Τις προσλήψεις αρχίζει δειλά- δειλά να σκέφτεται μία στις πέντε εταιρείες, ενώ μία στις τέσσερις θα απολύσει υπαλλήλους μέχρι τον Ιούνιο και μία στις τρεις θα μειώσει τους μισθούς, σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας που πραγματοποίησε το τμήμα Εφαρμοσμένης Έρευνας και Καινοτομίας του ALBA Graduate Business School.
Ο Δείκτης Τάσεων Αγοράς Εργασίας για το πρώτο εξάμηνο του 2013, σύμφωνα με την έρευνα, συνεχίζει να είναι κάτω από 100 (90,9), γεγονός που μεταφράζεται σε στασιμότητα των δραστηριοτήτων προσέλκυσης και επιλογής νέων στελεχών αλλά πλέον βρίσκεται στα ίδια επίπεδα του πρώτου εξαμήνου του 2009, αφού παρουσίασε άνοδο πάνω από 10 μονάδες από το προηγούμενο εξάμηνο. Μπορεί βέβαια οι εταιρείες να αρχίζουν να προσανατολίζονται στην πρόσληψη νέων εργαζομένων αλλά όχι με τα επίπεδα μισθών του 2009.
Για το α΄εξάμηνο του 2013 οι τάσεις και οι προσδοκίες των εταιρειών, σύμφωνα με την έρευνα, είναι:
- Το 26,3% των επιχειρήσεων του δείγματος ενδέχεται να προβεί σε μείωση του εργατικού δυναμικού μέχρι το τέλος του χρόνου. Το 21,5% των εταιρειών θα πραγματοποιήσει προσλήψεις. Το 52,2% δε θα προβεί σε καμία ενέργεια.
- Το 32,6% θα προβεί σε μειώσεις μισθών (το 19,6% το σκέφτεται επίσης).
- Σε αντίθεση με το γενικότερο οικονομικό κλίμα, οι επιχειρήσεις εμφανίζονται αισιόδοξες και μόνο το 8% δηλώνει απαισιοδοξία.
- Ανοδο γύρω στο 45% στις ενέργειες προσέλκυσης και επιλογής προσωπικού αναμένεται μόνο στον κλάδο των Υπηρεσιών και στις Τουριστικές. Στον κλάδο των Μεταφορών/Logistics, οι προσδοκίες αύξησης ενεργειών προσέλκυσης νέου προσωπικού είναι μηδενικές ενώ εξίσου πολύ χαμηλό ποσοστό ενεργειών προσέλκυσης και επιλογής προσωπικού παρουσιάζει και ο κλάδος των Κατασκευαστικών και της Εκπαίδευσης. Στις εταιρείες Τηλεπικοινωνιών / Πληροφορικής αναμένεται άνοδος 35% στις προσλήψεις.
- Και στο πρώτο εξάμηνο συνεχίζεται η προτίμηση των επιχειρήσεων προς τα νεαρά στελέχη/ αποφοίτους (53,1%).
- Όσες εταιρείες προχωρήσουν σε προσλήψεις θα στραφούν κυρίως στους τομείς των Πωλήσεων, της Εξυπηρέτησης Πελατών, των Οικονομικών/ Λογιστικής και του Marketing.
- Οι ιστοσελίδες (website) αναζήτησης εργασίας παραμένουν για τις εταιρείες η πιο δημοφιλής μέθοδος προσέλκυσης και αναζήτησης προσωπικού. Ακολουθούν, οι εταιρικές βάσεις βιογραφικών, η ενδο-εταιρική αναζήτηση για εσωτερική κάλυψη θέσεων, τα εταιρικά web sites και η μέθοδος αναζήτησης που σχετίζεται με το κοινωνικό περιβάλλον των εργαζομένων (από στόμα σε στόμα). Οι δύο πιο επιτυχημένες μέθοδοι σε σχέση με το πλήθος των εταιριών που την χρησιμοποίησαν είναι το εταιρικό website και οι head hunters ενώ τα τεστ δεξιοτήτων παρουσιάζονται ως πιο επιτυχημένα εργαλεία επιλογής προσωπικού συγκριτικά με τις συνεντεύξεις.
- Το 55,1% των εταιρειών χρησιμοποιεί τις συνεντεύξεις ως το βασικό εργαλείο επιλογής προσωπικού, ενώ το 21% χρησιμοποιεί και άλλα εργαλεία όπως ψυχομετρικά τεστ και τεστ δεξιοτήτων (Η/Υ, ξένων γλωσσών κλπ).
- Περίπου το 40% των εταιρειών απάντησε ότι στις αγγελίες που αφορούν θέσεις γραμματείας, λογιστηρίου, τεχνικούς Η/Υ, και υπάλληλους γραφείου ζητούν πιστοποιημένη γνώση Η/Υ. Η πλειοψηφία των εταιρειών κρίνει σημαντική την ύπαρξη πιστοποίησης γνώσης Η/Υ, αγγλικών ή άλλων επαγγελματικών δεξιοτήτων για την τελική επιλογή νέου προσωπικού.
- Το 48,7% των εταιρειών θεωρεί βασική προϋπόθεση για την επιλογή νέου προσωπικού την ύπαρξη μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών.
- Το 74% των εταιρειών πιστεύουν ότι έχει πληγεί από την κρίση η εικόνα των εταιρειών ως εργοδότης επιλογής.
- Η φήμη της εταιρείας και το εργασιακό περιβάλλον, οι μάρκες προϊόντων αλλά και η ποιότητα του εργατικού δυναμικού κάνουν την εταιρεία πιο ελκυστική στους υποψηφίους και όχι τόσο το πακέτο αμοιβών και το κοινωνικό της έργο.
- Το πόσο δυνατό όνομα καλού εργοδότη έχει μια εταιρεία ενισχύει την προσέλκυση ταλέντων, δημιουργεί αίσθημα περηφάνιας, αυξάνει την εργασιακή δέσμευση και ικανοποίηση και ωφελεί την εταιρεία σε όλα τα επίπεδα. Οι εταιρείες το θεωρούν σημαντικό θέμα αλλά δεν κάνουν κάτι παραπάνω στην προκειμένη φάση καθώς προτιμούν κάποιες να δίνουν έμφαση σε άλλες δραστηριότητες λόγω της δύσκολης θέσης που έχουν περιέλθει. Μόνο το 12,7% το θεωρεί βασική προτεραιότητα ειδικά τώρα για να ανακτήσουν την χαμένη εμπιστοσύνη των εργαζομένων και των υποψηφίων.