Σύμφωνα με την εταιρεία JATO, η μείωση της ζήτησης στα ντίζελ αυτοκίνητα και ο νέος κύκλος μέτρησης σε ρύπους & κατανάλωση, ήταν οι βασικές αιτίες για την αύξηση των επιπέδων CO2 στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η μελέτη, που διεξήχθηκε από τη JATO Dynamics, κάλυψε 23 αγορές στην Ευρώπη και διαπίστωσε άμεση συσχέτιση μεταξύ των ταξινομήσεων των πετρελαιοκινητήρων και των μέσων εκπομπών CO2.
Με αυξημένη την αρνητική αντίληψη του κοινού σε σχέση με τους πετρελαιοκινητήρες, σε συνδυασμό με νέους κυβερνητικούς κανονισμούς όπως το WLTP και τον λεπτομερή έλεγχο του τύπου καυσίμου, η ζήτηση για ντίζελ μειώθηκε κατά 18% το 2018.
Η συνολική τιμή των εκπομπών CO2 ήταν σε σταθερή πτώση από το 2007, αλλά άρχισε να επιβραδύνεται το 2016 καθώς η πτώση μειώθηκε από το -4.1 g/km το 2015 στο -1.4 g/km. Την ίδια στιγμή, η αυξητική τάση των πωλήσεων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων μειώθηκε από +7% σε +1%. Η τάση αυτή επιβεβαιώθηκε το 2017 με την πρώτη αύξηση μετά από χρόνια του μέσου όρου εκπομπών CO2 κατά 0.3 g/km, και με μία πτώση της τάξης του 8% στη ζήτηση πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Πέρυσι παρατηρήθηκε ακόμα μεγαλύτερη διαφορά μεταξύ της ζήτησης για ντίζελ (-18%) και της αύξησης των εκπομπών CO2 (+2.4 g/km).
Η κύρια αιτία της αύξησης των εκπομπών πέρυσι μπορεί να αποδοθεί στην επιβράδυνση της ζήτησης για ντίζελ. Ο μέσος όρος εκπομπών για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα συνέχισε να είναι χαμηλότερος του αντίστοιχου των βενζινοκίνητων (3.2 g/km).
Μόνο τρεις χώρες είδαν βελτίωση στις εκπομπές CO2 : η Νορβηγία, η Ολλανδία και η Φινλανδία. Στη Νορβηγία, η αυξανόμενη δημοτικότητα των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων (με μερίδιο αγοράς 57%) ήταν αρκετά μεγάλη ώστε να απορροφήσει την πτώση που σημείωσαν τα αυτοκίνητα ντίζελ (-28%). Στην Ολλανδία, η βελτίωση οφειλόταν στην αύξηση της ζήτησης για AFV (+ 74%), τα οποία αντιπροσώπευαν το 11% της συνολικής αγοράς. Παρ’ όλα αυτά, η αγορά αυτή εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, τα οποία αποτελούν το 76% της αγοράς. Οι χειρότερες επιδόσεις παρατηρήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο πραγματοποίησε μία από τις πιο επιθετικές εκστρατείες εναντίον του ντίζελ.
Στην Ελλάδα, παρόλο που βρισκόμαστε στις υψηλότερες θέσεις ‘καθαρών’ οχημάτων στην Ευρώπη (5η καλύτερη αγορά), επίσης αυξήθηκε ο μέσος όρος ρύπων κατά 2,8 gr/km, στα 111,4 gr/km.
Σε επίπεδο μάρκας, η Toyota ήταν για άλλη μια φορά στην πρώτη θέση μεταξύ των κορυφαίων σε πωλήσεις και σημείωσε μέσο όρο κάτω των 100 g/km για πρώτη φορά από τότε που ξεκίνησε η παρακολούθηση των μέσων όρων εκπομπών CO2 . Το περασμένο έτος, το 60% των ταξινομήσεών της ήταν στα υβριδικά αυτοκίνητα. Η Toyota ήταν επίσης μία από τις πέντε μάρκες που σημείωσαν βελτίωση σε σύγκριση με το 2017, με τις εκπομπές να μειώνονται κατά 1,4 g / km. Αυτό οφείλεται κυρίως στις καλές εμπορικές επιδόσεις του Toyota C-HR και του συνδυασμού του τύπου καυσίμου του. Η Nissan είδε τη μεγαλύτερη βελτίωση χάρη στην ισχυρή απόδοση του Leaf, το οποίο έγινε το κορυφαίο σε πωλήσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Ευρώπης για το 2018. Ταυτόχρονα, τα κορυφαία σε πωλήσεις μοντέλα της (κυρίως SUV) κατέγραψαν πτώση στις ταξινομήσεις.