Μετά τον σάλο, για τις σκανδαλώδεις διατάξεις για αιγιαλό και παραλία, η κυβέρνηση απέσυρε κακήν-κακώς από το νομοσχέδιο μια διάταξη παράθυρο νομιμοποίησης αυθαιρέτων.
Η εν λόγω αποσυρθείσα διάταξη, που υπήρχε στο αρχικό σχέδιο προέβλεπε ότι είναι δυνατή κατά παρέκκλιση η εξαίρεση από την κατεδάφιση αυθαίρετων έργων, που κατασκευάστηκαν μετά από τις 28/7/2011, εφόσον αποτελούν μέρος έργου που είχε κατασκευαστεί νομίμως.
Ωστόσο, υπάρχει δυνατότητα «νομιμοποίησης» εφόσον είχαν κατασκευαστεί πριν από τις 28/7/2011.
Ενδεικτικό μάλιστα της σπουδής του υπ. Οικονομικών να αφαιρέσει την επίμαχη διάταξη μετά από το κύμα αντιδράσεων, είναι ότι το συγκεκριμένο εδάφιο παραμένει στην έκθεση του ΓΛΚ!
Δείτε την έκθεση του ΓΛΚ που κατατέθηκε: Το επίμαχο σημείο είναι στο άρθρο 10.α, το σημείο v.
Η επίμαχη διάταξη, ωστόσο, έχει αφαιρεθεί από το σχέδιο νόμου. Στην τρίτη παράγραφο «συμπεριλαμβανομένων των έργων ΑΠΕ» έχει μείνει μόνο το κόμμα εκ παραδρομής.
Την ίδια ώρα, πηγές του ΥΠΟΙΚ επιχειρούν να διασκεδάσουν τις εντυπώσεις από το νομοσχέδιο για τον αιγιαλό που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή.
Οπως υποστηρίζουν «περιορίζει σημαντικά τις δυνατότητες χρήσης του αιγιαλού που έδινε ο ν. 2971/2001 είτε με αναφορά είτε με αποσιώπηση, από δραστηριότητες ξενοδοχειακές, εμπορικές αλλά και κάθε αυθαίρετη χρήση, γιατί ρητά απαγορεύει την ύπαρξη κατοικιών (μικρών ή …βιλών), καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος (ταβέρνες, μπαρ κλπ.), ξενοδοχείων, πισινών και λοιπών αντίστοιχων εγκαταστάσεων στον αιγιαλό».
Απαντώντας στα σχετικά δημοσιεύματα κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών, διευκρινίζουν ότι το παρόν σχέδιο νόμου:
- «Περιορίζει σημαντικά τις δυνατότητες χρήσης του αιγιαλού που έδινε ο ν. 2971/2001 είτε με αναφορά είτε με αποσιώπηση, από δραστηριότητες ξενοδοχειακές, εμπορικές αλλά και κάθε αυθαίρετη χρήση, γιατί ρητά απαγορεύει την ύπαρξη κατοικιών (μικρών ή …βιλών), καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος (ταβέρνες, μπαρ κλπ.), ξενοδοχείων, πισινών και λοιπών αντίστοιχων εγκαταστάσεων στον αιγιαλό.
- Αναφέρεται σε όποιες δραστηριότητες δημόσιες, κοινωφελείς (βιολογικοί καθαρισμοί, αφαλατώσεις), δημοτικές, προστασίας και εκτάκτων αναγκών, άρσης επικινδυνότητας, εθνικής άμυνας, ιδιωτικές, είναι εκ της φύσης τους δεδομένο ότι δεν μπορούν να ασκηθούν χωρίς πρόσβαση στον αιγιαλό, όπως ναυταθλητικές, λιμενικές, αλιευτικές, ναυπηγοεπισκευαστικές, ενεργειακές - ΑΠΕ. Και αυτές μόνο κατόπιν των αναγκαίων αδειοδοτήσεων με αυστηρότατες προϋποθέσεις και λήψη μέτρων.
- Ορίζεται πλέον, από της ισχύος των νέων ρυθμίσεων, ότι ο παλιός αιγιαλός ανήκει στη δημόσια κτήση και όχι στην ιδιωτική περιουσία του δημοσίου, με αποτέλεσμα να περιορίζονται δραστικά οι χρήσεις του και να επικρατεί ο κοινόχρηστος χαρακτήρας του.
- Περιορίζει σημαντικά τα όρια απλής χρήσης του αιγιαλού και της παραλίας (ομπρέλες, ξαπλώστρες κλπ.), αυξάνει τις δυνατότητες κοινοχρησίας και αυστηροποιεί το συνολικό πλαίσιο.
- Δίνει δυνατότητες συμμετοχής στις τοπικές κοινωνίες μέσω των αρμοδίων ΟΤΑ».
«Ποιοι ενοχλούνται άραγε από όλα τα παραπάνω;» διερωτώνται οι κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών και προσθέτουν ότι:
«Είναι προφανές ότι η προσπάθεια των δημοσιευμάτων, διασύνδεσης του παρόντος σχεδίου με τον νόμο του 2014, που δικαιολογημένα ξεσήκωσε τη γενική κατακραυγή, αλλού στοχεύει. Ίσως γιατί πολλοί επιθυμούν τη μη τροποποίηση και διατήρηση πολλών διατάξεων του ισχύοντος νόμου 2971/2001, που πέραν της ανάγκης εκσυγχρονισμού του, άφηνε πολλά θεσμικά κενά, τόσο όσον αφορά τη διοικητική διαχείριση όσο και την εξυπηρέτηση των πολιτών. Ταυτόχρονα όμως άφηνε το περιθώριο για την ανάπτυξη ενός καθεστώτος αυθαιρεσίας που είναι κοινώς γνωστό.
Τα υπόλοιπα θα συζητηθούν στη Βουλή και με όλη τη διάθεση πιθανών βελτιώσεων στο πλαίσιο ενός εποικοδομητικού και τεκμηριωμένου διαλόγου».