Η αλήθεια για την αύξηση στον κατώτατο μισθό -Πόσους και ποιους αφορά, τι λένε κόμματα, φορείς - iefimerida.gr

Η αλήθεια για την αύξηση στον κατώτατο μισθό -Πόσους και ποιους αφορά, τι λένε κόμματα, φορείς

Πώς αντέδρασαν κόμματα και κοινωνικοί φορείς στην αύξηση του κατώτατου μισθού που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός -Φωτογραφία: Intimenews/ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Τα κόμματα της αντιπολίτευσης άσκησαν σφοδρή κριτική στον Αλέξη Τσίπρα, για τις εξαγγελίες για αύξηση του κατώτατου μισθού. Ενώ η ΓΣΕΕ και η ΓΣΕΒΕΕ επισημαίνουν πως απαιτείται δρομολόγηση και άλλων μέτρων ελάφρυνσης για να έχει αποτέλεσμα.

Η Νέα Δημοκρατία έκανε λόγο για προσπάθεια της κυβέρνησης να ξεφύγει από τη Συμφωνία των Πρεσπών, ενώ το Κίνημα Αλλαγής υπογραμμίζει ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού θα «χαθεί» από τη μείωση του αφορολόγητου. Επιπλέον, το Ποτάμι τονίζει ότι πρόκειται για κίνηση εντυπώσεων, που θα έχει ως συνέπεια την καταστροφή θέσεων εργασίας.

Πόσους και ποιους αφορά

Ο κατώτατος μισθός αυξάνεται κατά σχεδόν 11% (10,9%), διαμορφούμενος στα 650 ευρώ τον μήνα μεικτά. Μεγαλύτερη θα είναι η αύξηση για νέους κάτω των 25 ετών που αμείβονται με τον υποκατώτατο μισθό. Για την πρώτη κατηγορία η αύξηση είναι περίπου 64 ευρώ το μήνα, πάντα μεικτά, ενώ για την δεύτερη περίπου 140 ευρώ τον μήνα.

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία από την ΕΡΓΑΝΗ, με τον κατώτατο μισθό αμείβονται 614.044 άτομα, δηλαδή ποσοστό 33,65% του συνόλου. Επί παραδείγματι, κάποιος εργαζόμενος που έπαιρνε 492 ευρώ μηνιαίως καθαρές αποδοχές θα παίρνει πλέον 546 ευρώ μηνιαίως, ήτοι 54 ευρώ αύξηση.

Παράλληλα, οι αμοιβές για όσους εργάζονται με µε μερική απασχόληση είναι συνδεδεμένες με τον κατώτατο μισθό και το κατώτατο ημερομίσθιο, και θα υπάρχει αναπροσαρμογή.

Tο επίδομα γάμου, που σήμερα ανέρχεται σε 58,6 ευρώ μηνιαίως, θα αυξηθεί στα 65 ευρώ τον μήνα.

Η αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού θα παρασύρει ανοδικά σειρά επιδομάτων που υπολογίζονται με βάση αυτόν, όπως το επίδομα ανεργίας, διάφορα βοηθήματα, αμοιβές για συμμετοχή σε προγράμματα του ΟΑΕΔ κλπ.

Πρόκειται για 24 επιδόματα τα οποία αφορούν στις ακόλουθες κατηγορίες εργαζομένων, ανέργων ή βοηθηματούχων:

1. Αμειβόμενοι με κατώτατους μισθούς.

2. Αμειβόμενοι με υποκατώτατους μισθούς.

3. Το επίδομα ανεργίας το ύψος του οποίου από το 2012 ανέρχεται στα 360,00 ευρώ.

4. Επίδομα μακροχρόνια ανέργων (200 ευρώ), για όσους έχουν εξαντλήσει 12μηνη επιδότηση ακόμη και αν την έλαβαν τμηματικά.

5. Ειδικό βοήθημα λήξης ανεργίας, το οποίο ανέρχεται σε 13 ημερήσια επιδόματα ανεργίας ή σε 187 ευρώ για άγαμο χωρίς παιδιά.

