Η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου βάζει «φρένο» στην αναδρομική περικοπή των συντάξεων που αφορούν τα ειδικά μισθολόγια (δικαστικούς, αστυνομικούς, στρατιωτικούς κ.λπ.), τους λογοτέχνες, καλλιτέχνες κ.α.
Επισημαίνει ταυτόχρονα ότι αρκετές ρυθμίσεις του νέου συνταξιοδοτικού νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών (για τους δημοσίους υπάλληλους) είναι αντίθετες στο Σύνταγμα και στην ΕΣΔΑ (Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου).
Με αφορμή σειρά νομοθετικών αλλαγών στη συνταξιοδοτική νομοθεσία του Δημοσίου που προωθεί ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΣ) έκρινε τις περισσότερες από αυτές συνταγματικές και δικαιολογημένες. Ομως διαφώνησε με αρκετές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, κρίνοντας ότι δεν δικαιολογούνται, ότι παραβιάζουν το Σύνταγμα, την ΕΣΔΑ κ.λπ. και γι' αυτό θα έπρεπε να διαγραφούν.
Αν πάντως η κυβέρνηση αναλάβει την ευθύνη να προωθήσει τις διατάξεις αυτές όπως είχαν χωρίς να εισακούσει τις θέσεις του ΕΣ και χωρίς να προχωρήσει σε διορθώσεις, είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει ένα νέο «μπαράζ» προσφυγών από συνταξιούχους, οι οποίες είναι βέβαιο ότι θα γίνουν δεκτές (αφού οι απόψεις του ΕΣ είναι ομόφωνες) και το Δημόσιο θα υποχρεωθεί σε μεταγενέστερο χρόνο να καταβάλει στους δικαιούχους (ή στους απογόνους τους) σημαντικά κονδύλια προσαυξημένα και με τους νόμιμους τόκους.
Πέρα από την αναδρομική περικοπή των συντάξεων, το ΕΣ υπό τον πρόεδρό του Ιωάννη Καραβοκύρη αποκρούει τη μείωση του χρόνου παραγραφής στις διεκδικήσεις των συνταξιούχων από καθυστερούμενες συντάξεις.
- Την κατάργηση του δικαιώματος του συνταξιούχου να ζητήσει επανεξέταση της σύνταξής του εάν εκδοθεί αντίθετη απόφαση της ολομέλειας ΕΣ που τον ευνοεί. Η κατάργηση αυτή είναι αντίθετη στο κράτος δικαίου και στην παγιωμένη ασφαλιστική νομολογία και θα ήταν ίσως σκόπιμη η διεύρυνση της ρύθμισης αντί για κατάργησή της.
- Την κατάργηση της Επιτροπής Ελέγχου Πράξεων Κανονισμού Συντάξεων (ΕΕΠΚΣ) του ΓΛΚ, έστω και αν οι αποφάσεις της καθυστερούν. Η προσφυγή των πολιτών σε διοικητικά όργανα μπορεί να έχει ως συνέπεια την ταχύτερη, οικονομικότερη και ίσως αποτελεσματικότερη προστασία των δικαιωμάτων και συμφερόντων τους, αποφεύγοντας τα δικαστήρια. Απλώς χρειάζεται ενίσχυση και σωστή στελέχωση με υπαλλήλους γνώστες του αντικειμένου. Η ίδια διαφωνία εκδηλώνεται και για την κατάργηση της Επιτροπής του ΓΛΚ που βοηθά σημαντικά στην αναγνώριση προϋπηρεσιών.
Το ΕΣ αποκρούει επίσης ως αδιανόητες τις διατάξεις που επιτρέπουν στο όργανο που εξέδωσε μια εσφαλμένη συνταξιοδοτική πράξη να τη διορθώνει αυτεπάγγελτα χωρίς καμία προθεσμία.
Οι συντάξεις σε άγαμες θυγατέρες
Συνταγματικές και δικαιολογημένες κρίνονται οι διατάξεις για την προκαταβολή των συντάξεων (50%), για τη μεταβίβαση σύνταξης σε άγαμες θυγατέρες χωρίς να λαμβάνεται υπόψη τεκμαρτό εισόδημα που αναλογεί σε α' κατοικία αντικειμενικής αξίας έως 100.000€, για την ενσωμάτωση του επιδόματος ευθύνης στον συντάξιμο μισθό μόνο όσων έχουν επιλεγεί σε θέσεις ευθύνης από τα αρμόδια όργανα και έχουν ασκήσει για 2ετία τα καθήκοντά τους.
Νόμιμη είναι η πρόβλεψη ότι δεν μπορεί να αξιοποιηθεί για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος και από το Δημόσιο ο χρόνος υπηρεσίας που χρησίμευσε για απόκτηση δικαιώματος σύνταξης από οποιονδήποτε ασφαλιστικό οργανισμό κύριας ασφάλισης.
Νόμιμη είναι και η επιλογή μίας μόνο σύνταξης για τους κληρικούς που είναι και εκπαιδευτικοί, καθώς και η πρόβλεψη ότι το κατώτατο όριο σύνταξης του Δημοσίου εξακολουθεί να υπολογίζεται με τον ίδιο τρόπο από 1-1-11 και παραμένει το ίδιο έως 31-12-15, σύμφωνα με την Ημερησία.