Ένας άτυπος «πόλεμος» μεταξύ ΗΠΑ και Ευρώπης φαίνεται πως έχει ξεσπάσει γύρω από τα αεροσκάφη Boeing 737 Max 8 μετά την τραγωδία στην Αιθιοπία.
Η συντριβή του Boeing της Ethiopian Airlines με τους 157 επιβαίνοντες την περασμένη Κυριακή 60 χλμ., τέσσερις μήνες έπειτα από ένα παρόμοιο δυστύχημα με αεροσκάφος του ίδιου μοντέλου της εταιρείας Lion Air στην Ινδονησία, οδήγησε τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) να κλείσει τον εναέριο χώρο της Γηραιάς Ηπείρου στα αεροσκάφη Max 8 και Μax 9 κι αφού προηγουμένως είχαν λάβει ανάλογες αποφάσεις οι αντίστοιχες εποπτικές Αρχές της Βρετανίας, της Ιρλανδίας της Γαλλίας και της Γερμανίας.
#EASA suspends all Boeing 737 Max operations in Europehttps://t.co/vD6MYQlJWB
Έτσι οι ΗΠΑ παραμένουν μία από τις λίγες μεγάλες χώρες που επιμένουν να εμπιστεύονται το συγκεκριμένο αεροσκάφος, ενώ η Αμερικανική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) εμφανίζεται ολοένα και πιο απομονωμένη, ένα 24ωρο αφότου ανακοίνωσε ότι περιμένει περισσότερες πληροφορίες για το αεροπορικό δυστύχημα στην Αιθιοπία.
UPDATED #FAA Statement regarding @Boeing 737 MAX. pic.twitter.com/HxObBr7qRf
Αμερικανοί βουλευτές ζητούν από την FAA να καθηλώσει τα 737 Max
Αμερικανοί βουλευτές, Δημοκρατικοί και Ρεπουμπλικανοί, κάλεσαν την FAA να καθηλώσει και αυτή με τη σειρά της τα συγκεκριμένα αεροσκάφη, εξέλιξη που θα προκαλούσαν μεγάλα προβλήματα στα δρομολόγια και τεράστια σε μια από τις κορυφαίες βιομηχανίες της χώρας.
«Η FAA πρέπει σήμερα, αμέσως, να κατεβάσει αυτά τα αεροσκάφη από τον ουρανό», δήλωσε η γερουσιαστής των Δημοκρατικών Ελίζαμπεθ Γουόρεν, ζητώντας να συσταθεί επιτροπή στο Κογκρέσο που να εξετάσει αν η κυβέρνηση Τραμπ θέτει σε κίνδυνο τις ζωές πολιτών.
O Τραμπ έλαβε διαβεβαιώσεις από τον επικεφαλής της Boeing
O Ρεπουμπλικανός πρόεδρος επικοινώνησε τηλεφωνικά με τον επικεφαλής της Boeing, Ντένις Μιούλενμπεργκ - λίγο αφότου ανήρτησε tweets, όπου εξέφραζε τη λύπη του επειδή τα αεροσκάφη είναι πλέον «πολύ περίπλοκα» προκειμένου να τα πιλοτάρουν οι κυβερνήτες τους-.
Airplanes are becoming far too complex to fly. Pilots are no longer needed, but rather computer scientists from MIT. I see it all the time in many products. Always seeking to go one unnecessary step further, when often old and simpler is far better. Split second decisions are....
Το αφεντικό της Boeing τον διαβεβαίωσε ότι τα 737 Max 8 είναι «ασφαλή» και «αξιόπιστα» παρά την απόφαση που έλαβαν πολλές χώρες, ιδίως στην Ευρώπη, να κλείσουν τον εναέριο χώρο τους σε αυτά τα αεροσκάφη.
Καθηλωμένα τα Boeing 737 Max στο μισό πλανήτη
Οι αποφάσεις της ΕΕ και άλλων χωρών να καθηλώσουν τα Boeing 737 Max 8 και 9 σηματοδοτούν μια αλλαγή στην έως τώρα στάση τους, καθώς μέχρι τώρα ακολουθούσαν τη γραμμή της FAA όσον αφορά στην ασφάλεια αμερικανικών αεροσκαφών.
