Δύο σπάνιες συνεντεύξεις του Θανάση Βέγγου - iefimerida.gr

Δύο σπάνιες συνεντεύξεις του Θανάση Βέγγου

NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Αποσπάσματα από δύο σπάνιες συνεντευξεις του μεγάλου ηθοποιού στον κριτικό κινηματογράφου και μετέπειτα σκηνοθέτη Τάκη Παπαγιαννίδη στο περιοδικό «Σύγχρονος Κινηματογράφος» το 1971 και στον δημοσιογράφο του «Βήματος» Ανδρέα Δεληγιάννη το 1978. Αναδημοσιεύουμε από το Βήμα της Κυριακής H χρεοκοπία και το βόλεμα Σύμφωνα με τις δύο συνεντεύξεις του Βέγγου στον Παπαγιαννίδη και στον Δεληγιάννη,η δυσκολότερη περίοδος της επαγγελματικής καριέρας του,η οποία τον οδήγησε στη χρεοκοπία,άρχισε όταν οΠάνος Γλυκοφρύδηςκαι ο΄Ερρίκος Θαλασσινός, οι δύο άνθρωποι με τους οποίους ως ένα σημείο ένιωθε ήσυχος,απομακρύνθηκαν από κοντά του. >> «Μια μέρα ο Γλυκοφρύδης μου είπε ότι ήταν αδύνατον να συνεχίσει μαζί μου,γιατί δεν πίστευε πως οι ταινίες που γυρίζαμε ανταποκρίνονταν στις απόψεις που είχε για το σινεμά.Η επιτυχία του “Με τη λάμψη στα μάτια” σιγούρεψε τη στάση του.Λίγο κατόπιν οι δουλειές του Θαλασσινού δεν του άφηναν περιθώρια να ασχοληθεί μαζί μου. Τότε βρέθηκα σε δύσκολη θέση.Δεν είχα εμπιστοσύνη σε άλλον άνθρωπο και,το χειρότερο,πίστευα πως δεν υπήρχε άλλος άνθρωπος που να με καταλαβαίνει.Ετσι πέρασα στη σκηνοθεσία.Πάλεψα όσο μπόρεσα, το αποτέλεσμα ήταν 4.000.000 δρχ.χρέος. Αυτή ήταν η αμοιβή μου.Τρεις κλητήρες κάθε πρωί έξω από την πόρτα μου και από ολόκληρη την εταιρεία έμεινε μονάχα ένα τηλέφωνο». («Σύγχρονος Κινηματογράφος»,1971) Για να ξεφύγει από αυτή την τραγική κατάσταση ο Βέγγος εκχώρησε όλες τις ταινίες του στονΦίνο.Το χρέος του μειώθηκε γύρω στα 2 εκατομμύρια δραχμές και άρχισε να γυρίζει ταινίες αντί του χρέους για τον Φίνο. >> «Στην περίοδο του μεγάλου χτικιού μου,όταν χρωστούσα τα εκατομμύρια,όταν μου είχαν πάρει το σπίτι και όταν στην πλατεία του θεάτρου που έπαιζα- τον «Τρελό του λούνα παρκ»- οι δεκαπέντε από τους θεατές ήταν δικαστικοί κλητήρες, ένιωθα πιο άνετα! Κάποια στιγμή θα “βολευτώ”. Φοβάμαι λοιπόν ότι θα πάρω την κάτω βόλτα. Από τη στιγμή που θα είμαι βολεμένος θα πάψει να υπάρχει ο Βέγγος.Το φοβάμαι αυτό το βόλεμα.Από τώρα έχουν αρχίσει να με ζώνουν τα φίδια.Κάτι δεν πάει καλά σε μένα.Αυτό το βόλεμα, η σκέψη ότι σε λίγο θα έχω τακτοποιηθεί,με ενοχλεί.Οντας βολεμένος,με δικό μου σπίτι,φοβάμαι πως θα πάψω να λειτουργώ σαν Βέγγος,που με ξέρει ο καθένας.Αλλά είπαμε,υπάρχει η οικογένεια και χρειάζομαι χρήματα για να επανέλθω.Και θα επανέλθω οπωσδήποτε σαν παραγωγός των ταινιών μου.