Γαστρονομικός πόλεμος μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας φαίνεται ότι ξεσπά για άλλη μια φορά, αυτή τη φορά με αφορμή το «κουλούρι Θεσσαλονίκης» το οποίο οι γείτονες διεκδικούν, την ώρα που η εταιρεία Simit Sarayi, ετοιμάζει να κάνει απόβαση στις ελληνικές πόλεις με πολλά υποκαταστήματα όπου θα πουλά το διάσημο κουλούρι.
Σύμφωνα με την ενημερωτική ιστοσελίδα Turkishgreeknews.org η τουρκική εταιρεία Simit Sarayi (ελληνικά: Παλάτι Κουλουριού) ανακοίνωσε ότι σύντομα θα γίνουν τα εγκαίνια του καταστήματος στο Σύνταγμα, το οποίο θα αποτελέσει και το πρώτο κατάστημά της στην Ελλάδα.
«Μέχρι το τέλος του έτους θα έχουμε ανοίξει το πρώτο μας κατάστημα στο Σύνταγμα», δήλωσε από την Αθήνα ο Ενβέρ Ακντενίζ, διευθυντής franchise της εταιρείας στο εξωτερικό. Ο Ακντενίζ ανέφερε ότι σε πρώτη φάση σχεδιάζουν να ανοίξουν υποκαταστήματα στη Θεσσαλονίκη, στην Ομόνοια, στο Μοναστηράκι και στον Πειραιά.
Στην ερώτηση γιατί θέλουν να ανοίξουν κατάστημα τώρα που πολλά στην Ελλάδα βάζουν λουκέτο ο Ακντενίζ απάντησε: «Εμείς είμαστε συνηθισμένοι με την κρίση. Ο ελληνικός λαός δεν είναι συνηθισμένος. Εμείς σχεδιάζαμε να ανοίξουμε καταστήματα στην Ελλάδα πριν από την οικονομική κρίση. Άλλωστε η κρίση είναι μεταβατική. Εμείς φημιζόμαστε στην Τουρκία ως μία εταιρεία που αναπτύσσεται με πολύ γρήγορους ρυθμούς εν μέσω μιας οικονομικής κρίσης».
Η Simit Sarayi πουλά 100.000 κουλούρια την ημέρα μόνο στην Κωνσταντινούπολη και απασχολεί 2.000 υπαλλήλους δημιουργώντας ένα brand name με ιδιαίτερη βαρύτητα. Μάλιστα η μεγάλη ανάπτυξη της εταιρείας καταγράφηκε στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης που έζησε η Τουρκία μετά το 2001. Και αυτό διότι λειτούργησε επιθετικά αυξάνοντας τον αριθμό των καταστημάτων της σημαντικά και κάνοντας το κουλούρι Νο1 στις προτιμήσεις των τούρκων καταναλωτών. Εκτός από την Τουρκία το πρώτο ευρωπαϊκό κατάστημα Simit Sarayi άνοιξε στη Χάγη. Ακολούθησε η Κύπρος, ενώ στόχοι της εταιρείας μετά την Ελλάδα είναι η Γερμανία, η Σουηδία, η Ιρλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ.
«Διπλωματικό επεισόδιο» γαστρονομικής φύσης
Δεν είναι η πρώτη φορά που ξεσπά γαστρονομικός πόλεμος μεταξύ των δύο χωρών, αφού είναι γνωστή η μάχη του καφέ και του μπακλαβά. Μάλιστα πριν μήνες ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών Μπαράκ Ομπάμα παραλίγο να προκαλέσει διπλωματικό επεισόδιο όταν στην τελετή που παρέθεσε στο Λευκό Οίκο για την Ελληνική Ανεξαρτησία εξέφρασε τον ενθουσιασμό του για τον ελληνικό μπακλαβά, προκαλώντας εθνική αντίδραση στη γείτονα χώρα όπου το συγκεκριμένο γλύκισμα θεωρείται κατεξοχήν τουρκικό έδεσμα.
Τώρα λοιπόν το νέο μέτωπο «χαρακωμάτων» ανήκει στο κουλούρι! Στις 3 Απριλίου ο επικεφαλής του συνδέσμου κουλουράδων της Κωνσταντινούπολης κατέθεσε αίτημα στο αρμόδιο επιμελητήριο (İSTESOB), για να αναλάβει δράση και να προστατεύσει το εθνικό έδεσμα, το κουλούρι.
«Δεν θα επιτρέψουμε στους Έλληνες να μας αρπάξουν και το κουλούρι», δήλωσε ο επικεφαλής του İSTESOB στην τουρκική εφημερίδα «Ζαμάν», προσθέτοντας ότι οι Έλληνες παρουσιάζουν τουρκικά φαγητά ως ελληνικά.
Συνυφασμένο με την ιστορία της Θεσσαλονίκης
Το κουλούρι Θεσσαλονίκης αν και δεν έχει κατοχυρωμένη ονομασία προέλευσης, καθιερώθηκε ως «κουλούρι Θεσσαλονίκης», γιατί άρχισε να παρασκευάζεται στην πόλη από πρόσφυγες που ήρθαν από τις αλησμόνητες πατρίδες.
Η ιστορία του ξεκινά την εποχή της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και εμφανίζεται κυρίως στην Κωνσταντινούπολη και τη Θεσσαλονίκη. Η λέξη κουλούρι προέρχεται από τη βυζαντινή λέξη «κολλίκιον». Το επάγγελμα του αρτοποιού-κουλουροποιού ασκούσαν κατά κύριο λόγο Έλληνες από την Ήπειρο. Γνωστή είναι επίσης και η ευχή της ηπειρώτισσας μάνας προς το αγόρι της, η οποία έλεγε «άντε, και στην Πόλη κουλουρτζής».
Οι μικροπωλητές με τους ταβάδες στο κεφάλι ή με καλάθια ξεχύνονταν στους δρόμους από τα ξημερώματα και μέχρι τις 10-11 το πρωί ξεπουλούσαν. Στην Πόλη οι κουλουρτζήδες διαλαλούσαν το εμπόρευμά τους με την ονομασία «κουλούρι Θεσσαλονίκης». Πολύ αργότερα την ίδια ονομασία χρησιμοποιούσαν και οι κουλουρτζήδες στην Αττική.