Η Παπουτσάνης όχι μόνο άντεξε στην κρίση αλλά αύξησε τον κύκλο εργασιών της από τα 15 εκατ. το 2012 στα 24 εκατ. ευρώ το 2018 και πλέον θέτει νέους φιλόδοξους στόχους για το 2019: Την περαιτέρω βελτίωση των αποτελεσμάτων της.
Και αν μέχρι τώρα η αναβίωση της Παπουτσάνης, κυρίως μετά το 2010 και την αλλαγή διοίκησης, στηρίχθηκε στο φρέσκο χρήμα που εισέρρευσε στα ταμεία μέσω των αυξήσεων κεφαλαίου και στο υπερσύγχρονο εργοστάσιο σαπωνοποίας της Ριτσώνας (ένα από τα πιο σύγχρονα της Ευρώπης) το οποίο επέτρεψε τη σύναψη συμβολαίων προς τρίτους, η περαιτέρω ανάπτυξη που έχει θέσει ως στόχο η διοίκηση της εισηγμένης στο χρηματιστήριο εταιρείας επιχειρείται με έμφαση στην εξωστρέφεια και τις εξαγωγές (με όχημα τα προϊόντα επιλεκτικής Olivia), μέσω συνεργασιών με διεθνείς ομίλους παραγωγής και διανομής. Στόχος, επομένως, η εμβάθυνση και διεύρυνση των συνεργασιών στο εξωτερικό και στην Ελλάδα που αναμένεται να οδηγήσουν οδηγήσουν σε ανάπτυξη του δικτύου διανομής και αύξηση της παραγωγής.
Ο Μενέλαος Τασόπουλος, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος Παπουτσάνης και ο Μιχαήλ Παναγής, Διευθύνων Σύμβουλος Παπουτσάνης, περιέγραψαν σε δημοσιογραφική συνάντηση τους στόχους της Παπουτσάνης για το επόμενο διάστημα. «Το turn around story της Παπουτσάνης έχει πιστοποιηθεί. Από εδώ και μπρος επιθυμούμε για το 2019 να διατηρήσουμε τον ρυθμό ανόδου των πωλήσεων του 2018, να αυξήσουμε τις εξαγωγές και να ενισχύσουμε τα δίκτυα διανομής», τόνισε ο κ. Παναγής. Στο ίδιο κλίμα και ο κ. Τασόπουλος: «Ολα αυτά τα χρόνια καταφέραμε να αυξήσουνε τους όγκους μας και να βελτιώσουμε ταυτόχρονα τα κόστη μας. Ο χρυσός αυτός κανόνας θα συνεχιστεί αλλά πλέον θα δώσουμε έμφαση στο εμπορικό κομμάτι, στα νέα δίκτυα διανομής για τα προϊόντα μας, στις συνεργασίες με μεγάλους οίκους του εξωτερικού και στις εξαγωγές που από το 41% του συνολικού κύκλου εργασιών το 2018, εκτιμούμε ότι το 2019 θα αντιπροσωπεύουν το 50% του τζίρου».
Συνεργασίες στο εξωτερικό
Η πρώτη συνεργασία σε αυτή την κατεύθυνση αφορά στην ίδρυση της θυγατρικής στην Πολωνία με την πολωνική Betasoap Sp, έναν από τους μεγαλύτερους «παίκτες» της ευρωπαϊκής βιομηχανίας σαπώνων, με ισχυρή παρουσία στη δυτική και ανατολική Ευρώπη, εκτενές δίκτυο συνεργασιών και ευρύ χαρτοφυλάκιο συνεργασιών στο σκέλος των private label προϊόντων, μια συνεργασία που θεωρείται ότι θα βοηθήσει τη διείσδυση της Παπουτσάνης (την εμπορική προώθηση των επώνυμων καλλυντικών προϊόντων περιποίησης σώματος και μαλλιών Olivia) όχι μόνο στην αγορά της Πολωνίας αλλά και της Ρωσίας.
