Μέχρι και πριν από λίγα χρόνια μία από τις αγαπημένες φράσεις ενός εφήβου, ήταν «να γίνω δεκαοχτώ χρονών να βγάλω δίπλωμα οδήγησης».
Σήμερα, το νεανικό όνειρο μοιάζει να είναι εξωπραγματικό και ανέφικτο. Αφενός λόγω της οικονομικής κρίσης που πλήττει την χώρα, αφετέρου γιατί το κόστος για ένα δίπλωμα οδήγησης αυτοκινήτου έχει φτάσει στα ύψη.
Από τα μεγάλα θύματα αυτής της κατάστασης είναι ως εκ τούτου και οι ιδιοκτήτες σχολών οδήγησης, οι οποίοι όπως εμφατικά τονίζουν έχουν φτάσει στα όρια τους, καθώς ο τελευταίος χρόνος χαρακτηρίζεται τουλάχιστον «εφιαλτικός».
Ο πρόεδρος του Σωματείου Εκπαιδευτών Οδήγησης Νοτίου Αττικής, Αθανάσιος Καλύβας αναφέρει, μιλώντας στο ΑΜΠΕ ότι «υπάρχει και στον κλάδο μας, όπως σχεδόν και σε όλους τους επαγγελματικούς κλάδους, κυρίως το τελευταίο χρονικό διάστημα, πολύ μεγάλη κρίση, παρά το γεγονός ότι έχουμε ρίξει τις τιμές σε πολύ χαμηλά επίπεδα κι ενώ ταυτόχρονα η τιμή της βενζίνης έχει πάρει την «ανηφόρα».
Παράλληλα καταγγέλλει κρούσματα αθέμιτου ανταγωνισμού, καθώς όπως λέει «εν μέσω αυτής της κατάστασης έχουμε να αντιμετωπίσουμε και φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού από σχολή που πλασάρεται μέσω Ίντερνετ. Συγκεκριμένα, η εν λόγω σχολή παρέχει τις υπηρεσίες της σε εξευτελιστικές τιμές, χωρίς όμως να προσφέρει και ποιοτικά ανάλογες υπηρεσίες».
Ειδικότερα, αναφέρει ότι, δεν γίνονται τα απαιτούμενα σε αριθμό θεωρητικά, αλλά και πρακτικά μαθήματα με αποτέλεσμα οι εξεταζόμενοι να κόβονται και να αναγκάζονται να δίνουν δεύτερη και τρίτη φορά με αποτέλεσμα το αρχικό όφελος να αντισταθμίζεται με τις πολλές και επαναλαμβανόμενες εξετάσεις.
«Απευθυνόμενοι ως κλάδος στο αρμόδιο υπουργείο για το ζήτημα πήραμε την απάντηση ότι αυτό είναι νόμιμο σε μία ελεύθερη αγορά και δεν μπορεί να επέμβει. Ως λύση σε καμιά περίπτωση δεν μπορούμε να πούμε ότι πρέπει να μπει κάποιο πλαφόν, γιατί αυτή τη στιγμή είναι παράνομο, αλλά και να μην ήταν θα μας κατηγορούσαν ότι επιχειρούμε να διαμορφώσουμε προϋποθέσεις «καρτελοποίησης» στον κλάδο μας», επισημαίνει.
Ο Αλέξανδρος Μπαρζούκας, ιδιοκτήτης Σχολής Οδηγών στο Παλαιό Φάληρο, μιλώντας στο ΑΜΠΕ λέει, ότι «μέσα σε ένα χρόνο έχουμε τεράστια πτώση, κλείνουν σχολές ακόμα και αυτές που λειτουργούν χρόνια και τα πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο. Έχουμε αναγκαστεί να ρίξουμε πολύ τις τιμές μας ωστόσο δεν μπορούμε να το κάνουμε περεταίρω, καθώς τότε θα πρέπει να κλείσουμε τις επιχειρήσεις μας».
Προσθέτει δε ότι «μεταξύ άλλων δεν είναι και λίγοι οι πελάτες που δεν μας πληρώνουν, κάποιοι μας χρωστάνε ακόμα και τέσσερις μήνες, αλλά δεν μπορώ να κάνω κάτι γιατί ξέρω ότι όπως και οι ίδιοι μου λένε ότι δεν έχουν».
Το κόστος των μαθημάτων είναι ρευστό, καθώς διαφοροποιείται από περιοχή σε περιοχή, από πόλη σε πόλη, αλλά μπορεί να υπάρχει διαφορά ακόμα και σε δύο διπλανές σχολές.
