Παρίσι, 1910. Κατά τη διάρκεια τελετής επίκλησης πνευμάτων, οι παρευρισκόμενοι «πνευματιστές» γίνονται μάρτυρες μιας αλλόκοτης σκηνής: το περίφημο μέντιουμ Μάρθα Μπερό (γνωστή και ως Εύα Κ. ή Εύα Καριέρ) «πέφτει» σε κατάσταση καταληψίας (κοινώς, σε «trance»), ενώ από τις οπές του σώματός της αρχίζουν να αναβλύζουν μεγάλες ποσότητες εκτοπλάσματος, πάνω στο οποίο εμφανίζεται ένα παράξενο πρόσωπο!
Λέγεται πως τα μέντιουμ «ανέδιδαν» εκτόπλασμα κάθε φορά που βρίσκονταν σε καταληψία και μόνο σε πλήρες σκοτάδι, καθώς το φως θα προκαλούσε την αποσύνθεσή του. Επιπλέον, αναδιδόταν από τις οπές του σώματός τους, κυρίως από το στόμα, τη μύτη και τα αυτιά.
Μακράν, όμως, του να αποτελεί «πνευματική ουσία», το υποτιθέμενο εκτόπλασμα ήταν συνήθως ένα κομμάτι σιφόν ή μουσελίνα.
Μάλιστα, η Μάρθα Μπερό υπήρξε το πρώτο μέντιουμ που επιδιδόταν εξειδικευμένα στην «αποβολή» εκτοπλάσματος, ενώ ένας από τους μεγαλύτερους υποστηρικτές της ήταν ο Σερ Άρθουρ Κόναν Ντόυλ, δημιουργός του Σέρλοκ Χολμς.
Ρώμη, 1909. Ο Βαρώνος φον Έρχαρτ «στήνει» μία τελετή επίκλησης πνευμάτων με σκοπό να «δοκιμάσει» τις παραφυσικές αντιδράσεις του εξίσου γνωστού μέντιουμ Ευσαπία Παλαντίνο. Κάθε φορά που η Ευσαπία εγκαθιδρύει «επικοινωνία» με τον άλλο κόσμο, ο Βαρώνος πατάει ένα κουμπί το οποίο θέτει σε λειτουργία μία φωτογραφική κάμερα με φλας, η οποία «φωτίζει» την Παλαντίνο, καταγράφοντας κάθε στιγμή της «παράστασης»: τραπέζια που υπερίπτανται, αόρατα χέρια που της αφαιρούν το πανωφόρι, μαντολίνα που μετεωρίζονται στον αέρα. Το πόρισμα του τεστ παραμένει έως σήμερα άγνωστο.
Οι «πνευματιστικές» συγκεντρώσεις επίκλησης πνευμάτων αποτελούσαν μία ιδιαίτερα δημοφιλή μορφή κοινωνικής δραστηριότητας κατά τα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα. Δεν υπήρχε πιο trendy ενασχόληση από το να φιλοξενείς στο σπίτι σου πνευματιστικές τελετές, υπό την καθοδηγητική χείρα κάποιου γνωστού μέντιουμ (κυρίως, γυναίκας), το οποίο λειτουργούσε ως μεσάζων και δίαυλος διασύνδεσης με τους μακαρίτες, που δήλωναν την παρουσία τους με τους πιο αλλόκοτους τρόπους.
Στην πραγματικότητα, επρόκειτο για επιδέξιους απατεώνες, τις απατηλές πρακτικές των οποίων είχε συστηματικά αναλάβει να αποκαλύψει ο περίφημος μάγος Χουντίνι και τις οποίες καταγράφει λεπτομερώς άρθρο των New York Times της 1ης Νοεμβρίου του 1909.
Ακολουθούν σπάνιες φωτογραφίες αρχείων, καθώς και ένα βίντεο, όπου μπορεί κανείς να δει τη Μέιριγκ Μόρις, ένα από τα γνωστότερα μέντιουμ εκείνης της εποχής, εν δράσει.
Πηγή: Mental_Floss