Τραγωδία στην Αιθιοπία: Με την πλάτη στον τοίχο η Boeing – Εντείνονται οι φόβοι για το 737 Μax 8 - iefimerida.gr

Τραγωδία στην Αιθιοπία: Με την πλάτη στον τοίχο η Boeing – Εντείνονται οι φόβοι για το 737 Μax 8

Ένα 737 Max 8 έξω από τη μονάδα της Βoeing στο Ρέντον της Ουάσιγκτον (Φωτογραφία: AP/Ted S. Warren)
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Η νέα τραγωδία στην Αιθιοπία με τη συντριβή ενός ακόμη Boeing 737 Max 8 σε διάστημα λίγων μηνών έχει φέρει σε δεινή θέση τη μεγαλύτερη κατασκευάστρια αεροσκαφών στον κόσμο.

Η πτώση του αεροσκάφους της Ethiopian Airlines μόλις έξι λεπτά μετά την απογείωση από το αεροδρόμιο της Αντίς Αμπέμπα και ο τραγικός θάνατος και των 157 επιβαινόντων ήλθε πέντε μήνες μετά την συντριβή υπό παρόμοιες συνθήκες ενός ίδιου τύπου Boeing της ινδονησιακής Lion Air στη θάλασσα. Σύμφωνα με τις έρευνες για εκείνο το ατύχημα ο εφοδιασμένος με νέο λογισμικό σύστημα υπολογιστής του αεροσκάφους κατέβαζε αυτόματα το ρύγχος του παρά τις αγωνιώδεις προσπάθειες των πιλότων να το ανεβάσουν. Οι αλλεπάλληλες καταστροφές δεν αποτελούν πλέον ένα απλό πρόβλημα δημοσίων σχέσεων για τη Boeing, αφού η εταιρεία δέχεται πλέον τεράστιες πιέσεις από τις Αρχές, από αεροπορικές εταιρείες, πληρώματα, επιβάτες και επενδυτές.

Η Boeing αναβαθμίζει το λογισμικό

Η εταιρεία επιμένει ότι «οι έρευνες είναι ακόμη σε πρωταρχικό στάδιο», όπως διεμήνυσε χθες διά του εκπροσώπου της Τσάρλι Μίλερ. «Είμαστε πεπεισμένοι ότι το 737 Max είναι ασφαλές», τόνισε σε εσωτερικό του σημείωμα προς το προσωπικό της Boeing o διευθύνων σύμβουλος Ντένις Μίλενμπουργκ. Αργά χθες το βράδυ η εταιρεία ανακοίνωσε ότι τους περασμένους μήνες ανέπτυξε ένα βελτιωμένο πρόγραμμα ελέγχου «για να κάνει ακόμη ασφαλέστερο ένα ήδη ασφαλές αεροσκάφος» κι ότι το νέο λογισμικό θα τοποθετηθεί τις ερχόμενες εβδομάδες σ’ όλα τα 737-Μax 8, αφού οι αρμόδιες Αρχές πιέζουν μολονότι δεν έχουν ακόμη αποσαφηνιστεί τα αίτια της τραγωδίας στην Αιθιοπία. Ωστόσο, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) με αφορμή τα δύο δυστυχήματα ζήτησε να εγκατασταθεί το αργότερο μέχρι τα τέλη Απριλίου το νέο λογισμικό, η αναβάθμιση του οποίου είχε ζητηθεί μετά τη συντριβή του αεροσκάφους της Lion Air. Η αμερικανική ρυθμιστική αρχή έστειλε ήδη δικούς της ερευνητές στην Αιθιοπία, αλλά προς το παρόν αρνείται να καθηλώσει όλα τα αεροσκάφη του συγκεκριμένου μοντέλου και μάλιστα εξέδωσε πιστοποιητικό αξιοπλοΐας για το BOEING 737 MAX 8 προς την διεθνή κοινότητα.