Τα πάγια έξοδα για ένα δίπλωμα οδήγησης αυτοκινήτου ανέρχονται στα 144 ευρώ τα οποία προκύπτουν από τα 90 ευρώ που χρειάζονται για τις ιατρικές βεβαιώσεις, από έναν παθολόγο και έναν οφθαλμίατρο, 30 ευρώ για τη νέα κάρτα διπλώματος και 24 ευρώ για το Δημόσιο Ταμείο. Τα υπόλοιπα χρήματα που απαιτούνται προκύπτουν από τα υποχρεωτικά μαθήματα που είναι 20 ώρες πρακτικής οδήγησης και 21 ώρες θεωρητικών μαθημάτων. Όπως τονίζει ο κ. Καλύβας αυτό οφείλεται ασφαλώς στους κανόνες της ελεύθερης αγοράς, αλλά διαφοροποιείται από περιοχή σε περιοχή και ανάλογα με το βιοτικό επίπεδο. Επίσης αναφέρει ότι άλλα ενοίκια πληρώνει ο ιδιοκτήτης στο Κερατσίνι, άλλα στην Αργυρούπολη, άλλα στο Κολωνάκι κι άλλα στην Κηφισιά γι' αυτό οι τιμές ποικίλουν.
Από τη μεριά του ο κ. Μπαρζούκας, τονίζει, ότι το όλο πακέτο των μαθημάτων σπάνια υπερβαίνει τα 600 ευρώ ποσό στο οποίο περιλαμβάνονται και τα 150 ευρώ, έξοδα παράστασης. Το κόστος διαφοροποιείται για κάποιον που θέλει να βγάλει δίπλωμα για μηχανάκι, αλλά όχι σημαντικά και κατά περίπτωση.
Συγκεκριμένα, τα υποχρεωτικά μαθήματα είναι 10 ώρες πρακτικής οδήγησης και 32 ώρες θεωρητικών μαθημάτων, ενώ τα πάγια είναι ίδια για όποιον δεν έχει δίπλωμα αυτοκινήτου και αλλάζουν για όποιον είναι κάτοχος.
Ειδικότερα, όποιος έχει ήδη αποκτήσει δίπλωμα αυτοκινήτου δεν χρειάζεται να πληρώσει το παράβολο για τους γιατρούς που είναι στα 90 ευρώ, αλλά πληρώνει ακόμη, 9 ευρώ, για το λεγόμενο παράβολο επέκτασης.
Η Χρυσούλα Δήμα 22 ετών δηλώνει ότι «ένα δίπλωμα οδήγησης θα το ήθελα και θα το είχα ανάγκη όσο τίποτα. Είναι ούτως ή άλλως και ο πατέρας μου οδηγός και είναι κάτι που θέλω από τα 18 μου. Αλλά αυτή την εποχή είμαι άνεργη και θα ήταν αστείο να συζητάω για να βγάλω δίπλωμα που είναι έτσι και αλλιώς πανάκριβο. Πλέον για το άμεσο μέλλον είναι δεδομένο ότι δεν το σκέφτομαι αν και δεν ξέρω μήπως πρέπει να αρχίσω να το παίρνω απόφαση ότι πρέπει να το ξεχάσω γενικότερα».
«Είναι παράλογο και ουτοπικό να συζητάω αυτή την περίοδο της ζωής μου να βγάλω δίπλωμα οδήγησης. Από τη δουλειά μου παίρνω 400 ευρώ το μήνα και το πιο πιθανό είναι το επόμενο διάστημα να μείνω χωρίς δουλειά», λέει η Ιουστίνα Ζώη 24 ετών.
Η Κική Παπαστάμκου, 23 ετών, δηλώνει ότι «δυστυχώς για μένα το δίπλωμα οδήγησης φαντάζει πλέον ως όνειρο θερινής νυκτός. Κάποτε ήταν απ' όσο γνωρίζω πολύ λιγότερα τα χρήματα που απαιτούνταν, αλλά σήμερα πρέπει να δώσεις τουλάχιστον 800 ευρώ. Οι γονείς μου είναι και οι δύο μισθωτοί και με κάποιες θυσίες θα μπορούσαν να με βοηθήσουν. Αλλά εγώ θα ήθελα να βγάλω το δίπλωμα οδήγησης με δικά μου χρήματα. Μάλλον πρέπει να αναθεωρήσω, διαφορετικά δεν θα τα καταφέρω μόνη μου ποτέ. Αλλά και δίπλωμα να βγάλω τι να το κάνω αφού δεν πρόκειται να αγοράσω αυτοκίνητο τα επόμενα 10 χρόνια».
Από την πλευρά τους, οι δεκαοκτάχρονοι Γιάννης Μαρκάκης και Στέλιος Ζαχαριουδάκης, που βρίσκονται στη διαδικασία έκδοσης διπλώματος επισημαίνουν ότι η επιθυμία τους για κάτι τέτοιο είναι μεγάλη, και σημειώνουν την πολλαπλή χρησιμότητα που θα έχει γι αυτούς.
Ωστόσο, υπογραμμίζουν τη δυσκολία της απόφασης τους, από οικονομική άποψη, γιατί το κόστος το επωμίζονται εξ ολοκλήρου οι γονείς τους, οι οποίοι αναγκάζονται να θυσιάσουν άλλα πράγματα για να καλύψουν αυτά τα έξοδα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