Την ίδια ώρα, αντίστοιχα σχέδια υπάρχουν και για την άλλη πλευρά του Ατλαντικού μέσω της προώθησης των προϊόντων της premium σειράς Olivia. Προϊόντα της Παπουτσάνης, η οποία διατηρεί συνεργασίας με τη Windmill, διατίθενται αυτή τη στιγμή σε 400 φαρμακεία των ΗΠΑ και ο στόχος είναι να διπλασσιαστούν μέχρι τα τέλη του 2019. Υπάρχουν παράλληλα σχέδια για ενίσχυση και σε άλλες αγορές, με προτεραιότητα σε Γαλλία, Ολλανδία, στις Σκανδιναβικές χώρες, καθώς και σε Κίνα και Νότια Κορέα, με στόχο την εμβάθυνση και διεύρυνση των συνεργασιών σε Ελλάδα και εξωτερικό, που θα οδηγήσει σε ανάπτυξη του δικτύου διανομής και αύξηση της παραγωγής.
Να σημειωθεί ότι μέχρι στιγμής η Παπουτσάνης έχει παρουσία σε πάνω από 25 χώρες σε όλο τον κόσμο (όπως Γερμανία, Ην. Βασίλειο, Ιταλία, Γαλλία, Σουηδία, Μεξικό, ΗΠΑ, Ρωσία, Αυστραλία). Το 59% της συνολικής παραγωγής διοχετεύεται στην Ελλάδα, το 31% στην ευρωπαϊκή αγορά, το 7% στις ΗΠΑ και το 3% στην Ασία.
Τα ξενοδοχειακά προϊόντα
Σε ότι αφορά στα ξενοδοχειακά προϊόντα, στα οποία η Παπουτσάνης δίνει έμφαση, στόχος είναι η προώθηση νέων προϊοντικών προτάσεων και η επέκταση των brands, καθώς και η ανάπτυξη νέων συνεργασιών για την τοποθέτηση σε πολυτελή και boutique ξενοδοχεία.
Τα private labels
Σε ότι αφορά τα private labels και την παραγωγή προϊόντων για τρίτους, η Παπουτσάνης αναμένεται σημαντική αύξηση των εξαγωγών.
Οι σαπωνόμαζες
Τέλος, σε ότι αφορά στις σαπωνόμαζες (προϊόντα για βιομηχανικούς πελάτες) στόχος της Παπουτσάνης είναι η ενίσχυση της διεθνούς θέσης, η ανάπτυξη του πελατολογίου και του δικτύου πωλήσεων, αλλά και συνεργασίες για την ανάπτυξη νέων τύπων ειδικών σαπωνομαζών.
Τα στοιχεία του 2018 και οι στόχοι για το 2019 ανά τομέα
- Το 23% του συνολικού κύκλου εργασιών της Παπουτσάνης προέρχεται από πωλήσεις επωνύμων προϊόντων της (Karavaki, Natura, Aromatics κ.λπ. και τα προϊόντα επιλεκτικής Οlivia) στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ο τομέας αυτός αναπτύχθηκε κατά 10% το 2018 κυρίως λόγω της αύξησης των εξαγωγών και της αύξησης των πωλήσεων στις ελληνικές αλυσίδες σουπερμάρκετ. Να σημειωθεί ότι η Παπουτσάνης κατέχει ηγετική θέση στην ελληνική αγορά στα σαπούνια σε μπάρες, με μερίδιο 35%, καθώς και 11% μερίδιο αγοράς στα υγρά σαπούνια. Στρατηγική επιλογή αποτελεί η διεύρυνση τη γκάμας των επώνυμων προϊόντων την επόμενη τριετία και η είσοδος σε νέες προϊοντικές κατηγορίες με νέα εμπορικά σήματα, καθώς και η προσέγγιση του νεανικού καταναλωτικού κοινού. Πιο πρόσφατο είναι το λανσάρισμα της σειράς περιποίησης μαλλιών HAIRCHIC τον Νοέμβριο 2018. Έμφαση δίνεται στην premium σειρά προϊόντων OLIVIA που διατίθεται σε εξειδικευμένα σημεία πώλησης και φαρμακεία διεθνώς. Προτεραιότητα δίνεται στις αγορές των ΗΠΑ (μέσω της συνεργασίας με τη Windmill), της Γαλλίας, της Ολλανδίας και των Σκανδιναβικών χωρών, καθώς και της Κίνας και της Νότιας Κορέας.
