Στη... μάχη για την απόκτηση μίας θέσης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ρίχνονται νωρίς το πρωί της Πέμπτης περισσότεροι από 110.000 υποψήφιοι. Ξεκινούν με την εξέταση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και θα «κλείσουν» στις 25 Μαϊου με τις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας.
Φέτος πολλά άλλαξαν, λίγες ημέρες πριν τη διεξαγωγή των πανελληνίων εξετάσεων. Πλην, όμως, ελάχιστα αναμένεται να επηρεάσουν τους ίδιους τους υποψήφιους, που έχουν ήδη αρχίσει να ζουν στους ρυθμούς της αγωνίας των επιλεγομένων ερωτήσεων και θεμάτων και εστιάζουν μόνον στις επιδόσεις τους.
Το κυριότερο ζήτημα, πάντως, είναι η απόφαση του υπουργείου Παιδείας για απόκτηση απολυτηρίου χωρίς τη διέλευση από τη... στενωπό των εξετάσεων, όπως γινόταν έως τώρα. Το υπουργείο έδωσε τη δυνατότητα να πάρουν απολύτως ισότιμο απολυτήριο και μόνο με τις επιδόσεις τους στις ενδοσχολικές εξετάσεις όσοι δεν ενδιαφέρονται, σε αυτή τη φάση, να σπουδάσουν στα ελληνικά πανεπιστήμια.
Σε περισσότερους από 3.000 υπολογίζονται οι μαθητές που θα κάνουν χρήση αυτής της απόφασης του υπουργείου και δεν θα συμμετάσχουν στις πανελλήνιες εξετάσεις.
Εμπλοκή, ωστόσο, παρουσιάστηκε για το θέμα αυτό, όταν η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ) αποφάσισε να προσφύγει στο ΣτΕ, με αίτημα να ακυρωθεί η σχετική απόφαση, εκτιμώντας ότι δημιουργούνται «απολυτήρια δύο ταχυτήτων» και συνθήκες που δεν εξασφαλίζουν την ίση αντιμετώπιση και μεταχείριση των υποψηφίων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υφυπουργός Παιδείας Ι. Πανάρετος είπε στους καθηγητές του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ ότι το υπουργείο εμμένει στην απόφαση για τη δυνατότητα χορήγησης ισότιμου απολυτηρίου στα παιδιά που δεν επιθυμούν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις. Σημειώνεται ότι ο υφυπουργός αναφέρθηκε και στις οικονομικές εκκρεμότητες προς τους καθηγητές, λέγοντας ότι είναι δυνατόν να πληρωθούν άμεσα οι ασχολούμενοι καθηγητές στις πανελλαδικές εξετάσεις και να καταβληθούν οι περσινές οφειλές (οδοιπορικά). Μάλιστα, άφησε να εννοηθεί ότι ενδεχομένως θα υπάρξει και κάποια αύξηση στις αμοιβές των καθηγητών που εμπλέκονται στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Το υπουργείο Παιδείας, όμως, προχώρησε και σε άλλες αλλαγές, που καλό είναι να γνωρίζουν οι υποψήφιο, απ' την αρχή των εξετάσεων.
Κατ' αρχάς, όλα τα παιδιά που ανήκουν σε ειδικές κατηγορίες (τέκνα πολυτέκνων, τριτέκνων κ.λπ.) θα πρέπει να ξέρουν ότι η μετεγγραφή είναι πλέον πολύ δύσκολη υπόθεση, αφού μπήκαν περιορισμοί στο ποσοστό μετεγγραφών, με αποτέλεσμα να μένει εκτός ποσοστό ενδιαφερομένων πλέον του 20%. Μ' άλλα λόγια, από φέτος τα κριτήρια για την εισαγωγή στις σχολές και τα τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης γίνονται αυστηρότερα.