6. Ειδικό βοήθημα έπειτα από τρίμηνη παραμονή στα μητρώα ανέργων: Είναι ίσο με 15 ημερήσια επιδόματα ανεργίας, δηλαδή είναι στα 215,85 ευρώ για άγαμο χωρίς παιδιά.

7. Επίδομα γάμου το οποίο ανέρχεται στο 10% επί του εκάστοτε βασικού μισθού ή ημερομισθίου.

8. Αποδοχές όσων εργάζονται με μερική απασχόληση. Η αύξηση των κατώτατων μισθών θα συμπαρασύρει ανοδικά και τους μισθούς όσων αμείβονται με συμβάσεις μερικής απασχόλησης.

9. Ειδικό βοήθημα λόγω επίσχεσης εργασίας ή επίδομα σε όσους δεν έχουν καταγγελία της σύμβασης τους λόγω διακοπής λειτουργίας της επιχείρησης.

10. Ασφαλισμένοι που έχουν απασχοληθεί σε τουριστικά επαγγέλματα, ή σε επιχειρήσεις που λειτουργούν εποχικά.

11. Δασεργάτες – Ρητινοσυλλέκτες. Ανάλογα με τις ημέρες ασφάλισης στον κλάδο κυμαίνεται η χρονική διάρκεια της επιδότησης που είναι 360 ευρώ.

12. Ειδικό εποχικό βοήθημα σε όσους ασκούς οικοδομικά επαγγέλματα, σε μουσικούς, ηθοποιούς κινηματογραφιστές κλπ..

13. Ειδικό βοήθημα σε όσους εξέτισαν ποινή στερητική της ελευθερίας: Αντιστοιχεί σε 15 ημερήσια επιδόματα ανεργίας.

14. Ειδική παροχή μητρότητας: Ισούται με τον κατώτατο μισθό, δηλαδή σήμερα είναι 586,08 ευρώ μικτά.

15. Ανεξόφλητες αποδοχές λόγω αφερεγγυότητας του εργοδότη: Καταβάλλονται έως 3 μισθοί, όπως προσδιορίζονται από τις συλλογικές συμβάσεις.

16. Το μισθολογικό κόστος για τα προγράμματα απασχόλησης ΟΑΕΔ.

17. Προγράμματα δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας: Η επιχορήγηση κυμαίνεται από 50% έως 70% του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους.

18. Αποζημίωση μαθητών ΕΠΑΣ: Η αποζημίωση για κάθε μέρα μαθητείας ή πρακτικής άσκησης ισούται με το 75% του υποκατώτατου ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη (σήμερα 17,12 ευρώ).

19. Προγράμματα επιχορήγησης ιδιωτικών επιχειρήσεων για απασχόληση σπουδαστών.

20. Βοήθημα ανεργίας αυτοτελώς και ανεξαρτήτως απασχολουμένων – ασφαλισμένων του ΕΦΚΑ- τ. Ο.Α.Ε.Ε., τ. Ε.Τ.Α.Π. – Μ.Μ.Ε. και τέως ΕΤΑΑ.

21. Εκδοροσφαγείς. Η τακτική επιδότηση ανεργίας εκδοροσφαγέων χορηγείται στους εκδοροσφαγείς, εκδοροτεμαχιστές, ακροκαθαριστές, εργατοτεχνίτες εντέρων κ.λ.π

22. Ξεναγοί. Η τακτική επιδότηση ανεργίας χορηγείται στους ξεναγούς που παρέχουν εξαρτημένη εργασία σε μη σταθερό εργοδότη.

23. Φορτοεκφορτωτές.

24. Αποκλειστικοί / ες, νοσοκόμοι/ες. Η τακτική επιδότηση ανεργίας χορηγείται στους αποκλειστικούς νοσοκόμους και αποκλειστικές νοσοκόμες που παρέχουν εξαρτημένη εργασία σε μη σταθερό εργοδότη.