- Το 34% του κύκλου εργασιών αφορά πωλήσεις προς την ξενοδοχειακή αγορά (Hotel Amenities), οι οποίες αναπτύχθηκαν κατά 10% το έτος 2018. Η ανάπτυξη αυτή προήλθε από τις αγορές του εξωτερικού στις οποίες έχει παρουσία η Παπουτσάνης, κυρίως μέσω της συνεργασίας της με τη SYSCO Guest Supply. Επώνυμα προϊόντα της Παπουτσάνης, υπό τα σήματα Olivia, Skin Essentials, Καραβάκι κ.ά., καθώς και προϊόντα Κορρέ και Apivita – σε συνεργασία με τις ομώνυμες εταιρείες – διανέμονται σε μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων και σε ξενοδοχειακές μονάδες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Στόχος είναι η διεύρυνση του δικτύου σε μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων στην Ευρώπη (μέσω και της της στρατηγικής συνεργασίας με τη SYSCO Guest Supply) και η περαιτέρω διείσδυση σε αναπτυσσόμενες κατηγορίες τουριστικών καταλυμάτων (όπως boutique hotels). Αναπτύσσονται νέες σειρές ξενοδοχειακών προϊόντων, όπως το νέο premium brand SARBACANE και η σειρά Papoutsanis Kids, η πρώτη ειδικά σχεδιασμένη για παιδιά, που κυκλοφόρησαν τον Νοέμβριο 2018. Τέλος η ανάληψη της διανομής των ξενοδοχειακών προϊόντων της L’Occitane στην Ελλάδα εκτιμάται ότι θα ενισχύσει περεταίρω την θέση της εταιρίας στην αντίστοιχη ξενοδοχειακή αγορά.
- Οι παραγωγές προϊόντων για τρίτους αντιπροσωπεύουν το 29% του κύκλου εργασιών της Παπουτσάνης. Στη συγκεκριμένη κατηγορία σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων κατά 16% στη χρήση 2018, σε σχέση με το έτος 2017. Η ανάπτυξη αυτή προήλθε από την ελληνική αγορά και τη διεύρυνση υφιστάμενης συνεργασίας με μεγάλη πολυεθνική εταιρεία του χώρου.Έχουν συναφθεί νέες συνεργασίες και νέες συμφωνίες με υφιστάμενους πελάτες για την παραγωγή των προϊόντων τους για ευρωπαϊκές χώρες που προβλέπεται να οδηγήσουν σε σημαντική ανάπτυξη της κατηγορίας κατά το τρέχον αλλά και επόμενα έτη.
- Τέλος, το 15% του κύκλου εργασιών προέρχεται από βιομηχανικές πωλήσεις σαπωνόμαζας, ως πρώτης ύλης για την παραγωγή σαπουνιών. Η κατηγορία αυτή αναπτύχθηκε κατά 50% μεταξύ 2017 και 2018, λόγω της σημαντικής αύξησης των εξαγωγών. Διαθέτει σημαντική τεχνογνωσία για την παραγωγή ειδικών τύπων σαπωνόμαζας. Παράλληλα η εταιρία επενδύει συνεχών στην έρευνα προκειμένου να αναπτύξει νέους τύπους και να διευρύνει την γκάμα των προσφερόμενων. Συνεχής ενίσχυση των πωλήσεων και των μεριδίων την τελευταία τριετία στη Γαλλία, την Ιταλία και χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης. Εξαγωγές πραγματοποιούνται και στη Νέα Ζηλανδία, την Αυστραλία και το Μεξικό.
Να σημειωθεί ότι η Παπουτσάνης, μεταξύ 2000 και 2018 επένδυσε στη μονάδα παραγωγής στη Ριτσώνα 35 εκατ. ευρώ. Την τελευταία διετία υλοποιήθηκε πρόγραμμα επενδύσεων ύψους 4 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνει νέες παραγωγικές γραμμές στο τμήμα καλλυντικών και πλαστικών και την ενίσχυση των αυτοματισμών και της παραγωγικότητας στο τμήμα σαπώνων.