Ο Αλφόνσο Κουαρόν έγραψε ιστορία στην 91η τελετή απονομής των Όσκαρ, καθώς έγινε ο πρώτος σκηνοθέτης από το Μεξικό που απέσπασε τρία βραβεία και ο πρώτος που έφυγε με το αγαλματίδιο για την Καλύτερη Ξενόγλωσση Ταινία.
Η ταινία πυροδότησε μια μακρά συζήτηση στο Μεξικό για τις ταξικές προκαταλήψεις και τον ρατσισμό.
Η ταινία «Roma» μια ημι-αυτοβιογραφική ασπρόμαυρη ταινία που επικεντρώνεται στις δυσκολίες της αυτόχθονης καταγωγής οικονόμου στο σπίτι του Κουαρόν, κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970, στην Πόλη του Μεξικό, κέρδισε τα βραβεία Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας, Διεύθυνσης Φωτογραφίας και Ξενόγλωσσης Ταινίας. Η πλοκή διαδραματίζεται στο μεσοαστικό σπίτι μίας οικογένειας την οποία φροντίζει η εσωτερική οικονόμος και νταντά των παιδιών.
Το φιλμ θεωρήθηκε φαβορί για το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, αλλά το πιο πολυπόθητο βραβείο πήγε στο «Green Book» (Το Πράσινο Βιβλίο) του Πίτερ Φάρελι βασισμένο στην πραγματική ιστορία της διαφυλετικής σχέσης του πιανίστα με τον οδηγό του.
Στην Πόλη του Μεξικό, εκατοντάδες άνθρωποι συγκεντρώθηκαν σε δημόσιους χώρους (συμπεριλαμβανομένου ενός δωρεάν μουσικού γεγονότος που ονομάστηκε Romafest) για να παρακολουθήσουν την τελετή σε γιγαντοοθόνες.
Η διάθεση ήταν εορταστική αφού ο Κουαρόν, που γεννήθηκε στο Μεξικό, κέρδισε τα βραβεία Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας και Καλύτερου Σκηνοθέτη, αλλά μετά, το κλίμα «πάγωσε» όταν η πρωταγωνίστρια Γιαλίτζα Απαρίσιο έχασε το Όσκαρ Α΄ Γυναικείου Ρόλου και στη συνέχεια δόθηκε στο «Green Book» το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.
Πολλοί στο Μεξικό πίστευαν ότι η ταινία «Roma» είχε πολλές πιθανότητες να κερδίσει το σημαντικότερο Όσκαρ της βραδιάς. Ένα δημοφιλές meme που κυκλοφορεί στο Twitter δείχνει έναν άνδρα που πέφτει πίσω από την καρέκλα του όταν το «Green Book» ανακηρύσσεται ο μεγάλος νικητής της βραδιάς, σύμφωνα με το THR.
Όμως, η ταινία θα μείνει στην ιστορία για εντυπωσιακές διακρίσεις: το πρώτο βραβείο για το Μεξικό στην κατηγορία Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, βραβείο Διεύθυνσης Φωτογραφίας για τον Κουαρόν, ο οποίος με μαεστρία ανέλαβε και αυτόν τον ρόλο στην ταινία και Καλύτερης Σκηνοθεσίας, που σημαίνει ότι πέντε από τα τελευταία έξι Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας απονεμήθηκαν σε Μεξικανό σκηνοθέτη. Επίσης, για πρώτη φορά ήταν υποψήφια για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου, ηθοποιός από το Μεξικό, Ινδιάνα, αυτόχθονης καταγωγής.
O νεοεκλεγμένος πρόεδρος του Μεξικού, Άντρες Μανουέλ Λόπεζ Ομπράντορ δήλωσε σε συνέντευξη ότι η ταινία ασχολείται με το σημαντικό θέμα του ρατσισμού.
«Δυστυχώς, υπάρχει πολύ ρατσισμός στο Μεξικό» είπε.
Τα καλά νέα είναι ότι το «Roma» έχει ανοίξει μια συζήτηση για το πρόβλημα του κοινωνικού διχασμού στη χώρα και δίνει φωνή στους αυτόχθονες και τους εργαζόμενους, που είναι πολύ αναγκαίο. Το Ανώτατο Δικαστήριο του Μεξικού αποφάσισε πρόσφατα ότι οι οικιακές βοηθοί, όπως η πρωταγωνίστρια Κλίο, έχουν πλέον το δικαίωμα να λαμβάνουν παροχές κοινωνικής ασφάλισης. Αυτό ήταν μεταξύ άλλων στόχος του Αλφόνσο Κουαρόν.
«Αυτό δεν είναι κάτι που θα ονομάζατε δόλωμα για Όσκαρ», ανέφερε ο Αλφόνσο Κουαρόν σε μια συνέντευξη Τύπου μετά την τελετή απονομής.
«Το πιο σημαντικό είναι ότι τα ακροατήρια σε όλο τον κόσμο και η Ακαδημία αγκαλιάζουν έναν χαρακτήρα που είναι οικιακή βοηθός αυτόχθονης καταγωγής», είπε.