Ναι,φίλε μου,θα επανέλθω.Θα ξανακρεμάσω την ταμπέλα: “Θανάσης Βέγγος,ταινίες γέλιου”».(«Το Βήμα»,1978) «Δεν φέρθηκα ωραία στον Βέγγο» «Ξέρω καλά ότι πολλοί, μα πάρα πολλοί έχουν επωφεληθεί από την υπόθεση Βέγγος. Εγώ ελάχιστα. Εγώ δεν έχω φερθεί ωραία στον Βέγγο. Είμαι καλός επαγγελματίας, αλλά δεν ήμουν ποτέ καλός οικογενειάρχης. Οχι, δεν υπήρξα καλός οικογενειάρχης. Στον Βέγγο δεν έχω φερθεί καθόλου καλά. Τον ταλαιπωρώ συνέχεια με τον πιο βάναυσο τρόπο χρόνια ολόκληρα. Ξέρεις κάτι; Εχω έναν ειδικό τρόπο να βρίσκομαι πάντα μπερδεμένος στις δουλειές μου. Να, αυτή η ταινία που παίζεται τώρα («Από πού πάνε για τη χαβούζα;») με έχει μουδιάσει. Δεν τη χαίρομαι την επιτυχία. Δεν νιώθω όπως ένιωθα στο “Θανάση, πάρε τ΄ όπλο σου” και στο “Τι έκανες στον πόλεμο, Θανάση;”. Οχι, δεν χαίρομαι. Φοβάμαι, σου λέω. Πού θα πάει το πράγμα; Δώστε μου εσείς την απάντηση. Η ευθύνη όλη γι΄ αυτό που συμβαίνει σήμερα βαραίνει άλλους. Ποτέ δεν τη ζήτησα αυτή την επιτυχία. Ποτέ δεν έτρεξα πίσω από την επιτυχία. Δεν μου ταιριάζει, βρε αδελφέ, η επιτυχία αυτή. Αλλιώς ξεκίνησα και αλλιώς βρίσκομαι σήμερα... Χτυπιέμαι γιατί η ταινίατο ξαναλέω- δεν αξίζει τα εισιτήρια που έχει κάνει. Ο Σταματίου έχει δίκιο που έγραψε στα “Νέα”: “Οχι, Θανάση!”. Και δεν έχει δίκιο ο Πάρλας που έγραψε στο “Βήμα” ότι δεν έχασα ίχνος από τη ζωντάνια και την ταχύτητά μου. Βρίσκομαι στη μισή μου ταχύτητα». («Το Βήμα», 1978) >> «Είμαι δύσκολος στις σχέσεις μου. Δεν είμαι κοινωνικός τύπος. Ούτε μπορώ να ζω, όπως η Λάσκαρη, με δύο δημοσιογράφους στο κατόπι. Είναι η πρώτη συνέντευξη που δίνω, ας πούμε, γύρω από τη δουλειά και αυτό φανερώνει πως δεν μπορώ να συνεννοηθώ εύκολα με τους ανθρώπους αν δεν μου εμπνέουν εμπιστοσύνη. Κατά τ΄ άλλα, προσπαθώ να τελειώνω τις δουλειές μου πριν με πάρουν είδηση. Κανένας μέχρι τώρα δεν με έχει πει “κύριε Βέγγο”. Για όλους είμαι ο Θανάσης». («Σύγχρονος Κινηματογράφος», 1971) >> «Ποτέ μου δεν αισθάνθηκα έτοιμος, ποτέ. Σε ό,τι και αν έκανα. Μια ζωή στην τσίτα ήμουν. Δεν ηρεμώ ποτέ. Είμαι της... αγχωτικής κωμωδίας εγώ. Οπως μου το είχε γράψει ο Γιάννης Σολδάτος. Το άγχος είναι η σπεσιαλιτέ μου. Σήμερα πλέον ο κόσμος δεν γελάει με τίποτε. Εχει πολλά προβλήματα. Δεν γελάει όπως γελούσε. Εχει ανάγκη να γελάσει, και μεγαλύτερη από παλιά, αλλά δεν γελάει. Είναι πικραμένος ο κόσμος. Του δίνουμε αυτό που χρειάζεται του κόσμου; Δεν νομίζω». («Το Βήμα», 1998) H φάτσα, η τελειομανία και ο «καλός άνθρωπος» >> «Αν δεν συναντιόμασταν στον Στρατό με τονΝίκο Κούνδουρο, δεν θα υπήρχε στο πανί ούτε Θανάσης ούτε Βέγγος.Δούλευα σε ένα πατάρι τα δέρματα.Στον Στρατό μαζευτήκαμε μια ομάδα για να σκαρώσουμε μια παράσταση.Ο Κούνδουρος ήταν σκηνογράφος.Μια μέρα μου λέει: “Θανάση, όταν απολυθούμε από τον Στρατό,θα παίξεις σε μια ταινία που θα φτιάξω”. Γύρισα στο πατάρι και ούτε που το θυμόμουνα. Ετσι,όταν ήρθε να με βρει,δεν είχα καμία διάθεση πια και αρνήθηκα.Η επιμονή του όμως ήταν τέτοια που στο τέλος με κατάφερε.Γυρίστηκε η “Μαγική πόλη” και βρέθηκα μέσα σε έναν καινούργιο κόσμο,που ταυτόχρονα αποτελούσε λύση στο οικονομικό μου πρόβλημα.Επαιζα τρίτους ρόλους και δούλευα σαν φροντιστής για ένα κομμάτι ψωμί.Αυτή είναι η αρχή.Χειρότερες μέρες δεν θυμάμαι στη ζωή μου». («Σύγχρονος Κινηματογράφος»,1971) >> «Δεν είναι θέμα ταλέντου ό,τι γίνεται.Το έχω πει επανειλημμένα ότι δεν είναι θέμα ταλέντου,αλλά αυτός ίσως ο πρωτογονισμός που έχω μέσα μου.Πώς γίνεται και ο κόσμος με ανέχεται τόσα χρόνια; Το ξαναλέω.Είναι θέμα φάτσας και όχι ταλέντου. Και κάτι άλλο.Ο θεατής αντιλαμβάνεται ότι πάνω στον Βέγγο υπάρχει μια εντιμότητα, ότι ο Βέγγος δεν έχει προσπαθήσει ποτέ να τον κοροϊδέψει.Πίσω από κάθε προσπάθεια υπάρχει η ηθική προσπάθεια που με καταβάλλει».(«Το Βήμα»,1978) >> «Δεν είμαι σωστός καλλιτέχνης.Δεν είμαι δηλαδή επαγγελματίας ηθοποιός.Καθαρά και ξάστερα.Είμαι ερασιτέχνης.Ενας ερασιτέχνης που είναι παθιασμένος με τη δουλειά του.Είμαι ένας άνθρωπος που δίνεται ολόκληρος σε αυτό που κάνει.Και πάθος για την τελειότητα.Την τελειότητα που πολλές φορές δεν χρειάζεται...Δεν χρειάζεται να ξεσκονίζω το ντεκόρ πριν από το γύρισμα ενός πλάνου.Εγώ το ξεσκονίζω.Κάποτε έβαλα όλο το συνεργείο να ξεσκονίσει τις Θερμοπύλες.Ναι,μα τον Θεό.Ξεσκονίσαμε τις Θερμοπύλες».(«Το Βήμα»,1978) >> «Δουλεύω με το ένστικτο,δεν έχω ταλέντο κανένα,μόνο αυτή τη φάτσα που,κοίταξέ την,κοίταξέ την καλά και διάβασε. Εδώ είναι αποτυπωμένη όλη η μιζέρια,όλη η δυστυχία,όλος ο πόνος του ασήμαντου Ελληνα.Κάποιο βράδυ με πλησιάζει έξω από το σινεμά ένας γέρος.“Καλέ μου άνθρωπε”, μου λέει,“είμαι συνταξιούχος και βλέπω με τη γυναίκα μου τις ταινίες σου.Σ΄ ευχαριστώ.Μόλις βγαίνω από το σινεμά έχω ξαλαφρώσει για τρεις μέρες”. Αυτό το “καλέ μου άνθρωπε” έγινε σήμα κατατεθέν του Θανάση.Ετσι,αγαπητέ,φτιάχτηκε σιγά-σιγά ο Θανάσης.Παρατηρώντας τους ανθρώπους μέσα στον χώρο που κινούνται.Στις λαϊκές αγορές,στις γειτονιές,στο σινεμά κ.α.». («Σύγχρονος Κινηματογράφος»,1971) ολόκληρο το άρθρο εδώ

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