Ένας εμβληματικός δρόμος της Ευρώπης, όπου τα δικαιώματα πεζών και ποδηλατών κυριαρχούν, ενώ επιχειρήσεις, κατοικίες και πολιτιστικοί χώρου ανθούν πάνω σε αυτόν, είναι ο Exhibition Road του Λονδίνου. Μια περίπτωση συγγενική με την αλλαγή που σχεδιάζεται στην οδό Πανεπιστημίου από το Rethink Athens.
H London Exhibition Road, που εκτείνεται από το South Kensinghton ως το Hyde Park, περιλαμβάνει μερικές από τα σημαντικότερα κέντρα τουριστικής και πολιτιστικής προσέλκυσης στην πόλη. Ο δρόμος αναπτύχθηκε αρχικά για τις ανάγκες της Μεγάλης Έκθεσης του 1851 και φιλοξενεί το Μουσείο Victoria and Albert, το Μουσείο Επιστημών, το Imperial College, το Ινστιτούτο Γκαίτε, το Βασιλικό Γεωγραφικό Κέντρο. Εύκολα μπορεί κανείς να δει τις ομοιότητες που έχει η London Exhibition Road με την εμβληματική Πανεπιστημίου: την τριλογία, το Νομισματικό Μουσείο στο κτίριο του Τσίλερ, το θέατρο του Rex, την απαρχή της στον Εθνικό Κήπο και την κατάληξη στην Ομόνοια μια πλατεία εμβληματική και ένδοξη κάποτε, αλλά βυθισμένη στην παρακμή σήμερα. Η αναμόρφωσή της σε δρόμο πρότυπο με προτεραιότητα σε πεζούς και ποδηλάτες ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του 2011 και δείχνει πως η Πανεπιστήμου μπορεί να γίνει και πάλι μια ένδοξη ευρωπαϊκή λεωφόρος.
Το Rethink Athens (σχέδιο επάνω), o ευρωπαϊκός αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανασυγκρότηση του κέντρου της Αθήνας με άξονα την Πανεπιστημίου, επιχειρεί να δώσει ξανά ζωή στο κέντρο της Αθήνας, δίνοντας ουσιαστικά χώρο έκφρασης, δράσης και ανάπτυξης στους πεζούς και δημιουργώντας ένα ευρύ δίκτυο ποδηλατοδρόμων στην Αθήνα. Το στοίχημα είναι μεγάλο και έχει ήδη κερδηθεί σε άλλες μεγαλουπόλεις: όχι μόνο στο Λονδίνο, αλλά και στην Φρανκφούρτη και βέβαια στη Βαρκελώνη.
Όλοι θέλουν να βρεθούν στην Exhibition Road
Το 2003 οι αρχιτέκτονες Dixon-Jones κέρδισαν τον διαγωνισμό ανασυγκρότησης της London Exhibition Road, μεταμορφώνοντας τον δρόμο που ασφυκτιούσε από την κίνηση και είχε σαφώς διαχωρισμένο το δρόμο από το πεζοδρόμιο, με βάση ένα νέο σχέδιο που δίνει περισσότερο χώρο σε πεζούς, ποδηλάτες, ανάπτυξη. Η επιφάνεια δρόμου και πεζοδρομίων είναι καλυμμένη ενιαία με λευκό και μαύρο γρανίτη ενώ εφαρμόζεται μια σχεδόν πειραματική νέα λειτουργία: ένα είδος διαπραγμάτευσης/συμφωνίας πεζών, ποδηλατών και οδηγών αυτοκινήτων.
Η μεγάλη ιδέα εδώ, είναι να δημιουργήσει έναν κοινό χώρο, όπου πεζοί, ποδηλάτες, οδηγοί μοιράζονται την ίδια επιφάνεια χωρίς διαχωριστικά ανάμεσά τους. Η ιδέα αυτή ανήκει στον Oλλανδό συγκοινωνιολόγο Hans Monderman, που συνήθιζε να περπατάει ανάποδα στον δρόμο για να αποδείξει ότι οι οδηγοί δεν είναι αναίσθητοι ώστε να πατήσουν έναν πεζό. Οι Dixon and Jones δημιούργησαν ένα ενιαίο χώρο πεζών και οδηγών, σχεδιάζοντας μεγάλα σχήματα διαμαντιού σε απαλό λευκό και μαύρο γρανίτη. Ένα πλήθος από ιστία με φώτα τοποθετήθηκαν κατά μήκος του δρόμους δημιουργώντας έναν καλοφωτισμένο, ασφαλή και αισθητικά άψογο δρόμο. Η Exhibition Road αποτελεί το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αντίστοιχου χώρου στη Βρετανία. Δεν είναι τυχαίο ότι τον περασμένο Ιούνιο η παρέμβαση βραβεύτηκε από το πανίσχυρο Βασιλικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής.