσκο Φραντσέσκι δήλωσε απόλυτα ικανοποιημένος από την υποδοχή που του επιφύλασσαν οι επενδυτές από την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Ομως οι άνθρωποι της εταιρείας είναι ακόμα πιο ικανοποιημένοι από την καλπάζουσα άνοδο των κερδών της εταιρείας, η οποία μόνο την περασμένη χρονιά πούλησε 13 εκατ. ατζέντες σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο τζίρος έφτασε τα 67 εκατ. ευρώ, ενώ η γκάμα των προϊόντων έχει ξεπεράσει πλέον τα 400 είδη σημειωματαρίων, ημερολογίων αλλά και ειδών γραφείου και ταξιδιού. Πώς όμως έγιναν παγκοσμίως γνωστές οι μαύρες ατζέντες με το σκληρό εξώφυλλο;
Οι προσωπικές συλλογές και τα μουσεία πολλών καλλιτεχνών - μεταξύ των οποίων ο Ερνστ Χεμινγουέι, ο Οσκαρ Ουάιλντ, ο Πάμπλο Πικάσο και ο Ανρί Ματίς - μαρτυρούν ότι τα μαύρα σημειωματάρια με το χαρακτηριστικό (στρογγυλεμένο στις άκρες) σχήμα και το χοντρό εξώφυλλο από χαρτόνι έκαναν θραύση στο Παρίσι ήδη από τα τέλη του 19ου αιώνα. Πλανόδιοι και μη βιβλιοπώλες πουλούσαν κατά εκατοντάδες τέτοιες ατζέντες, οι οποίες άντεχαν στη βροχή και τις... κακουχίες της καθημερινής χρήσης. Ομως στα μέσα του 1980 οι ανώνυμες μαύρες ατζέντες εξαφανίστηκαν από τους πάγκους καθώς το μικρό χαρτοπωλείο από τη γαλλική πόλη Τουρ (το μόνο που παρήγε τότε το προϊόν) έκλεισε οριστικά.
Το 1997 μια άλλη οικογενειακή επιχείρηση, ιταλική όμως αυτή τη φορά, επανέφερε στο προσκήνιο την ατζέντα. Η Modo&Modo τη βάφτισε Moleskin, όνομα που υιοθέτησε η ίδια επιχείρηση λίγα χρόνια αργότερα.