Αεροπορική τραγωδία στην Αιθιοπία σημειώθηκε χθες, οδηγώντας στο θάνατο 157 επιβάτες και μέλη του πληρώματος της Ethiopian Airlines, λίγο μετά την απογείωση ενός ολοκαίνουριου σχεδόν Boeing 737 Max-8.
Σε τι διαφέρει όμως αυτό το αεροσκάφος από τα προηγούμενα μοντέλα της Boeing; Μπορεί οι αλλαγές στα χαρακτηριστικά του να συνέβαλαν στην πτώση του;
Η τραγωδία στην Αιθιοπία σηματοδοτεί την δεύτερη θανατηφόρα συντριβή μέσα σε πέντε μήνες με ένα από τα νέου τύπου αεροσκάφη της Boeing.
Το Boeing 737 Max-8 κυκλοφορεί εμπορικά από το 2017.
Τον Οκτώβριο του περασμένου έτους, ένα αεροσκάφος της Lion Air έπεσε λίγο μετά την απογείωσή του από την Τζακάρτα της Ινδονησίας, σκοτώνοντας και τα 189 άτομα που βρίσκονταν εντός.
Χθες, ένα ακόμη αεροσκάφος Boeing 737, αυτή τη φορά της Ethiopian Airlines έπεσε λίγο μετά την απογείωσή του. Το αεροσκάφος πέταξε για πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 2018, σύμφωνα με τους ιστότοπους παρακολούθησης πτήσεων.
Οι διαφορές του Boeing 737 Max-8 από τα προηγούμενα μοντέλα
Ο αεροπορικός αναλυτής, με έδρα την Τζακάρτα, Τζέρι Σοτζατμάν, δήλωσε στο BBC πως ο κινητήρας του 737 Max είναι λίγο πιο μπροστά και λίγο πιο ψηλά σε σχέση με τα φτερά, σε σύγκριση με την προηγούμενη έκδοση του αεροπλάνου, κάτι που επηρεάζει την ισορροπία του.
Η Επιτροπή Εθνικής Ασφάλειας Μεταφορών της Ινδονησίας, ανέφερε πως η πτήση 610 της Lion Air παρουσίασε «εσφαλμένη εισαγόμενη δύναμη» από έναν από τους αισθητήρες της, που είναι σχεδιασμένος για να προειδοποιεί τους πιλότους εάν το αεροπλάνο κινδυνεύει.
Η έρευνα δεν έχει ακόμη καταλήξει σε συμπεράσματα σχετικά με την αιτία της συντριβής που οδήγησε στο θάνατο 189 άτομα.
Επίσης, ο αισθητήρας και το συνδεδεμένο λειτουργικό λειτουργούν με διαφορετικό τρόπο από τα προηγούμενα μοντέλα του 737, αλλά οι πιλότοι δεν είχαν ενημερωθεί γι’ αυτό.
Μέσα σε λίγες ημέρες από την συντριβή του Lion Air, η κατασκευάστρια εταιρεία αεροσκαφών Boeing εξέδωσε ένα δελτίο προς τις αεροπορικές εταιρείες.
Στην συνέχεια, η αμερικανική ρυθμιστική αρχή για την αεροπορία εξέδωσε οδηγία έκτακτης αξιοπλοΐας για τους αερομεταφορείς των ΗΠΑ σχετικά με αυτό τον αισθητήρα – έναν αισθητήρα αποκαλούμενο ως Angle of Attack.
Η Ομοσπονδιακή Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας είπε ότι η κατάσταση του αισθητήρα, αν δεν αντιμετωπιστεί, θα μπορούσε να προκαλέσει δυσκολίες στο πλήρωμα του αεροσκάφους όσον αφορά στον έλεγχο του αεροσκάφους και να οδηγήσει σε υπερβολικά μεγάλη γωνία του ρύγχους του αεροσκάφους προς τα κάτω, σημαντική απώλεια ύψους και πιθανή πρόσκρουση στο έδαφος.
Ποιος έστειλε την προειδοποίηση έκτακτης ανάγκης;
Οι αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ ειδοποιήθηκαν να ενημερώσουν τα εγχειρίδια πληροφοριών πτήση για το πλήρωμα.
Την εποχή εκείνη η Ομοσπονδιακή Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας δήλωσε ότι οι πληροφορίες διαβιβάστηκαν σε άλλες ρυθμιστικές αρχές αεροπορίας. Η προσδοκία ήταν πως οι ρυθμιστικές αρχές θα ενημέρωναν τις αεροπορικές εταιρείες και με την σειρά τους αυτές θα ενημέρωναν τους πιλότους.
Οι πηγές της αεροπορίας λένε ότι είναι σχεδόν βέβαιο πως οι πιλότοι της Ethiopian Airlines θα είχαν ενημερωθεί σχετικά με το ζήτημα των αισθητήρων.
Όσο για το αεροσκάφος της Ethiopian Airlines, ο αναλυτής της αεροπορίας Τζον Στρίκλαντ, δήλωσε στο BBC: «Θα δοθεί προσοχή στο γεγονός ότι πρόκειται για ένα πολύ νέο αεροσκάφος, το ίδιο με αυτό του πρόσφατος ατυχήματος της Lion Air και σε μια παρόμοια φάση πτήσης – θα χρειαστεί χρόνος για να διαπιστωθεί η αιτία».
Ποια είναι η απάντηση της Boeing;
Σε δήλωσή της την Κυριακή, η Boeing ανέφερε πως μια «τεχνική ομάδα είναι έτοιμη να παράσχει τεχνική βοήθεια κατόπιν αιτήματος και υπό την διεύθυνση του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών των ΗΠΑ».
Εξέφρασε επίσης την «στήριξή της στις οικογένειες και τους αγαπημένους των οικογενειών και του πληρώματος και είναι έτοιμη να στηρίξει την ομάδα της Ethiopian Airlines».
Να σημειωθεί πως το Boeing 737 Max είναι το ταχύτερα πωλούμενο αεροσκάφος στην ιστορία της Boeing, με περισσότερες από 4.500 παραγγελίες από 100 διαφορετικούς φορείς παγκοσμίως.
Φωτογραφίες: AP, Boeing