Το ποσοστό 10% των υποψηφίων παλαιοτέρων ετών που έμπαιναν στη διαδικασία της επιλογής χωρίς να δώσουν εξετάσεις θα εφαρμοστεί και φέτος, αλλά για τελευταία χρονιά, αφού από τον επόμενο χρόνο αυτή η δυνατότητα καταργείται και όποιος επιθυμεί να ενταχθεί και πάλι στην επιλογή για μία θέση στα ανώτατα ιδρύματα θα πρέπει να συμμετάσχει εκ νέου στις πανελλήνιες εξετάσεις. Σημαντικό είναι το γεγονός ότι δεν έχει ακόμη καθοριστεί ο αριθμός εισακτέων, που φέτος υπολογίζεται ότι θα είναι πιο κοντά στις επιθυμίες των ίδιων των σχολών. Έτσι, δεν αποκλείεται να προκύψουν μικρότεροι αριθμοί εισακτέων, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα ανατραπεί ο ρυθμός των επιτυχόντων στις σχολές.
Επιπλέον, το μηχανογραφικό δελτίο με τα τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που θα συμπληρώσουν οι υποψήφιοι για να μπουν στη διαδικασία της επιλογής, δεν έχει εκδοθεί και αναμένεται σύμφωνα με πληροφορίες να μη συμπεριλαμβάνει τμήματα με βάση τη ζήτηση και τη δυναμική τους. Δηλαδή, τμήματα τα οποία είχαν ελάχιστους υποψήφιους τα προηγούμενα χρόνια και ελάχιστους διδάσκοντες ενδεχομένως δεν θα περιλαμβάνονται στο μηχανογραφικό δελτίο.
Υπενθυμίζεται ότι η επιλογή των υποψηφίων για τις σχολές και τα τμήματα στα οποία δήλωσαν προτίμηση γίνεται με βάση το σύνολο των μορίων που προκύπτει από το άθροισμα των γινομένων του Γενικού Βαθμού Πρόσβασης της βεβαίωσης, των βαθμών πρόσβασης των δύο μαθημάτων αυξημένης βαρύτητας με τους αντίστοιχους συντελεστές βαρύτητας και κατά φθίνουσα σειρά έως ότου καλυφθεί ο αριθμός θέσεων κάθε σχολής ή τμήματος. Σύμφωνα με την ίδια τροπολογία, για τις σχολές ή τα τμήματα που απαιτείται εξέταση σε ένα ή περισσότερα ειδικά μαθήματα ή πρακτικές δοκιμασίες, στο παραπάνω σύνολο μορίων προστίθενται και τα μόρια που προκύπτουν από το γινόμενο του βαθμού των ειδικών μαθημάτων ή πρακτικών δοκιμασιών με τον αντίστοιχο συντελεστή.
Στο υπουργείο Παιδείας, πάντως, έχουν αρχίσει εδώ και μέρες οι δοκιμαστικές εκπομπές, προκειμένου να είναι όλα έτοιμα για την Πέμπτη, 12 Μαϊου, πρώτη ημέρα των εξετάσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, και φέτος η εξεταστική επιτροπή δεν αποκλείεται να ακολουθήσει, και μάλιστα με μεγαλύτερη προσήλωση, θέματα κλιμακούμενης δυσκολίας. Οι καθηγητές εκτιμούν ότι τα θέματα -όπως και πέρσι- θα είναι με δυσκολίες που θα κλιμακώνονται, ώστε να γίνεται ευκολότερη η επιλογή των καλύτερων.
Σημειώνεται ιδιαίτερα ότι οι μαθητές που θα «συλλαμβάνονται» να αντιγράφουν, είτε από «σκονάκια», είτε από βιβλίο, είτε από το γραπτό άλλου μαθητή, θα μηδενίζονται και επιπλέον ότι βιβλία, κινητά τηλέφωνα κ.λπ. απαγορεύονται μέσα στις αίθουσες εξέτασης.
Πάντως, οι υποψήφιοι διανύουν τώρα τις τελευταίες ώρες διαβάσματος και θα πρέπει πάνω απ' όλα να είναι ψύχραιμοι, να καταπολεμήσουν το άγχος και να περιοριστούν σε επαναλήψεις, χωρίς, όμως, επίπονο διάβασμα.
Αυτά και καλή επιτυχία.