Μόνο η αρχή θα είναι το βαρύ πακέτο μέτρων που θα προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Σχέδιο για την επίτευξη των φετινών δημοσιονομικών στόχων, καθώς η παροχή νέας βοήθειας προς την Ελλάδα θα συνοδευτεί από πρόσθετες δεσμεύσεις, με στόχο κυρίως τη μείωση του Δημόσιου Χρέους σε βιώσιμα επίπεδα. Σε κάθε περίπτωση, πριν καλά-καλά... χωνέψουν οι συνάδελφοι του Γ. Παπακωνσταντίνου στο Υπουργικό Συμβούλιο και οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ τι ακριβώς πρέπει να εγκρίνουν και να ψηφίσουν για το 2011, θα πρέπει να ξεκινήσουν συζητήσεις για το 2012, αφού η κατάρτιση του Προϋπολογισμού του επόμενου χρόνου ξεκινά μέσα στο καλοκαίρι, υπό την παρουσία της Τρόικας που θα επιστρέψει τον Αύγουστο.
Για μια ακόμα φορά, τα μέτρα που θα απαιτηθούν θα είναι πολλαπλάσια της προσαρμογής που οφείλει να κάνει η Ελλάδα, με βάση το Μεσοπρόθεσμο Σχέδιο. Έτσι, ενώ θα πρέπει να μειωθεί το έλλειμμα κατά περίπου 2 δισ. ευρώ -από το 7,5% στο 6,5%-, ήτοι από τα 17 δισ. ευρώ στα 15 δισ. ευρώ, τα μέτρα που "κλείδωσαν" στις διαπραγματεύσεις με την Τρόικα αγγίζουν τα 7 δισ. ευρώ! Ειδικότερα, από τον εξορθολογισμό της μισθολογικής δαπάνης στο Δημόσιο το υπουργείο Οικονομικών υπολογίζει τουλάχιστον 570 εκατ. ευρώ, από τις καταργήσεις-συγχωνεύσεις φορέων και τη μείωση επιχορηγήσεων άλλα 335 εκατ. ευρώ, από την αναδιοργάνωση των ΔΕΚΟ 470 εκατ. ευρώ, από τον εξορθολογισμό των δαπανών υγείας και της ιατροφαρμακευτικής δαπάνης περίπου 700 εκατ. ευρώ, από το "ψαλίδισμα" των κοινωνικών δαπανών και των δαπανών των Ασφαλιστικών Ταμείων πάνω από 1 δισ. ευρώ, από τα μέτρα για τη φοροδιαφυγή τουλάχιστον 350 εκατ. ευρώ.
Το πιο "βαρύ" πακέτο θα είναι για μια ακόμα φορά το φορολογικό, καθώς όλες οι παρεμβάσεις που ξεκινούν το 2011 θα συνεχιστούν ή θα αποδώσουν το 2012 και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών, που έχουν τη "βούλα" της Τρόικας, το δημοσιονομικό όφελος μπορεί να φτάσει στα 2,3 δισ. ευρώ, κυρίως λόγω της πλήρους απόδοσης της μείωσης του αφορολογήτου και του δραστικού περιορισμού των φοροαπαλλαγών. Ωστόσο, δεν αποκλείεται ο πήχης των προσδοκιών να ανέβει ψηλότερα, καθώς υπάρχει επί τάπητος το σχέδιο για διπλή παρέμβαση στον ΦΠΑ, όπου από τη μια θα μειωθούν οι συντελεστές κατά 3 μονάδες (από το 23% στο 20% ο υψηλός κι από το 13% στο 10% ο χαμηλός), αλλά από την άλλη θα έχουμε μαζικές μετατάξεις προϊόντων και υπηρεσιών στον υψηλό συντελεστή, κάτι που σημαίνει ότι είδη ευρείας κατανάλωσης θα επιβαρυνθούν με τα σημερινά δεδομένα κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες. Περίπου 530 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι θα εξασφαλιστούν από την καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής, ενώ από τους ΟΤΑ και τον εξορθολογισμό των αμυντικών και λοιπών δαπανών εκτιμάται ότι μπορούν να εξοικονομηθούν άλλα 520 εκατ. ευρώ. "Αγκάθι" χαρακτηρίζεται, επίσης, το ότι αν και διευκρινίστηκαν λίγο ως πολύ τα μέτρα του 2011 και του 2012, θα χρειαστεί σε επόμενη φάση να εξειδικευτούν τα μέτρα με τα οποία θα "κλειδώσει" η μείωση του Ελλείμματος στο 2,6% το 2014 και κοντά στο 1% στο τέλος του 2015, με το Μεσοπρόθεσμο να υπολογίζει αυτά τα αδιευκρίνιστα μέτρα στα περίπου 3 δισ. ευρώ.
Πέρα, όμως, από τα σκληρά δημοσιονομικά μέτρα, τα οποία ενδέχεται να γίνουν ακόμα πιο επώδυνα εάν συνδεθούν με την "υποχρεωτική" μείωση του χρέους, αυτό που φαίνεται ότι απασχολεί η κυβέρνηση είναι οι πιέσεις για ταχύτερες και πιο τολμηρές αποκρατικοποιήσεις, στις οποίες συν τοις άλλοις ο ξένος παράγοντας ήτοι οι δανειστές μας, θα έχουν παρεμβατικό ρόλο. Αν και πηγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης δήλωναν χθες το βράδυ στο REUTERS ότι το νέο πρόγραμμα βοήθειας προς την Ελλάδα θα βασίζεται σε λεπτομερείς δεσμεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης για τις αποκρατικοποιήσεις, χωρίς όμως να προβλέπεται διεθνής παρέμβαση σε επίπεδο επίβλεψης, πληροφορίες αναφέρουν αφενός ότι υπήρξε έντονη πίεση από την Τρόικα σε αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση, αφετέρου ότι η κυβέρνηση αφήνει να διαφανεί ότι υπάρχει ανοχή ως προς τη δυνατότητα επίβλεψης -μάλλον υπό τη μορφή τεχνογνωσίας- αλλά ότι τίθεται κόκκινη γραμμή στη δυνατότητα ελέγχου.