Στις 16 Φεβρουαρίου, ο Γάλλος φιλόσοφος Αλέν Φινκελκρότ, 69 ετών, δέχτηκε έξαλλη φραστική επίθεση από διαδηλωτές των Κίτρινων Γιλέκων, στο Παρίσι.
«Βρωμερέ σκατο-σιονιστή», «μούλε», «σκατιάρη», «αντε γ@μ@σου», «βρωμο-ρατσιστή», «παλιο-αδερφή» ήταν μόνο μερικές από τις βρισιές που άκουσε βγαίνοντας από το σπίτι του και ευρισκόμενος μπροστά σε διαδηλωτές Κίτρινα Γιλέκα, στο μπουλβάρ Μονπαρνάς.
Κάποιοι του φώναξαν, επίσης, «πήγαινε σπίτι σου», και «γύρνα στο Τελ Αβίβ».
Η επίθεση των Κίτρινων Γιλέκων εναντίον ενός στοχαστή, επειδή είναι Εβραίος, δείχνει φυσικά ότι οι προθέσεις των συγκεκριμένων διαδηλωτών είναι ΚΑΙ σκοτεινές, αλλά φέρνει στο προσκήνιο και το νέο κύμα αντισημιτισμού που πλήττει εσχάτως τη Γαλλία. Το θέμα συγκλόνισε τη Γαλλία και έγινε αντικείμενο σχολιασμού για εβδομάδες.
Εντονα αντέδρασε, πρώτος, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, για την επίθεση εναντίον του διάσημου φιλοσόφου, στο Twitter: «Οι αντισημιτικές ύβρεις που υπέστη είναι η απόλυτη άρνηση της ταυτότητάς μας και όσων μας έκαναν μεγάλο έθνος. Δεν θα το ανεχτούμε», έγραψε ο Μακρόν.
Les injures antisémites dont il a fait l’objet sont la négation absolue de ce que nous sommes et de ce qui fait de nous une grande nation. Nous ne les tolèrerons pas.https://t.co/WSUTuJmQWX
— Emmanuel Macron (@EmmanuelMacron) 16 février 2019
Λίγες ημέρες αργότερα, ο Μακρόν βρέθηκε στο εβραϊκό νεκροταφείο της πόλης Quatzenheim, στην ανατολική Γαλλία, όπου εκατοντάδες τάφοι είχαν συλληθεί. «Είναι αποτυχία, είναι η δική μας αποτυχία», δήλωσε ο γάλλος πρόεδρος.
Την ίδια εβδομάδα, ο υπουργός Εσωτερικών της Γαλλίας Κριστόφ Καστανέρ ανακοίνωσε ότι οι αντισημιτικές πράξεις αυξήθηκαν κατά 74% στη Γαλλία, το έτος 2018.
Στη δεκαετία του 1990 οι αντισημιτικές δράσεις στη Γαλλία δεν ξεπερνούσαν τις 100 συνολικά. Η δεκαετία του 2000 σημαδεύτηκε από μεγάλη αλλαγή: η δεύτερη Ιντιφάντα στα παλαιστινιακά εδάφη ανέβασε το θερμόμετρο και οι δράσεις έφτασαν τις 744. Από τότε, κάθε χρόνο, καταγράφονται πάνω από 570 δράσεις. Το κλίμα επιδεινώνεται όταν κορυφώνεται η ισραηλο-παλαιστινιακή διένεξη, όπως το 2009 (832 δράσεις) και το 2014 (851).
Παρά την αστάθεια στη Μέση Ανατολή και τα προβλήματα ασφάλειας, όλο και περισσότεροι Εβραίοι Γάλλοι παίρνουν το δρόμο της εξορίας. Το 2014 και το 2015 πάνω από 8 000 άτομα έφυγαν από τη Γαλλία για το Ισραήλ.
«Πριν από 25 χρόνια, στα οικογενειακά τραπέζια, όσοι ήθελαν να φύγουν στο Ισραήλ ήταν οι ιδεαλιστές, οι ονειροπόλοι, οι τρελαμένοι. Σήμερα όσοι θέλουν να μείνουν θεωρούνται αφύσικοι. Παρότι στη Γαλλία οι εβραίοι είναι η περισσότερο αποδεκτή μειονότητα», αναφέρει η αναλύτρια Nonna Mayer.
Η επίθεση στον Αλέν Φινκελκρότ συγκλόνισε τη Γαλλία γιατί ο φιλόσοφος είχε εκδηλώσει δημοσίως την συμπάθειά του για το κίνημα Κίτρινα Γιλέκα. Ο φίλος του, εξίσου διάσημος συγγραφέας Πασκάλ Μπρυκνέρ, με τον οποίο ο Φινκελκρότ έχει γράψει τα δύο πρώτα του βιβλία δεν έκρυψε την ανησυχία του. «Ευτυχώς η επίθεση εναντίον του δεν τον κατέβαλε, αντίθετα ζωήρεψε το πνεύμα του, σαν να επιβεβαίωνε τις ανησυχίες του, γιατί αυτός που τον έβρισε το περισσότερο είναι ένας γνωστός ισλαμιστής», είπε.
«Ο Αλέν ήταν ζωνταντός, χαρούμενος και φλέρταρε πολύ. Είχε μια ιδιαίτερη προσέγγιση στα πράγματα. Αλλά η ζοφερή πραγματικότητα κάλυψε κάθε ελαφρότητα και αποκάλυψε ένα πνεύμα βαθειά πεσιμιστικό. Ακόμη και οι καλές ειδήσεις δείχνουν να τον ενοχλούν! Συζητούσα μαζί του πρόσφατα για τις προόδους της ιατρικής χάρη στις οποίες θα κερδίσουμε τριάντα χρόνια ζωής και εκείνος έβλεπε μόνο μια μακρά προοπτική άνοιας», δήλωσε ο 70χρονος Πασκάλ Μπρυκνέρ στην εφημερίδα Le Parisien, μετά τα γεγονότα.