Αλλά τα δυστυχήματα σε Αιθιοπία και Ινδονησία εμφανίζουν ανησυχητικές ομοιότητες: και στις δύο περιπτώσεις έμπειροι κυβερνήτες πιλοτάρισαν ολοκαίνουργια αεροσκάφη, που συνετρίβησαν λίγο μετά την απογείωση. Η προκαταρκτική έρευνα στην Ινδονησία έδειξε ότι ένα νέο σύστημα ασφαλείας λόγω εσφαλμένης μέτρησης των αισθητήρων ωθούσε το ρύγχος του αεροσκάφους προς το κάτω παρά τις απεγνωσμένες προσπάθειες των πιλότων να διορθώσουν την πορεία του. Ενώ πολλές ενώσεις πιλότων διαμαρτυρήθηκαν ότι η Boeing δεν είχε ενημερώσει σωστά τις αεροπορικές εταιρείες για το λογισμικό αυτό.
Η απόφαση της ΕΕ να απαγορέψει τις πτήσεις των συγκεκριμένων αεροσκαφών ήλθε μετά από ανάλογες αποφάσεις πολλών άλλων χωρών, όπως η Κίνα, η Αυστραλία, η Μαλαισία, το Ομάν και η Σινγκαπουρη, το Μεξικό, η Νότια Κορέα και η Νορβηγία. Πολλά αεροσκάφη αναγκάστηκαν να γυρίσουν πίσω καθώς η μία μετά την άλλη οι χώρες έκλειναν τους εναέριους χώρους τους.
Η FAA επιμένει ότι τα 737 Μax είναι ασφαλή
H FAA επιμένει μέχρι στιγμής στην άποψη ότι είναι πολύ νωρίς να κρίνει μη αξιόπλοο το αεροσκάφος. «Η έρευνα έχει μόλις αρχίσει και δεν έχουμε μέχρι στιγμής δεδομένα για να εξάγουμε συμπεράσματα ή να αναλάβουμε δράση», ανέφερε σε ανακοίνωσή της. Ενώ τόνισε ότι συνεργάζεται με την Boeing αναφορικά με ένα αναβαθμισμένο λογισμικό, που όμως θα τοποθετηθεί τον Απρίλιο στα αεροσκάφη.
Η υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ, Ελέιν Τσάο προσπάθησε να καθησυχάσει την κοινή γνώμη «ότι λαμβάνουμε πολύ στα σοβαρά αυτά τα δυστυχήματα».
Επιβάτες ακυρώνουν τα εισιτήρια για πτήσεις με 737 Max 8
H Βοeing, που βλέπει την μετοχή της να κατακρημνίζεται χάνοντας δεκάδες δισ. δολάρια από την αγοραστική της αξία μέσα σε δύο 24ωρα και τους ταξιδιώτες να ακυρώνουν ο ένας μετά τον άλλο τις πτήσεις με τα συγκεκριμένα αεροσκάφη, επιμένει ότι έχει πλήρη εμπιστοσύνη στο 737.
«Κατανοούμε ότι εποπτικές Αρχές και πελάτες έλαβαν αποφάσεις που θεωρούν ότι είναι οι καλύτερες για τις εγχώριες αγορές τους. Θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε μαζί τους για να διασφαλίσουμε ότι θα έχουν όλες τις αναγκαίες πληροφορίες για να εμπιστεύονται τους στόλους των αεροσκαφών τους».
Όμως σύμφωνα με το Flightglobal σχεδόν τέσσερα στα δέκα Boeing Μax έχουν καθηλωθεί παγκοσμίως, αριθμός που αυξάνει συνεχώς. Στις ΗΠΑ τρεις αεροπορικές εταιρείες χρησιμοποιούν το Max 8, οι American Airlines, Southwest Airlines και η United Airlines και όλες τους επιμένουν ότι έχουν εμπιστοσύνη στο συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους.