«Το μαρτύριο του Αγίου Λαυρεντίου» , ένας από τους πιο μακάβριους, αλλά και τους πιο μελετημένους πίνακες του Tιτσιάνο βρίσκεται και πάλι στο προσκήνιο καθώς ανακαλύφθηκε κρυφή αυτοπροσωπογραφία του καλλιτέχνη.
Το αριστούργημα του αναγεννησιακού ζωγράφου απεικονίζει το μαρτύριο Αγίου, ο οποίος έχοντας προκαλέσει την οργή της αυτοκρατορικής Ρώμης για τις χριστιανικές του πεποιθήσεις, ψήνεται ζωντανός πάνω σε μια σχάρα κάτω από την οποία καίει μια δυνατή φωτιά.
Το έργο, η αξία του οποίου σήμερα εκτιμάται γύρω στα 50 εκατομμύρια ευρώ, είχε εντυπωσιάσει τόσο πολύ στην εποχή του, που ο Φίλιππος Β' της Ισπανίας παρήγγειλε ένα παρόμοιο έργο για ένα παρεκκλήσι του Εσκοριάλ δέκα περίπου χρόνια μετά την περάτωση του αρχικού έργου.
Ομως σχεδόν 500 χρόνια αφότου φιλοτεχνήθηκε, έγινε αντιληπτή μια νέα λεπτομέρεια του πίνακα, η οποία δεν είχε υποπέσει στην αντίληψη των μελετητών του: στην κάτω αριστερή γωνία του ορθογώνιου σχεδόν 5 μέτρων ύψους έργου, βρίσκεται κρυμμένη μια αυτοπροσωπογραφία του καλλιτέχνη. Η πρακτική απαντάται και σε άλλους αναγεννησιακούς καλλιτέχνες, όπως λχ. στον Καραβάτζιο.
Η ενός έτους συντήρηση αποκάλυψε το κεφάλι ενός άντρα, τυλιγμένο με ένα τουρμπάνι, να κοιτάζει τον άγιο ενώ εκείνος υποφέρει πάνω στην πυρωμένη σχάρα και εκτείνει με αγωνία το χέρι του προς τους ουρανούς.
Το πρόσωπο του άντρα παρουσιάζει εντυπωσιακή ομοιότητα με γνωστά πορτρέτα του καλλιτέχνη ενώ η ηλικία του μυστηριώδους άντρα μοιάζει να ανταποκρίνεται σε εκείνη του Τιτσιάνο, ο οποίος όταν φιλοτέχνησε τον επίμαχο πίνακα μεταξύ του 1546 και 1558, πρέπει να ήταν μεταξύ 60 και 70 ετών.
«Η ομοιότητα με το προφίλ του και κυρίως με την μακριά, ελαφρώς στραβή του μύτη είναι πολύ χαρακτηριστική. Πιστεύουμε ότι μπορεί κάλλιστα να είναι ένα πορτρέτο του Τιτσιανο. Αυτό πρέπει βεβαίως να αποδειχθεί και μελετάμε τα αρχεία για να δούμε αν υπάρχουν και άλλα στοιχεία που να στηρίζουν κάτι τέτοιο. Το κυριότερο ερώτημα παραμένει βεβαίως γιατί συμπεριέλαβε τον εαυτό του στον πίνακα», δήλωσε ο καθηγητής Λιονέλο Πούπι, ειδικός στον Τιτσιάνο, ο οποίος μελέτησε τα αποτελέσματα της συντήρησης του μνημειώδους έργου, το οποίο βρίσκεται στην εκκλησία των Ιησουϊτών, στην Βενετία.