Ανησυχία υπάρχει και για την αύξηση του αφορολόγητου που θα εκμηδενίζει την όποια αύξηση.

Ο κατώτατος μισθός αποτελεί βάση υπολογισμού αμοιβών , παροχών και εισφορών με αποτέλεσμα η αύξηση του να έχει τόσο θετική όσο και αρνητική επίπτωση . Έτσι, ανάλογα με το ποσοστό αύξησης , αντίστοιχα θα αυξηθεί η αμοιβή για τη μερική απασχόληση, οι τριετίες,το επίδομα ανεργίας , η παροχή μητρότητας, το επίδομα επίσχεσης εργασίας ή διακοπής εργασιών της επιχείρησης, το επίδομα διαθεσιμότητας, η αποζημίωση ασκουμένων σπουδαστών, και τα άλλα επιδόματα , συνολικά 24 ,που καταβάλλει ο ΟΑΕΔ σε 280.000 πολίτες.

Αντίθετα αναμένεται να αυξηθεί κατά 17.3 ευρώ η κατώτατη εισφορά που έχει θεσπιστεί για τους ελεύθερους επαγγελματίες και από 157.9 μηνιαίως μηνιαίως να ανέλθει στα 175.2 με αποτέλεσμα να απορροφηθεί το όποιο κέρδος από την πρόσφατη μείωση των εισφορών.

Το επίδομα ανεργίας με την αύξηση 11% θα ανέλθει στα 399.6 ευρώ από 360 που είναι σήμερα.Ο ΟΑΕΔ που θα υποστεί τη μεγαλύτερη επιβάρυνση υπολογίζει πως η αυξηση 11% θα του κοστίσει 116.831.000 ευερω

Αντίστοιχη αύξηση θα έχει και το επίδομα γάμου, 10% επί του μισθού, το οποίο διασώζεται μέσω της Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας που αναμένεται να υπογράψουν και φέτος οι εργοδοτικοί φορείς με τη ΓΣΕΕ.

ΝΔ: Προσπάθεια να ξεφύγει από τις Πρέσπες

Σκληρή κριτική στην εξαγγελία Τσίπρα για αύξηση του κατώτατου μισθού και την κατάργηση του υποκατώτατου, ασκεί η ΝΔ.

«Ο κ. Τσίπρας δεν επέλεξε τυχαία τη σημερινή ημέρα για την αναγγελία αύξησης του κατώτατου μισθού. Το έκανε, ανάμεσα στους χειροκροτητές υπουργούς του, σε μία απέλπιδα προσπάθεια να ξεχάσουμε οι Έλληνες το εθνικό λάθος της Συμφωνίας των Πρεσπών» τονίζει αρχικά το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Ως προς την ουσία, η ΝΔ τονίζει ότι «η αύξηση του κατώτατου μισθού, έπρεπε να είχε δοθεί ήδη από το 2017, όπως προέβλεπε νόμος που είχε θεσπίσει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και τον οποίον είχε καταψηφίσει ο ΣΥΡΙΖΑ» και σημειώνει: «Η αύξηση του κατώτατου μισθού βεβαίως καθυστέρησε γιατί η κυβέρνηση διέλυσε την οικονομία με την υπερφορολόγηση και την ανεύθυνη πολιτική της. Όπως καθυστέρησε και η κατάργηση του υποκατώτου μισθού για την οποία πρώτη είχε δεσμευθεί η Νέα Δημοκρατία και ο Κυριάκος Μητσοτάκης».

Σε κάθε περίπτωση, καταλήγει η ΝΔ «πραγματικές και ουσιαστικές αυξήσεις μισθών επιτυγχάνονται μέσα σε μια οικονομία που αναπτύσσεται με ισχυρούς ρυθμούς, προσελκύει επενδύσεις και ευνοεί τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων. Και αυτό μόνο μια κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας μπορεί να το πετύχει».

