Μεγάλο αγκάθι αποδεικνύεται τελικά η μελέτη επιπτώσεων στους ισολογισμούς των τραπεζών από το σχέδιο προστασίας της α’ κατοικίας.
Οπως φαίνεται λοιπόν αναμένεται να υπάρξει και νέα αλλαγή στα κριτήρια. Εξάλλου η ΕΚΤ εξακολουθεί να διατηρεί σοβαρές επιφυλάξεις για το εύρος της περιμέτρου προστασίας, δηλαδή για τα κριτήρια υπαγωγής στο υπό διαμόρφωση πλαίσιο.
Κατά συνέπεια αναμένεται να αλλάξουν κάποια από τα όρια όπως το χαμήλωμα του πήχη στο ύψος των καταθέσεων (στο 20- 30% της οφειλής αντί του 50%) και στην αξία της συνολικής αξίας της ακίνητης περιουσίας (στο ύψος της οφειλής αντί του διπλάσιου).
Υπενθυμίζεται πως οι ενστάσεις της ΕΚΤ παραμένουν ως προς το ύψος της αξίας (ως 250.000 ευρώ) της δυνάμενης προστασίας κύριας κατοικίας, όπως επίσης για τη διεύρυνση της «ομπρέλας» στα μικρά επαγγελματικά δάνεια.
Από την πλευρά του ΥΠΟΙΚ πάντως υποστηρίζουν ότι θα χρησιμοποιηθούν οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης προσαυξημένες κατά 70%, όπως δηλαδή ίσχυε με το νόμο Κατσέλη. Υπάρχει, όμως, μια μικρή λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά.
Για το νόμο Κατσέλη χρησιμοποιήθηκε η 4η και υψηλότερη ομάδα εύλογων δαπανών διαβίωσης, στην οποία περιλαμβάνονται και δαπάνες αναψυχής, ενώ στο νέο πλαίσιο θα χρησιμοποιηθεί η 2η ομάδα εύλογων δαπανών, που περιλαμβάνει τις βασικές δαπάνες ενός νοικοκυριού και κάποιες δαπάνες εστίασης. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Αντί να «πλαφονάρουν» τα εισοδηματικά όρια στις 40.800 ευρώ- όπως δηλαδή στο νόμο Κατσέλη- το “ταβάνι” θα τεθεί στις 36.171 ευρώ.