CINETROLL: Το Κεφάλαιο: «Είναι πολλά τα λεφτά Άρη»;-«Εξαρτάται απ' το εισιτήριο που πλήρωσες.» - iefimerida.gr

CINETROLL: Το Κεφάλαιο: «Είναι πολλά τα λεφτά Άρη»;-«Εξαρτάται απ' το εισιτήριο που πλήρωσες.»

NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Ο Τάσος (ΤΑΖ) Θεοδωρόπουλος τρώει κουλούρια έξω από τράπεζες, και γεμίζει σουσάμια

ΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ / LE CAPITAL

Βαθμολογία: 4 / 10

Είναι συγκινητικό το να «βλέπεις» έναν 80χρονο καλλιτέχνη να συνεχίζει όχι μόνο απτόητος, αλλά ενίοτε και με δαιμονιώδη ενέργεια, όπως κάνει ο Κώστας Γαβράς στην τελευταία του ταινία. Ούτε αυτό όμως, ούτε το «μοδάτο» κινηματογραφικά ηθικό δίδαγμα για τα βρώμικα παρασκήνια των εταιρικών συναλλαγών και συνομωσιών και τη διαβρωτική δύναμη του χρήματος και της δόξας, αρκούνε για να μετατρέψουν μια καλογυαλισμένη αλλά σχηματική συρραφή από επιφανειακά κλισέ σε σινεμά ιδιαίτερου ενδιαφέροντος. Ειδικά όταν το ύφος, προσπαθεί να παίξει μπάλα τόσο στο τερέν του κοινωνικού θρίλερ και του δράματος όσο και της άκομψης, με μια γερή δόση γυμνασιακού διδακτισμού, σάτιρας μεταμορφωμένης σε μπιτάτη ειρωνεία.

Ένα ανερχόμενο και φιλόδοξο στέλεχος ενός τραπεζικού κολοσσού, ο Μαρκ, αναλαμβάνει από το πουθενά τη θέση του προέδρου όταν ο προηγούμενος παθαίνει καρκίνο των όρχεων. Ο λόγος για αυτή του την προαγωγή, δεν είναι τόσο οι πραγματικές του ικανότητες, όσο το γεγονός του ότι οι προεστοί του κολοσσού, τον βλέπουν ως μιας πρώτης τάξεως, αναλώσιμη μαριονέτα, για τους δικούς τους στόχους. Οπτική την οποία έχει απέναντι του και ο εκπρόσωπος του αμερικάνικου hedge fund που επιδιώκει να πάρει στα χέρια του τον έλεγχο της τράπεζας. Το θέμα είναι πως από την πλευρά του και ο Μαρκ κάθε άλλο παρά χάπατο είναι. Μάλλον το αντίθετο εφ' όσον έχει πολύ συγκεκριμένους στόχους, τους κλασσικούς δύο, χρήμα και δύναμη, και έχει σκοπό, μυαλό και τρόπους να παίξει όσο βρώμικα χρειαστεί για να τους πετύχει.

Τι γίνεται από κει και πέρα? Μια σειρά συναντήσεων και συνομιλιών επί συνομιλιών σε ραντεβού που ο Γαβράς κάνει ότι μπορεί με την τεχνική του για να τους δώσει ρυθμό, θα ήταν όμως σίγουρα πολύ πιο διασκεδαστικοί και κατατοπιστικοί σαν ανάγνωσμα παρά σαν ομιλούντα κεφάλια. Ένα κλασάτο, ειρωνικό γκλαμπουρομπάζ στερετοτυπικών εικόνων της εξίσωσης χρήμα – σεξ – δύναμη, από το Μαϊάμι μέχρι το Παρίσι, μερικές πινελιές οικογενειακής ζωής, ένα ξερό subplot της κολλήματος του Μαρκ με ένα μοντέλο παύλα πανάκριβη βιζιτού, υψηλά production values για το σύνολο της ταινίας, και μια μάλλον άτυχη πρωταγωνιστική επιλογή, του γάλλου κωμικού Γκαντ Ελμαλέχ σε έναν ομολογουμένως ενδιαφέροντα ως προς τα ιδιαίτερα επίπεδα των σκέψεων και πράξεων του, χαρακτήρα του.

Κάπου ανάμεσα στην επιχειρηματική ίντριγκα, που από μόνη της δεν είναι και το πιο ενδιαφέρον κινηματογραφικό θέμα, τουλάχιστον αυτή τη φορά, τη μη χαρισματική πρωταγωνιστική περσόνα, το δύο διαστάσεων σχεδιασμό των περισσοτέρων χαρακτήρων και των αφοριστικών διαλόγων («όσο πιο πλούσιος είναι κάποιος, τόσο πιο πολύ τον σέβονται» - έλα, τι μας λες;) το ενδιαφέρον του εγχειρήματος, ή μάλλον αυτό που έχει να σου πει εξαντλείται κανα 40λεπτο μετά την αρχή του. Οι φιλότιμες – παιχνιδιάρικες και σεβαστές διαθέσεις του Γαβρά, μαζί με την αναμφισβήτητη γνώση του απέναντι στους ρυθμούς του μέσου, δεν βοηθάνε ένα επιφανειακό, ακατάστατο σεναριακό κέντρο βάρους στο ύφος.

Και η ταινία παρακολουθείται, σαν μια ιστορία του Vanity Fair που σε διασκέδασε διαβάζοντας την στη διαδρομή του λεωφορείου για τη δουλειά σου αλλά θα την ξεχάσεις στην διαδρομή της επιστροφής, όταν διαβάσεις μια άλλη. Πολύ φοβάμαι, ότι στα χρόνια της οικονομικής κρίσης, έχουμε πάθει κινηματογραφικά κάτι ανάλογο με αυτό που μας συνέβαινε στα χρόνια της μεταπολίτευσης. Όταν δηλαδή οι κριτικοί αισθανόντουσαν την ανάγκη να βάλουν δύο τρία αστεράκια παραπάνω σε κάθε ταινία που έδειχνε αντάρτες και εμφύλιο, άσχετα αν οι μισές από αυτές δεν βλεπόντουσαν.

Το ίδιο συμβαίνει τώρα και με τις ταινίες που ασκούν κριτική στον καπιταλισμό, λες και ανακαλύψαμε την πυρίτιδα. Δε λέω ότι το «Κεφάλαιο» δε βλέπεται, όμως επειδή δεν είμαι ούτε τόσο μικρός ώστε να πρέπει να γράψω εκθέσεις στο σχολείο με ηθικό δίδαγμα για να μου πει μπράβο η δασκάλα, ούτε τόσο μεγάλος για να συμβιβάζομαι χωρίς περαιτέρω αναζητήσεις με την αγνότητα προθέσεων, προσωπικά θα προσπεράσω.

***στις αίθουσες από την Πέμπτη 17 Ιανουαρίου

***ακολουθήστε τον ΤΑΖ στο facebook στο www.facebook.com/tazthebuzz, στο twitter ως klarinabourana, κάντε LIKE στην επίσημη σελίδα του fb SIGAIKA PRODUCTIONS, για να μαθαίνετε όσα χρειάζεστε, προκειμένου να καίτε τον εγκέφαλο (των άλλων) ή επικοινωνήστε με το terra_gelida@hotmail.com για μέιλ και υποθέσεις προσωπικής εκδίκησης.

Δείτε το trailer της ταινίας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