ΚΙΝΑΛ: Η αύξηση θα χαθεί από τη μείωση του αφορολόγητου

Το Κίνημα Αλλαγής επέκρινε τον Αλέξη Τσίπρα ότι εξήγγειλε μισθό 650 ευρώ, έπειτα από διετή καθυστέρηση και επώδυνα μέτρα, ενώ υπογραμμίζει ότι η αύξηση θα χαθεί από τη μείωση του αφορολόγητου.

Ακόμη, στην ανακοίνωσή του, το ΚΙΝΑΛ τονίζει ότι η λύση είναι ο καθορισμός του κατώτατου μισθού από τους κοινωνικούς εταίρους, με εθνική γενική συλλογική σύμβαση, χωρίς κρατικές παρεμβάσεις.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του Κινήματος Αλλαγής:

«Ο κ. Τσίπρας υποσχέθηκε κατώτατο μισθό 751 ευρώ. Σήμερα μετά από διετή καθυστέρηση και επώδυνα μέτρα, εξαγγέλλει μισθό 650 ευρώ. Αύξηση που θα χαθεί από την μείωση του αφορολόγητου, που ο ίδιος ψήφισε. Μια λύση υπάρχει. Η πρόταση του Κινήματος Αλλαγής για καθορισμό του κατώτατου μισθού ελεύθερα, χωρίς κρατικές παρεμβάσεις, από τους ίδιους τους κοινωνικούς εταίρους με την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση».

Ποτάμι: Κάποιοι δεν θα εισπράξουν τίποτα, μένοντας στην ανεργία

Από την πλευρά του, το Ποτάμι κατηγορεί τον πρωθυπουργό ότι αδυνατεί να κατανοήσει πως η αύξηση του εισοδήματος των εργαζομένων ανταμείβει την ανάπτυξη της οικονομίας.

Οταν η οικονομία σέρνεται και όταν αυξάνεται το κόστος λειτουργίας, η επιχείρηση μειώνει και δεν αυξάνει το προσωπικό της, τονίζει το Ποτάμι, κατηγορώντας τον Αλέξη Τσίπρα ότι η μόνη έγνοια του είναι η εξασφάλιση εκλογικής πελατείας. «Κάποιοι θα εισπράξουν τον ψηλότερο κατώτερο μισθό, κάποιοι άλλοι θα μείνουν στην ανεργία, μην εισπράττοντας τίποτε», τονίζει ακόμη.

Η ανακοίνωση του Ποταμιού:

«O κ. Τσίπρας στρώνει τον προεκλογικό του δρόμο με τα γνωστά παλιά υλικά. Υποσχέσεις, παροχές, προσλήψεις. Δημιουργία εντυπώσεων, καταστροφή θέσεων εργασίας. Σήμερα, ανακοίνωσε μονομερώς την αύξηση του κατώτατου μισθού στα 650 ευρώ.

Δέσμιος των ιδεοληψιών του, αδυνατεί να κατανοήσει ότι η αύξηση του εισοδήματος των εργαζομένων ανταμείβει την ανάπτυξη της οικονομίας. Όσο και αν θα επιθυμούσε, καμιά κυβέρνηση δεν μπορεί να επιβάλλει την ανάπτυξη, με διοικητικές πράξεις και με λεφτά άλλων (τους οποίους δεν ρωτάει). Όταν η οικονομία σέρνεται, μια επιχείρηση μειώνει, αντί να αυξάνει τις θέσεις εργασίας, όσους νόμους κι αν περάσει ο κ. Τσίπρας. Όταν αυξάνεται το κόστος λειτουργίας, η επιχείρηση μειώνει και δεν αυξάνει το προσωπικό της.

Κάποιοι θα εισπράξουν τον ψηλότερο κατώτερο μισθό, κάποιοι άλλοι θα μείνουν στην ανεργία, μην εισπράττοντας τίποτε. Αλλά, η μοναδική του έγνοια είναι η εξασφάλιση εκλογικής πελατείας, τους λίγους μήνες που του απομένουν στην εξουσία.

