Διαψεύδουν τα Ελληνικά Πετρέλαια το συμπέρασμα της έκθεσης του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) πως η έλλειψη ανταγωνισμού στην αγορά καυσίμων κοστίζει στον έλληνα καταναλωτή 1 δισ. ευρώ ετησίως, καταλογίζοντας στο Ταμείο λάθος υπολογισμό.
Ειδικότερα, σε ανακοίνωσή τους τα ΕΛΠΕ χαρακτηρίζουν ως ανυπόστατους ισχυρισμούς όσα φέρεται ότι περιλαμβάνονται στην έκθεση του ΔΝΤ ότι η έλλειψη ανταγωνισμού στην αγορά κοστίζει 1 δισ. ευρώ. Όπως αναφέρουν η επιβάρυνση του 1 δισ. ευρώ προέκυψε επειδή ελήφθη ως βάση υπολογισμού η λιανική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, κατά την καλοκαιρινή περίοδο, οπότε ο ειδικός φόρος κατανάλωσης εξισώνεται με αυτόν του πετρελαίου κίνησης, από την οποία όμως αφαιρέθηκε ο χαμηλός φόρος που ισχύει κατά τη χειμερινή περίοδο. «Αυτή η λανθασμένη προ φόρων τιμή, πολλαπλασιαζόμενη με το σύνολο της ετήσιας εγχώριας κατανάλωσης σε πετρέλαιο θέρμανσης, έχει σαν αποτέλεσμα υπολογισμό πλασματικής «επιβάρυνσης» 1 δισ. ευρώ τον χρόνο. Στην πραγματικότητα, ο Έλληνας καταναλωτής πληρώνει προ φόρων για το πετρέλαιο θέρμανσης τιμή αντίστοιχη με τον μέσο όρο των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης», αναφέρουν τα ΕΛΠΕ.
Τα ΕΛΠΕ προσθέτουν ακόμη, μεταξύ άλλων, τα εξής:
-Οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουν πολύ ακριβά την αμόλυβδη βενζίνη λόγω του ιδιαίτερα αυξημένου Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και του ΦΠΑ 23% που εφαρμόστηκαν το 2010. Οι προ φόρων λιανικές τιμές για την αμόλυβδη βενζίνη στην Ελλάδα κυμαίνονται κοντά στον μέσο όρο των χωρών της Ευρωζώνης.
-Στην Ελλάδα υπάρχουν δυο εταιρείες διύλισης όταν, σε άλλες μικρές Ευρωπαϊκές χώρες (Αυστρία, Ουγγαρία, Βουλγαρία, Ιρλανδία, Πορτογαλία, Φινλανδία, Σλοβακία, Λιθουανία, Τσεχία, Σλοβενία, Κύπρος, Μάλτα), λειτουργεί μια ή καμία εταιρεία διύλισης. Επίσης, στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται 19 εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, εκ των οποίων οι 13 είναι εντελώς ανεξάρτητες από τους δυο ομίλους που διαθέτουν διυλιστήρια. Ακόμη, λειτουργούν 6.500 πρατήρια καυσίμων, αριθμός υψηλότερος ακόμα και από πολύ μεγαλύτερες Ευρωπαϊκές αγορές, με συνέπεια ο αριθμός πρατηρίων ανά 1.000 κατοίκους ή ανά 1.000 αυτοκίνητα να είναι υπερδιπλάσιος του Ευρωπαϊκού μέσου όρου και ο υψηλότερος στην Ευρώπη.
-Εδώ και πολλά χρόνια δεν υφίσταται απολύτως καμία νομοθετική ρύθμιση που να απαγορεύει τις εισαγωγές καυσίμων από τις εταιρείες εμπορίας στην Ελλάδα.
«Συνεπώς, καταλήγουν τα ΕΛΠΕ, η έκθεση που επικαλείται η Wall Street Journal και αποδίδεται από αυτήν στο ΔΝΤ περιέχει σοβαρές ανακρίβειες και οι ισχυρισμοί περί δήθεν έλλειψης ανταγωνισμού και περί δήθεν κερδοσκοπίας στην Ελληνική αγορά καυσίμων δεν ευσταθούν. Απεναντίας, οι φερόμενες ως προτεινόμενες «λύσεις» είναι μάλλον προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης του φαινομένου της λαθρεμπορίας. Η χρονίζουσα μη επίλυση των προβλημάτων που το λαθρεμπόριο δημιουργεί, στερεί το Ελληνικό Δημόσιο από επί πλέον 500 εκατ. ευρώ ετησίως, σε ΕΦΚ και ΦΠΑ».
(ΑΠΕ-ΜΠΕ)