Πτώση 5,5% κατέγραψε το ΑΕΠ στο α' τρίμηνο του 2011 σε ετήσια βάση, μολονότι οι αρχικές εκτιμήσεις της ΕΛΣΤΑΤ τοποθετούσαν στο 4,8% την υποχώρηση του ΑΕΠ στο α΄ τρίμηνο του 2011, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως στην έκθεση αξιολόγησης της τρόικας η πρόβλεψη για τους ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας το 2011 αναθεωρήθηκε στο -3,8%, έναντι αρχικής πρόβλεψης 3%.
Στην ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ διευκρινίζεται πως «οι εκτιμήσεις των δημοσιονομικών στοιχείων του α' τριμήνου 2011 είναι απολύτως προσωρινές και θα ακολουθήσει η αναθεώρηση τους».
Με βάση τα διαθέσιμα εποχικά διορθωμένα στοιχεία, το ΑΕΠ σε σταθερές τιμές 2000, κατά το α' τρίμηνο τρίμηνο του 2011 παρουσίασε αύξηση κατά 0,2% σε σχέση με το δ' τρίμηνο του 2010, έναντι αρχικής εκτίμησης για αύξηση 0,8%.
Η συνολική καταναλωτική δαπάνη παρουσίασε μείωση κατά 6,9% σε σχέση με το α' τρίμηνο του 2010. Οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου μειώθηκαν κατά 19,2% σε σχέση με το α' τρίμηνο του 2010, ενώ μείωση κατά 40,7% παρουσίασε το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου, αντισταθμίζοντας μερικώς τη μείωση του ΑΕΠ.
Παράλληλα ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 3,3% τον μήνα Μάιο σε ετήσια βάση, έναντι 3,9% τον Απρίλιο. Σε μέσα επίπεδα στο πεντάμηνο Ιανουαρίου - Μάιου 2011 ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 3,9%.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του μηνός Μαΐου 2011, προς τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2010, προκύπτει αύξηση 3,3% έναντι αύξησης 5,4%, που σημειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση του έτους 2010 προς το 2009.
Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κατά 0,2% το μήνα Μάιο 2011, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Απριλίου 2011, προήλθε από τις ακόλουθες αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,4% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα νωπά φρούτα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών σε: νωπές πατάτες, αρνί και κατσίκι (νωπά).
β) Κατά 1,1% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση» λόγω αύξησης των τιμών των θερινών ειδών ένδυσης και υπόδησης.
γ) Κατά 0,2% της ομάδας «Υγεία» λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις ιδιωτικές κλινικές.
Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 3,3% το μήνα Μάιο 2011, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2010, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 3,5% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» λόγω αύξησης των τιμών κυρίως σε: δημητριακά και παρασκευάσματα, κρέατα γενικά, ψάρια νωπά, γαλακτοκομικά και αυγά, πατάτες νωπές, λαχανικά νωπά, φρούτα νωπά.
β) Κατά 3,3% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός» λόγω αύξησης των τιμών των τσιγάρων, καθώς και των τιμών των αλκοολούχων και μη σερβιριζόμενων ποτών.
γ) Κατά 2,9% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση» λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
δ) Κατά 8,7% της ομάδας «Στέγαση» λόγω αύξησης των τιμών κυρίως του πετρελαίου θέρμανσης, του ηλεκτρισμού, των ενοικίων κατοικιών, των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας και της ύδρευσης και αποχέτευσης .
ε) Κατά 1,1% της ομάδας «Διαρκή αγαθά - Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες» λόγω αύξησης των τιμών κυρίως στα είδη καθαρισμού και στις οικιακές υπηρεσίες.
στ) Κατά 5,9% της ομάδας «Μεταφορές» λόγω αύξησης των τιμών σε: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), συντήρηση και επισκευή αυτοκινήτου-μοτοσυκλέτας και υπηρεσίες μεταφορών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα τέλη κυκλοφορίας και των τιμών των αυτοκινήτων.
ζ) Κατά 2,3% της ομάδας «Επικοινωνίες» λόγω αύξησης κυρίως των τιμών των τηλεφωνικών υπηρεσιών.
η) Κατά 0,3% της ομάδας «Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες» λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, σε: βιβλία-εφημερίδες-περιοδικά-γραφική ύλη-σχολικά είδη, υπηρεσίες αναψυχής. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα είδη οπτικοακουστικού εξοπλισμού-υπολογιστές.
θ) Κατά 0,2% της ομάδας «Εκπαίδευση» λόγω αύξησης των τιμών στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων και των φροντιστηρίων .
ι) Κατά 1,1% της ομάδας «Ξενοδοχεία - Καφέ - Εστιατόρια» λόγω αύξησης των τιμών κυρίως των ειδών: φαγητό εκτός οικίας, αναψυκτικά-γλυκά-καφές-ποτά (σερβιριζόμενα). Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ξενοδοχείων.
ια) Κατά 3,1% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες» λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων, των ειδών ατομικής φροντίδας και των κοσμημάτων-ρολογιών.
2. Από τη μείωση του δείκτη:
Κατά 1,0% της ομάδας «Υγεία» λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των φαρμάκων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στις ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες και στις ιδιωτικές κλινικές.