Ανησυχούν οι αεροπορικές εταιρείες

Αλλά οι διαβεβαιώσεις αυτές φαίνεται ότι δεν αρκούν για να καθησυχάσουν. Και μπορεί η τεχνολογικά προηγμένη εκδοχή του αεροσκάφους μεσαίων αποστάσεων 737 να αποφέρει στην Βoeing τα περισσότερα κέρδη από πωλήσεις (είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 806 αεροσκάφη που παρέδωσε πέρυσι η εταιρεία, τα 580 ήταν 737 και εξ’ αυτών σχεδόν τα μισά 737 Max), αλλά η δυσπιστία εντείνεται. Πολλές κυβερνήσεις και εταιρείες έσπευσαν να καθηλώσουν στο έδαφος το συγκεκριμένο αεροσκάφος, που όχι μόνον εξελίσσεται σε σύμβολο του φόβου για τις πτήσεις, αλλά απειλεί και τη φήμη της Boeing. Οι αρχές της Κίνας, της Ινδονησίας, της Σιγκαπούρης, της Νότιας Κορέας και της Μογγολίας ανακοίνωσαν το μέτρο αυτό, όπως και περίπου 20 αεροπορικές εταιρείες, μεταξύ των οποίων η Ethiopian Airlines, η νοτιοαφρικανική Comair, η Cayman Airways και ο μεξικανικός αερομεταφορέας Aeroméxico.

Από την άλλη πλευρά πάνω από δέκα αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες μεταξύ των οποίων οι Αmerican Airlines, United και Southwest συνεχίζουν κανονικά τις πτήσεις τους με αεροσκάφη του συγκεκριμένου τύπου.

Την ίδια ώρα οι μετοχές της εταιρείας δέχονταν τεράστια πίεση, χθες έκλεισαν περίπου 5,4% κάτω σε σχέση με την Παρασκευή, με τους αναλυτές να προβλέπουν πάντως μια «διαχειρίσιμη μακροπρόθεσμα» κρίση.

Κι όλα αυτά για έναν κολοσσό, που κατέγραψε πέρυσι κέρδη άνω των 100 δισ. δολαρίων για πρώτη φορά στα 103 χρόνια της ιστορίας του και μέχρι τώρα θεωρείτο συνώνυμος της ασφάλειας τις πτήσεις. Όμως οι δύο απανωτές αεροπορικές τραγωδίες φαίνεται ότι πυροδότησαν έντονες ανησυχίες ακόμη και σε ειδικούς, όπως η πρώην γενική επιθεωρήτρια του αμερικανικού υπουργείου Μεταφορών Μέρι Σκιάβο, που δήλωσε στο CNN ότι όταν ένα ολοκαίνουργιο αεροσκάφος πέφτει δυο φορές μέσα σ’ ένα χρόνο «είναι λογικό να σημαίνουν καμπανάκια συναγερμού στην αεροπορική βιομηχανία, αφού δεν μπορεί να συμβαίνει αυτό.» Μιλώντας στο ίδιο δίκτυο ο πρώην επικεφαλής ασφάλειας πτήσεων της FAA, Ντέιβιντ Σούσι κάλεσε τους επιβάτες να αποφεύγουν τα 737 Μax 8. «Δεν έχω ξαναπεί ποτέ ότι δεν είναι ασφαλείς οι πτήσεις μ’ ένα συγκεκριμένο μοντέλο, αλλά σ’ αυτή την περίπτωση πρέπει να το κάνω», είπε.

Την ίδια ώρα δύο Αμερικανοί γερουσιαστές, η Nταϊάν Φάινστιν και ο Ρίτσαρντ Μπλούμενταλ καλούν την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ να καθηλώσει όλα τα 737 Max 8 μέχρι να ολοκληρωθεί η έρευνα για τα αίτια της τραγωδίας στην Αιθιοπία, ενώ η αμερικανική Ένωση Επαγγελματιών Αεροσυνοδών διατύπωσε ανάλογες ανησυχίες καθησυχάζοντας πάντως τα 27.000 μέλη της ότι δεν είναι υποχρεωμένα να πετάξουν με τέτοια αεροσκάφη αν φοβούνται για την ασφάλειά τους.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