Ο Tάσος (ΤΑΖ) Θεοδωρόπουλος αναλύει με απλά (περίπου) λόγια το βυζαντινό τρόπο ψηφοφορίας των ηλικιωμένων που αποφασίζουν ποια είναι είναι η καλύτερη ταινία της χρονιάς.
Για τα Oσκαρ ψηφίζουν τα περίπου 6.000 μέλη της Αμερικάνικης Ακαδημίας Κινηματογραφικών τεχνών και επιστημών η οποία αποτελείται από ανθρώπους που εργάζονται στην κινηματογραφική βιομηχανία. Ο μέσος όρος ηλικίας τους είναι τα 62 χρόνια, ενώ μια μελέτη των Los Angeles Times έδειξε πως το 94% των μελών είναι λευκοί και το 77% άντρες.
Η πρώτη ψηφοφορία που "βγάζει τις υποψηφιότητες, γίνεται μόνο από τα μέλη που εργάζονται σε αυτήν την κατηγορία. Δηλαδή οι σκηνοθέτες ψηφίζουν για τους σκηνοθέτες, οι σεναριογράφοι για τους σεναριογράφους κ.ο.κ. Mε εξαίρεση την κατηγορία της καλύτερης ταινίας στην οποία όλοι μπορούν να προτείνουν υποψηφιότητες. Για να γίνεις ισόβιο μέλος της Ακαδημίας χρειάζεται να προταθείς από δύο μέλη της, και η πρόταση αυτή να εγκριθεί από ένα ειδικό ελεγκτικό συμβούλιο. Ή να κερδίσεις ένα Όσκαρ. Τα μέλη χωρίζονται σε 15 επαγγελματικούς κλάδους, με αυτό των ηθοποιών να έχει το μεγαλύτερο ποσοστό με 22%. Αμέσως μετά ακολουθούν οι παραγωγοί, οι executives και οι publicists. Kαι προς το τέλος της λίστας, υπάρχουν κατασκευαστές σκηνικών, ηχολήπτες και άλλες τεχνικές κατηγορίες που μπορούν όμως να επηρεάσουν άμεσα το αποτέλεσμα. Αποτελούμενες αυτές οι κατηγορίες από ένα πιο "θερμόαιμο" αντρικό πληθυσμό, είναι ακριβώς εκείνοι που τελευταία στιγμή κατάφεραν να εκθρονίσουν ένα gay δράμα όπως "Το Μυστικό του Brokeback Mountain".
Ενώ για την κατάρτιση των υποψηφιοτήτων στις υπόλοιπες κατηγορίες ακολουθείται η απλή μέτρηση των ψηφοδελτίων με τις 5 "δημοφιλέστερες" να αποτελούν την τελική πεντάδα, στην κατάρτιση των υποψηφιοτήτων για την "Καλύτερη Ταινία" τα πράγματα αγρεύουν με ένα ιδιαίτερα πολύπλοκο σύστημα. Τα μέλη καλούνται να ψηφίσουν με σειρά προτίμησης, από το 1 ως το 10 χωρίς να έχουν δικαίωμα να ψηφίσουν λιγότερες από 5 ταινίες. Οι ταινίες που βρίσκονται στην πρώτη θέση του 10% των ψηφοδελτίων, προκρίνονται κατευθείαν ως υποψήφιες. Αυτές που βρίσκονται κάτω από το 1% αποσύρονται πρόωρα, όμως οι ψήφοι τους προσμετρούνται στη δεύτερη κατά σειρά ταινία, που στον επόμενο γύρο συναγωνίζεται ως πρώτη. Αν μία ταινία λάβει στο δεύτερο γύρο, το 5% των συνολικών ψήφων, αποκτά υποψηφιότητα. Γι αυτό και η τελική ομάδα των υποψηφιοτήτων, παίζει μεταξύ των 5 και των 10 ταινιών. Η συγκεκριμένη διαδικασία σπαζοκεφαλιά, υποθετικά αυξάνει το σασπένς και πριμοδοτεί τις ανατροπές. Το ίδιο ισχύει και για την τελική ψηφοφορία βράβευσης, στην οποία όλα μπορούν να συμβούν.
Το Χόλιγουντ, έχει δείξει ξεκάθαρα ότι λατρεύει το «Argo». Και σε αυτό παίζουν ρόλο δύο σημαντικοί παράγοντες : Α) Τα ίδια τα μέλη της Μέκας της βιομηχανίας ταυτίζονται με το κομμάτι που σατιρίζει το χολιγουντιανό παρασκήνιο και αισθάνονται ενδόμυχα, υπερήφανοι που το αντικείμενο της εργασίας τους, έπαιξε τόσο σημαντικό ρόλο σε ένα ιστορικό γεγονός. Β) Πίσω από την παραγωγή του «Argo» βρίσκεται το αγαπημένο προοδευτικό πασπαρτού και μοντέλο στιγμιαίων καφέδων, Τζορτζ Κλούνεϊ.
Όμως στην άκρη καραδοκούν με περίεργες ορέξεις οι δαιμόνιοι αφοί Γουάινσταιν. Οι αρχιμάστορες των προοσκαρικών μαγειρεμάτων που κατορθώνουν σχεδόν πάντα τα τελευταία χρόνια να έχουν μια ταινία η οποία πουσάρεται με τα χίλια και φέτος διαθέτουν τον «Οδηγό Αισιοδοξίας». Και φυσικά υπάρχει πάντα για ρεζέρβα και το βαρετό, πλην όμως εντελώς αμερικάνικο μάθημα ιστορίας του Σπίλμπεργκ με το «Λίνκολν». Αλλά και άλλες έξι ταινίες outsider, οι οποίες μπορούν να επωφεληθούν απ ' τη μοιρασιά των ψήφων ανάμεσα στα φαβορί και να βγουν ξαφνικά μπροστά εκμεταλλευόμενες ένα πολύπλοκο, σχεδόν βυζαντινής ίντριγκας, σύστημα καταμέτρησης των ψήφων.
Κάθε ένα από τα 6000 μέλη της Ακαδημίας θα ψηφίσει για την Καλύτερη Ταινία, τοποθετώντας τις εννιά φετινές υποψήφιες, σύμφωνα με την προσωπική του προτίμηση, σε ένα ψηφοδέλτιο από το 1 ως το 9. Αν μια ταινία βρεθεί στην πρώτη θέση με πάνω από το 50% των ψήφων όλα τελείωσαν και πάμε ήσυχοι σπίτια μας. Αυτή θα είναι και η καλύτερη ταινία της χρονιάς. Αν όμως όχι αρχίζει ένας καινούργιος εφιάλτης που θυμίζει ταινία του Ντέιβιντ Λιντς.
Οι υπεύθυνοι της PricewaterhouseCoopers που έχουν αναλάβει την καταμέτρηση, μοιράζουν τα ψηφοδέλτια σε 9 (όσες και οι φετινές ταινίες) ομάδες βάσει των ψήφων που αναδεικνύουν μια ταινία Καλύτερη. Η ταινία που έχει τις λιγότερες ψήφους στην πρώτη θέση, βγαίνει εκτός συναγωνισμού, και οι ψήφοι από αυτήν την ομάδα, μοιράζονται ως πρώτη προτίμηση, στη δεύτερη ταινία της ομάδας. Αν μετά από αυτό, μια ταινία πιάσει το ποθητό 50%, βγαίνει νικήτρια. Αν όχι, η διαδικασία συνεχίζεται με τον ίδιο τρόπο μέχρι τέλους.
Κάτι που στατιστικά σημαίνει πως είναι πολύ πιθανό για μια ταινία που έχει έρθει δεύτερη ή τρίτη στην αρχική ψηφοφορία, να κερδίσει το πολυπόθητο αγαλματάκι (και ο Σαμαράς να ξαναβγεί κυβέρνηση φαντάζομαι).
*H μετάδοση των αφίξεων στο κόκκινο χαλί για την 85η τελετή απονομής των Όσκαρ θα ξεκινήσει τα ξημερώματα της Δευτέρας στη 1.00 το πρωί με την τελετή να ακολουθεί στις 3.30, από τα κανάλια της Nova.
***ακολουθήστε τον ΤΑΖ στο facebook στο www.facebook.com/tazthebuzz, στο twitter ως klarinabourana, κάντε LIKE στην επίσημη σελίδα του fb SIGAIKA PRODUCTIONS, για να μαθαίνετε όσα χρειάζεστε, προκειμένου να καίτε τον εγκέφαλο (των άλλων) ή επικοινωνήστε με το terra_gelida@hotmail.com για μέιλ και υποθέσεις προσωπικής εκδίκησης.