Μια άποψη που ο Φινκελκρότ επιβεβαίωσε πρόσφατα με την κυκλοφορία του τελευταίου του συλλογικού βιβλίου, αφιερωμένου στο θάνατο, με τίτλο «Ο θάνατος, και μετά;», απέναντι στον οποίο ο στοχαστός δηλώνει «απαρηγόρητος».
«Δεν πιστεύω σε ένα καλύτερο μέλλον»
Γεννημένος μέσα στις τραγωδίες της Ιστορίας ο φιλόσοφος μεγάλωσε στη Γαλλία, σε μια οικογένεια Εβραίων Πολωνών εμιγκρέδων που είχαν χαθεί σχεδόν ολοκληρωτικά στα στρατόπεδα του Χίτλερ. Ωστόσο δεν μεγάλωσε στην εβραϊκή θρησκεία και κουλτούρα, αλλά απέκτησε μια «ιδιαίτερη ευαισθησία, χωρίς υλική υπόσταση, στη σκιά των νεκρών», όπως έγραψε ο ίδιος στο βιβλίο του «Κατά φαντασίαν Εβραίος» (1980). Οι γονείς του είχαν, αντίθετα, μεγάλο σύνδεσμο με το Ισραήλ και ήταν επιζώντες των στρατοπέδων συγκέντρωσης.
Στη δεκαετία του 1980 ο Αλέν Φινκελκρότ επιβλήθηκε στα γαλλικά γράμματα ως ένας από τους κυρίαρχους στοχαστές. «Ξεκίνησα τότε μια κριτική του σύγχρονου κόσμου και πέρασα από την αρχή της προσδοκίας στην αρχή της υπευθυνότητας. Δεν πιστεύω στην ουτοπία, δεν πιστεύω σε ένα καλύτερο μέλλον. Πιστεύω αντίθετα ότι πολλά πράγματα είναι σήμερα περισσότερο φθαρτά. Ανέπτυξα, λοιπόν, ένα αίσθημα συντήρησης της κουλτούρας, του έθνους, της ομορφιάς του κόσμου για να αντιμετωπίσω την καταστροφή», δηλώνει ο φιλόσοφος.
Στα βιβλία του ο Γάλλος στοχαστής καταγγέλλει την εξέλιξη της κοινωνίας. Κατηγορεί τις παιδαγωγικές μεταρρυθμίσεις ως ανεπαρκείς και είναι επικριτικός για όσους ποδοπατούν τις παραδόσεις της δυτικής δημοκρατίας.
Από το 1990 ως το τέλος του κομμουνισμού ο κόσμος οδεύει σε ένα είδος εμβάθυνσης του ατομικισμού που ο Φινκελκρότ αρνείται. Μάλιστα, υπερασπίζεται ένα είδος αφοσίωσης στην πατρίδα, δίνοντας την ευκαιρία στους επικριτές του να τον κατατάξουν στη χορεία των αντιδραστικών.
Το 2013 κυκλοφόρησε το βιβλίο του «Η δυστυχισμένη ταυτότητα», το οποίο έγινε μπεστ σέλλερ, αλλά έδωσε εκ νέου την ευκαιρία στους επικριτές του να τον κατηγορήσουν ότι θεωρεί τους μετανάστες υπεύθυνους για την κρίση ταυτότητας που περνάει η Γαλλία, καθώς και ότι συμμετέχει στην «Λεπενοποίηση» της χώρας.
«Το έθνος είναι μια έννοια που η Αριστερά έχει εγκαταλείψει και δεν τολμάει να μιλήσει πια γι’αυτό. Το παρέδωσε λοιπόν στην ακροδεξιά. Εγώ προσπαθώ να σταματήσω αυτόν τον φαύλο κύκλο», απαντά ο φιλόσοφος.
Ο Φινκελκρότ αγαπάει τις διαμάχες, θυμώνει εύκολα, δεν φοβάται την πολεμική ή τις επιθέσεις. Στις προεδρικές εκλογές ψήφισε τον κεντροαριστερό Μανουέλ Βαλς στον πρώτο γύρο και τον Εμανουέλ Μακρόν στον δεύτερο. «Είμαι συντηρητικός, φιλελεύθερος και σοσιαλιστής μαζί, γιατί τάσσομαι υπέρ της πρωτοβουλίας, της αναδιανομής και της διαφύλαξης του ουσιώδους», αναφέρει ο στοχαστής.
Βιβλία του στα ελληνικά:
ΤΑΓΚΙΕΦ: Η νέα εβραιοφοβία -ΦΙΝΚΕΛΚΡΟΤ: Στο όνομα του άλλου
Σκέψεις γύρω από τον επερχόμενο αντισημιτισμό
FINKIELKRAUT ALAIN Η Σοφία της αγάπης
BRUCKNER PASCAL, FINKIELKRAUT ALAIN Η νέα ερωτική αναρχία
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΜΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΤΟΥΑΝ ΡΟΜΠΙΤΑΪΓ Η αχαριστία
FINKIELKRAUT ALAIN Η χαμένη ανθρωπότητα
FINKIELKRAUT ALAIN Δοκίμιο για τον 20ό αιώνα