Με μπαράζ προσφορών και εκπτώσεων προσπαθούν σούπερ μάρκετ και επιχειρήσεις να ανακόψουν την πτωτική πορεία που ακολουθούν οι πωλήσεις προϊόντων ευρείας κατανάλωσης αλλά και τροφίμων. Ούτε λίγο, ούτε πολύ, τις τελευταίες εβδομάδες στις μεγάλες αλυσίδες "τρέχουν" περισσότερες από 900 προσφορές, που αφορούν είτε μείωση τιμής, είτε δωρεάν διάθεση ενός ακόμη προϊόντος. Τακτική, η οποία αναμένεται να συνεχιστεί με την ίδια ένταση, αφού πλέον, 4 στους 10 καταναλωτές όταν ψωνίζουν ψάχνουν συστηματικά για προσφορές, την ίδια ώρα που περιορίζονται περαιτέρω τα όσα ξοδεύουν τα νοικοκυριά κάθε μήνα στο σούπερ μάρκετ.
Όπως μεταξύ άλλων αναφέρει μελέτη της Nielsen που διενεργήθηκε για τον Ελληνικό Σύνδεσμο Βιομηχανιών Επωνύμων Προϊόντων (ΕΣΒΕΠ), το 2010 σχεδόν το 34% των πωλήσεων στα "επώνυμα" προϊόντα, ήταν με προωθητικές ενέργειες, ενώ το 41% των καταναλωτών δηλώνει ότι αναζητεί προσφορές όταν ψωνίζει. "Φέτος στο λιανεμπόριο έχουμε πολύ περισσότερες προσφορές σε σχέση με πέρυσι και είναι λογικό μετά και τις συνεχείς πιέσεις που δέχεται το εισόδημα του καταναλωτή και την μείωση στις πωλήσεις", λέει ο επικεφαλής του ομίλου Βερόπουλος Νίκος Βερόπουλος. Ο ίδιος υπολογίζει ότι σε κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ, περισσότερες από 200 προσφορές είναι σε εξέλιξη αυτήν την περίοδο και προσθέτει πως "σε πολλές κατηγορίες προϊόντων, ο τζίρος καταγράφει πτώση ενώ σε περιπτώσεις όπως π.χ. τα φρέσκα ψάρια έχει καταρρεύσει, αφού η μείωση φτάνει στο 35-40%".
Μάλιστα, η μέση μηνιαία δαπάνη στα νοικοκυριά φέτος έχει υποχωρήσει στα 334 ευρώ, έναντι 347 ευρώ πέρυσι, σύμφωνα με την έρευνα για την καταναλωτική συμπεριφορά του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Όπως δε σημειώνει ο υπεύθυνος της έρευνας, καθηγητής Γιώργος Μπάλτας, "το 56% των καταναλωτών δηλώνει ότι αφήνει έως 50 ευρώ κάθε φορά που επισκέπτεται το σούπερ μάρκετ. Και επιπλέον το 93,3% των ερωτηθέντων έχουν αποφασίσει από πριν τί είδη θα αγοράσουν, ενώ οι μισοί επιλέγουν μάρκες μέσα στο κατάστημα, συγκρίνοντας τιμές και χαρακτηριστικά".
"Μέχρι σήμερα σχεδόν το σύνολο των κατηγοριών προϊόντων εμφανίζει αρνητικό πρόσημο, ενώ οι παροχές προς τον καταναλωτή μέσω εκπτώσεων, μειώσεων τιμών ή προσφορά επιπλέον προϊόντων είναι σαφώς αριθμητικά πολύ περισσότερες, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά", θα πει ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Kraft Foods κ. Λευτέρης Χαλουλάκος. Επίσης, διατυπώνει την εκτίμηση πως σήμερα οι μέσες τιμές πώλησης των προϊόντων είναι χαμηλότερες σε σχέση με τα επίπεδα που διαμορφώνονταν δύο χρόνια πριν.
Η ανάλυση των τιμών του Παρατηρητηρίου, στην οποία προχώρησε το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, δείχνει ότι αφού αφαιρεθούν οι αυξήσεις του ΦΠΑ, το 58% των προϊόντων μείωσαν την τιμή τους, με το γενικό δείκτη τιμών προϊόντων λιανεμπορίου να υποχωρεί κατά 1,6%. Όπως όμως, σημειώνει ο υπεύθυνος των ερευνών Δρ Λευτέρης Κιοσές, "αν συμπεριληφθούν και οι περιοδικές εκπτώσεις-προσφορές του λιανεμπορίου στην ανάλυση, τότε τα τελικά αποτελέσματα που θα προέκυπταν θα ήταν σε επίπεδα 1-2% περίπου χαμηλότερα. Αρα, η πραγματική μείωση τιμών πέρυσι κυμαίνεται μεταξύ 2,5%-3,5%".
Ανάλογα αποτελέσματα εξάγονται και από την μελέτη της Nielsen για τον ΕΣΒΕΠ, σύμφωνα με την οποία, το 2010 παρουσιάζεται μείωση τιμών στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων κατά -1,88%. Οι τιμές περιλαμβάνουν και τις αυξήσεις ΦΠΑ και αναφέρονται στις 50 πρώτες σε τζίρο κατηγορίες προϊόντων που αντιπροσωπεύουν τη συντριπτική πλειοψηφία των πωλήσεων. Συγκριμένα, οι πωλήσεις τους ανήλθαν πέρυσι σε 5,28 δις. ευρώ, όταν το σύνολο του τζίρου στον κλάδο του λιανεμπορίου ήταν της τάξης των 7,9 δισ. ευρώ, μειωμένος κατά 3,5% σε σχέση με το 2009.