Στην Αγίου Κωνσταντίνου το σκηνικό της κρίσης υποχώρησε για λίγο καθώς ο σημαντικός Μπομπ Ουίλσον μιλούσε χθες για τη Οδύσσεια που σκηνοθετεί – λίγο πριν ο διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου κληθεί να μιλήσει για ποσά σε ευρώ...
Οι φήμες ή τα τα κλισέ υπάρχουν για να ανατρέπονται. Έτσι και ο διεθνής γκουρού της αβάν γκαρντ θεατρικής και εικαστικής σκηνής Μπομπ Ουίλσον απευθύνθηκε στους Έλληνες δημοσιογράφους προκειμένου να τους μιλήσει για την Οδύσσεια που σκηνοθετεί στο Εθνικό Θέατρο από τις 26 Οκτωβρίου δείχνοντας ένα άλλο πρόσωπο. Εκδηλωτικός, παραστατικός μίλησε για πρώτη φορά τόσο πολύ και τόσο προσωπικά, όχι μόνο για την τολμηρή του απόφαση να σκηνοθετήσει την Οδύσσεια σε συνεργασία με το Piccolo Teatro το Μιλάνου, αλλά και για τους προσωπικούς του στόχους. «Επισκέφθηκα τον ζωολογικό κήπο στο Βερολίνο, λίγη ώρα πριν κλείσει. Εξήγησα ότι δεν θα μείνω παρά λίγα λεπτά. Πήγα και στάθηκα απέναντι από τους γκρίζους λύκους με τα γαλάζια μάτια τους. Τους κοιτούσα και τους παρατηρούσα επί δέκα λεπτά. Κι εκείνοι το ίδιο. Ούτε οι λύκοι ούτε εγώ κουνηθήκαμε. Για εκείνα τα δέκα λεπτά ήμασταν ένα. Αυτό είναι το θέατρο: Να γίνουμε όλοι ένα...».
Αν και στην Ελλάδα έχει παρουσιάσει ξανά δουλειές του, πάντα ονειρευόταν να σκηνοθετήσει κάτι με αφετηρία τη χώρα μας και να συνεργαστεί με Έλληνες ηθοποιούς και συντελεστές.«Η δουλειά μου είναι κυρίως οπτική, ανεξάρτητα από ποια γλώσσα ακολουθεί τις εικόνες. Βλέπω τη σιωπή στις σκηνές και αργότερα βάζω λόγια στις εικόνες. Στη ζωή αυτό που βλέπουμε είναι εξίσου σημαντικό μ' αυτό που ακούμε. Και στο δικό μου θέατρο. Η πρόκληση για μένα είναι αυτό που βλέπω να με βοηθάει να καταλάβω όσα ακούγονται», είπε. Ο Ουίλσον υπογράφει τη σύλληψη, τη σκηνοθεσία, το σχεδιασμό σκηνικών και φωτισμών ενώ στην παραγωγή συμμετέχει το φημισμένο Piccolo Teatro του Μιλάνου. «Η συνεισφορά του είναι μεγάλη. Ήρθε να μας βρει σε μια στιγμή που τα πράγματα δυσκόλεψαν και στη χώρα και στο Εθνικό. Άλλωστε, μοιραζόμαστε ένα κοινό όραμα, γιατί έχουμε κοινά προβλήματα και κοινούς στόχους για την Ευρώπη», δήλωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Γιάννης Χουβαρδάς. Από την πλευρά του ο διευθυντής του Piccolo Teatro Sergio Escobar ήταν εύγλωττος:«Ο Ομηρος είναι πιο σημαντικός από τα σπρεντ!» Η Οδύσσεια μετά την Αθήνα θα πάει στο Μιλάνο και ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον σημαντικά θέατρα σε Λονδίνο, Όσλο, Αμβούργο και αλλού.
Το κόστος και οι προπωλήσεις
Από πέρυσι που ανακοινώθηκε η συνεργασία με τον Μπομπ Ουίλσον για την Οδύσσεια, άρχισαν να οργιάζουν οι φήμες για την αμοιβή του και το κόστος παραγωγής. Ακούστηκαν ποσά εξωφρενικά. Έτσι ο καλλιτεχνικός διευθυντης Γιάννης Χουβαρδάς εκλήθη να δώσει απαντήσεις. Μάθαμε λοιπόν ότι τα έξοδα παραγωγής για το Εθνικό ανέρχονται στα 298.830 ευρώ. Το κόστος των ηθοποιών στα 288.342 ευρώ, ενώ ο Ουίλσον θα αμοιφθεί με εφάπαξ ποσό (δεν ανακοινώθηκε) χωρίς δικαίωμα σε ποσοστά. Εκτιμάται επίσης ότι από τις χορηγίες θα συγκεντρωθούν περί τα 160.000 ευρώ, ενώ το Piccolo Teatro συμμετέχει στην κατασκευή σκηνικών, φροντιστηρίου, ειδικών εφέ, κοστουμιών, μασκών και περουκών. Μέχρι στιγμης υπάρχει εξασφαλισμένη πληρότητα εισιτηρίων σε ποσοστό 64% μέχρι και τα μέσα Νοεμβρίου (μέχρι τότε έχει ανοίξει το ταμείο). Ο προϋπολογισμός εσόδων από τα εισιτήρια υπολογίζεται σε 657.000 ευρώ.