Πρόοδο και αποφασιστικότητα στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων και τον περιορισμό των δαπανών, αλλά και προβλήματα στην απορρόφηση των κοινωτικών κονδυλίων βλέπει η Task Force στην τριμηνιαία έκθεσή της.
Η ομάδα δράσης της Κομισιόν για την Ελλάδα, στην έκθεσή της, καταγράφει, επίσης, τις μεταρρυθμίσεις και τις δράσεις που έχουν συντελεστεί σε οκτώ τομείς, από τότε που εγκαταστάθηκε στη χώρα μας.
Η έκθεση της Ομάδας Δράσης, με επικεφαλής τον Χορστ Ράιχενμπαχ, επισημαίνει ακόμη αδυναμίες στον τομέα της φορολογίας υποστηρίζοντας ότι η λύση που επελέγη με την τροποποίηση του ΚΒΣ δεν ευθυγραμμίζεται πλήρως με τη διεθνή βέλτιστη πρακτική και ότι θα μπορούσε να έχει επιλεγεί πιο φιλόδοξη λύση.
Αναφορά γίνεται και στην αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων και τη σημασία της, καθώς έχει ξεκινήσει το έργο του καθορισμού των κριτηρίων αξιολόγησης και της μεθοδολογίας αξιολόγησης των δεξιοτήτων των υπαλλήλων, ενώ σημειώνεται ότι πλέον απαιτούνται αποφάσεις για τον τρόπο με τον οποίο θα προχωρήσει η διαδικασία. Επίσης, έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις για την ανάπτυξη μίας νέας πολιτικής ανθρώπινων πόρων, συμπεριλαμβανομένων των κανόνων πρόσληψης, κατάρτισης, κινητικότητας, των δεξιοτήτων και της συνολικής διαχείρισης της σταδιοδρομίας των υπαλλήλων.
Για τη διοικητική μεταρρύθμιση σε αποκεντρωμένο, τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, σημειώνεται ότι η Γερμανία παρέχει τεχνική βοήθεια και πως ήδη υπογράφηκε ένας οδικός χάρτηςμ με τον οποίο καθορίστηκαν έξι άξονες προτεραιοτήτων για τη μεταρρύθμιση.
Αυτοί οι έξι άξονες είναι:
1. Καθορισμός των μεθόδων και των διαδικασιών για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των δήμων και των περιφερειών.
2. Σχεδιασμός και εφαρμογή της δημόσιας πολιτικής στο πεδίο της ακίνητης περιουσίας των ΟΤΑ.
3. Βελτίωση της ικανότητας αξιοποίησης των διαρθρωτικών ταμείων από τις τοπικές αρχές.
4. Διαχείριση των αποβλήτων.
5. Ενίσχυση του σχεδιασμού και υλοποίησης των κεντρικών πολιτικών αξιολόγησης δομών της τοπικής αυτοδιοίκησης, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που παρέχονται στους πολίτες.
6. Εποπτεία των δήμων και των περιφερειών.
Αναφέρεται ακόμη για τον τομέα των ελέγχων ότι οι στόχοι για ελέγχους δεν προβλέπεται να επιτευχθούν καθώς στο τέλος Οκτωβρίου είχαν γίνει έλεγχοι σε 467 πολύ εύπορα φυσικά πρόσωπα (έναντι στόχου 1300) και 88 μεγάλους φορολογούμενους (έναντι στόχου 300). Αντίθετα έχει υπερκαλυφθεί ο στόχος για τη μη απόδοση ΦΠΑ (18.000 έλεγχοι έναντι στόχου 10.000).
Κύκλοι της Task Force ανέφεραν σήμερα ότι μετά τις εκλογές βελτιώθηκε σημαντικά το επίπεδο συνεργασίας με την ελληνική κυβέρνηση ενώ χαρακτήριζαν ως το κρισιμότερο πρόβλημα την έλλειψη ρευστότητας στην οικονομία.
Οι ίδιοι κύκλοι αναγνώρισαν την πρόοδο που έχει επιτευχθεί σε τομείς όπως η βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης, τη διευκόλυνση των εξαγωγών κ.α. Χαρακτήριζαν ωστόσο παράδοξο το γεγονός ότι υπάρχουν τόσα εμπόδια σε έναν τόσο κρίσιμο τομέα όπως οι εξαγωγές.
Ανέφεραν τέλος ως ιδιαίτερης σημασίας την πρωτοβουλία για σύσταση γενικής γραμματείας Συντονισμού στο γραφείο του πρωθυπουργού για προγραμματισμό, διαιτησία και κεντρική συνεργασία με την Task Force.
H Task Force μέσω αρμοδίων στελεχών εξέφρασε επίσης δυσφορία για την καθυστέρηση της έναρξης εκταμιεύσεων προς την Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Τέλος, επεσήμαναν τον κίνδυνο, αντιδράσεις από το κατεστημένο ή από συμφέροντα να αποτελέσουν τροχοπέδη για την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων.
Διαβάστε ολόκληρη την τριμηνιαία έκθεση της Task Force πατώντας εδώ.
Διαψεύδει τις εκτιμήσεις για την απορρόφηση κονδυλίων το υπουργείο Ανάπτυξης
Ωστόσο, σε άμεση διάψευση των εκτιμήσεων αυτών προχώρησε το υπουργείο Ανάπτυξης επισημαίνοντας ότι ως το τέλος του χρόνου η Ελλάδα θα υποβάλει αιτήματα πληρωμών για πολύ μεγάλα ποσά, πράγμα που θα αλλάξει ουσιωδώς την εικόνα των απορροφήσεων.
«Κατά τις δικές μας εκτιμήσεις και αυτό θα φανεί σε 15 ημέρες, δεν υφίσταται κανένας κίνδυνος απώλειας κονδυλίων με την εφαρμογή του κανόνα Ν+2/3», τονίζει το υπουργείο και προσθέτει:
«Η Task Force ούτως ή άλλως δέχεται ότι η Ελλάδα είναι πάνω από τον Κοινοτικό μέσο όρο στις απορροφήσεις, παρά το πρόβλημα ρευστότητας που αποτελεί σοβαρό εμπόριο στην υλοποίηση των προγραμμάτων».