Τα διόδια που πληρώναμε από τις 4 Απριλίου και έπειτα στο τμήμα Κορίνθου-Πατρών ήταν ουσιαστικά παράνομα βάσει σύμβασης, καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα μέσα στην προβλεπόμενη προθεσμία των 32 μηνών.
Συγκεκριμένα, στη σύμβαση επισημαίνεται ότι "παύει η πληρωμή διοδίων τελών στα μη ολοκληρωμένα τμήματα" που περιλαμβάνονται στο κομμάτι από τον ανισόπεδο κόμβο της Αρχαίας Κορίνθου έως την Πάτρα.
Μετά από καταγγελία του σωματείου "Γαλαρία" των εργαζομένων στο έργο στην Κορίνθου-Πατρών ότι θα έπρεπε να μην εισπράττονται διόδια, οι εργολάβοι προσέφυγαν στην Επιτροπή επίλυσης διαφορών και πέτυχαν παράταση στη συμβατική προθεσμία με υπαιτιότητα του Δημοσίου.
Ουσιαστικά αξιοποίησαν τη σύμβαση και επικαλέστηκαν καθυστερήσεις στις αρχαιολογικές ανασκαφές και κυρίως στις απαλλοτριώσεις, οι οποίες έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2009, αλλά στο τέλος του ίδιου χρόνου είχαν φτάσει μόλις στο 15%.
Απόρριψη των ασφαλιστικών μέτρων
Ο δημοτικός σύμβουλος Πάτρας, Κ. Αϊβαλής, ζήτησε τη διακοπή καταβολής διοδίων στον σταθμό του Ρίου και κατέθεσε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, η οποία όμως απορρίφθηκε.
Η "Γαλαρία", όπως επισημαίνεται σε δημοσίευμα της εφημερίδας "Ελευθεροτυπία", καταγγέλλει ότι Δημόσιο και εργολάβοι στο δικαστήριο δεν παρουσίασαν κάποιο έγγραφο για παράταση. Μάλιστα, ο εκπρόσωπος του υπουργείου είπε ότι ισχύει έως το 2012 και των εργολάβων έως το 2013. Στο θέμα επανήλθε με νέα προσφυγή ο Δικηγορικός Σύλλογος Πάτρας.
Οι εργολάβοι, και κυρίως οι τράπεζες που χορηγούν τα δάνεια, υποστηρίζουν ότι το χρηματοδοτικό μοντέλο έχει καταρρεύσει, γεγονός που αποδίδουν στην οικονομική κρίση και τα μέτρα που επιβλήθηκαν μέσω του Μνημονίου, με τις συνεχείς αυξήσεις του ΦΠΑ και των φόρων στα καύσιμα.
Σκάνδαλο ο τρόπος που γίνονται τα έργα στην Ελλάδα
Το σωματείο των εργαζομένων υπενθυμίζει ότι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας έχουν δηλώσει επανειλημμένως πως για "κάθε ευρώ που εισπράττουν επενδύουν πέντε ευρώ" και με βάση τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους και καλύπτουν την περίοδο ώς τον Ιούλιο του 2010, οι εργολάβοι "εμφανίζουν έσοδα περίπου 100-110 εκατομμύρια ευρώ, που σημαίνει πως έχουν κέρδος".
Αναφέρουν επίσης ότι το Δημόσιο αποδέχεται πως το έργο θα έχει αποσβεστεί έως το 2022 και εν γνώσει του το παραχωρεί στους ιδιώτες για άλλα 15 χρόνια, αναθέτοντάς τους τη συντήρηση και επιστροφή στα κρατικά ταμεία έως και το 93% των εσόδων από τα διόδια.
"Είναι σκάνδαλο ο τρόπος που γίνονται τα έργα στην Ελλάδα", καταλήγει η ανακοίνωση της "Γαλαρίας" και επισημαίνει ότι σε κάθε περίπτωση εργολάβοι και τράπεζες έχουν αναλάβει το ρίσκο της επένδυσης και δεν μπορούν να ζητούν από το Δημόσιο να καλύψει τη διαφορά των επιτοκίων, τα οποία από 1-1,5% το 2007 έφτασαν στο 5-6%.