Για την πραγματική οικονομία και τους νέους χωρίς δουλειά – τσιμουδιά».

ΚΚΕ: Προεκλογική φιέστα στις πλάτες των εργαζομένων

Το ΚΚΕ κατηγορεί τον Αλέξη Τσίπρα ότι μάζεψε τους υπουργούς για να στήσει μια ακόμη προεκλογική φιέστα στις πλάτες των εργαζομένων.

Ακόμη, στην ανακοίνωση που εξέδωσε ο Περισσός υπογραμμίζει ότι η κυβέρνηση διατυμπάνιζε πως ο πρώτος νόμος της θα ήταν η επαναφορά του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ. Με τη σημερινή απόφαση η κυβέρνηση μονιμοποιεί «το αντεργατικό πλαίσιο και την ενεργοποίηση της άθλιας διάταξης, σύμφωνα με την οποία ο κατώτατος μισθός θα καθορίζεται με απόφαση του υπ. Εργασίας, απαγορεύοντας έτσι τη συλλογική διαπραγμάτευση των εργαζομένων για το ύψος της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Ο νόμος αυτός λειτούργησε όλα αυτά τα χρόνια, ως επιταχυντής της μείωσης του μέσου μισθού και συνεχίζει», επισημαίνεται ακόμη.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΚΚΕ:

Αφού ο πρωθυπουργός μάζεψε τους υπουργούς, για να στήσει μια ακόμη προεκλογική φιέστα στις πλάτες των εργαζομένων, θα έπρεπε -τιμής ένεκεν- να καλέσει και τον πρώην υπ. Εργασίας της κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, Γ. Βρούτση, απ’ τη στιγμή που το δικό του μνημονιακό νόμο ενεργοποιεί σήμερα η κυβέρνηση, αφού μόλις πριν ένα μήνα απέρριψε ξανά την πρόταση νόμου του ΚΚΕ για επαναφορά του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ.

Να θυμίσουμε ότι η κυβέρνηση, που συμπλήρωσε 4 χρόνια θητείας αυτές τις ημέρες, διατυμπάνιζε ότι ο πρώτος νόμος της θα ήταν η επαναφορά στα 751 ευρώ. Αφού για 4 χρόνια διατήρησε τους άθλιους μισθούς και τον υποκατώτατο, έρχεται με τη σημερινή της απόφαση να μονιμοποιήσει το αντεργατικό πλαίσιο και την ενεργοποίηση της άθλιας διάταξης, σύμφωνα με την οποία ο κατώτατος μισθός θα καθορίζεται με απόφαση του υπ. Εργασίας, απαγορεύοντας έτσι τη συλλογική διαπραγμάτευση των εργαζομένων για το ύψος της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Ο νόμος αυτός λειτούργησε όλα αυτά τα χρόνια, ως επιταχυντής της μείωσης του μέσου μισθού και συνεχίζει.

Μ’ αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση αγνοεί τις διεκδικήσεις του εργατικού κινήματος, που κατατέθηκαν και ως πρόταση νόμου από το ΚΚΕ και φανερώνει το μέγεθος της εξαπάτησης όλων των προηγούμενων χρόνων. Βέβαια κι αυτή η μικρή αύξηση ακόμη, δεν θα γινόταν αν δεν υπήρχαν αυτές οι διεκδικήσεις, με την καθοριστική συμβολή του ΚΚΕ, οι οποίες πρέπει να συνεχιστούν και να δυναμώσουν.

Εξίσου σημαντικό είναι ότι η κυβέρνηση κρύβει το καθεστώς των ελαστικών εργασιακών σχέσεων, που έχει οδηγήσει πάνω απ’ τις μισές νέες θέσεις εργασίες να είναι μερικής απασχόλησης και 1 στους 5 εργαζόμενους (από 1 στους 10 το 2013), ιδιαίτερα νέους, να εργάζονται με τέτοιες εργασιακές σχέσεις και να μην παίρνουν ούτε καν τον κατώτατο μισθό.

Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση εφαρμόζοντας την τακτική της “καλύβας του Χότζα”, παίρνει πίσω πολλαπλάσια, με ένα σωρό άλλα αντιλαϊκά μέτρα, που διατηρεί και επεκτείνει, όπως η μείωση του αφορολόγητου από την επόμενη χρονιά.

Για τους εργαζόμενους, ιδιαίτερα τους νέους, είναι κρίσιμο ζήτημα να γυρίσουν την πλάτη στην κοροϊδία, να δυναμώσει ο αγώνας για την κατάργηση όλου του αντεργατικού οπλοστασίου, που συνδιαμόρφωσαν διαδοχικά οι κυβερνήσεις ΝΔ – ΠΑΣΟΚ – ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ και το οποίο παραμένει σε ισχύ, για την ανάκτηση των απωλειών και την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών.

Ενωση Κεντρώων: Ο Τσίπρας υπόσχεται φανφάρες

Τέλος, η Ενωση Κεντρώων κατηγορεί τον πρωθυπουργό ότι υπόσχεται «φανφάρες και αυξήσεις κατώτατων ορίων, νομίζοντας ότι έτσι ο κόσμος θα τον πιστέψει και θα τον ψηφίσει».

Αναλυτικά:

«Ο κ. Τσίπρας, αφού επί 4 χρόνια ακολούθησε πιστά την πολιτική λιτότητας, μείωσης μισθών και συντάξεων, έρχεται τώρα και υπόσχεται φανφάρες και αυξήσεις κατώτατων ορίων, νομίζοντας ότι έτσι ο κόσμος θα τον πιστέψει και θα τον ψηφίσει.

Ο λαός δικαιούται πολλά ακόμη κ. Τσίπρα, αλλά για να τα κατακτήσει πρέπει να σταθεί η οικονομία στα πόδια της και να έλθουν επενδύσεις. Χωρίς αυτά, ομοιάζετε με όλους τους πρωθυπουργούς που αποπειράθηκαν στας δυσμάς της διαδρομής τους να σώσουν την εικόνα τους».

ΓΣΕΕ: «Φύλλο συκής» για να μην αποδεχθεί την άμεση επαναφορά στα 751 ευρώ

Εντονη ήταν η αντίδραση της ΓΣΕΕ που κατηγορεί την κυβέρνηση ότι χρησιμοποιεί την αύξηση ως «φύλλο συκής» για τη μην αποδεχτεί το αίτημα της ΓΣΕΕ για άμεση επαναφορά του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ.

Η ΓΣΕΕ διερωτάται:

1. Είναι πραγματική η αύξηση; Η αύξηση κατά περίπου 11% του κατώτατου μισθού αντισταθμίζει στο μισό την απώλεια του βιοτικού επιπέδου των εργαζομένων που επιβλήθηκε το 2012. Πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι εάν παράλληλα εφαρμοστεί η ήδη ψηφισμένη μείωση του αφορολόγητου, η αύξηση αυτή θα εξανεμιστεί από τη φορολογία, λαμβάνοντας υπόψη ότι ήδη οι εργαζόμενοι είναι τα μεγάλα υποζύγια και πιθανά τα πιο συνεπή του φορολογικού συστήματος. Οι εργαζόμενοι θα κληθούν να επιστρέψουν στο Κράτος σχεδόν ολόκληρο το ποσό της αύξησης, καθώς μεγάλο μέρος του αφορολογήτου, μέχρι τώρα εισοδήματός τους ,θα φορολογείται πλέον με συντελεστή 22%, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα ισχύοντα.

2. Λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες βιοπορισμού των εργαζομένων; Είναι απαράδεκτο, ιδιαίτερα μετά την πολυδιαφημιζόμενη τυπική έξοδο από τα Μνημόνια, να ενεργοποιείται ο μνημονιακός νόμος του 2013 με προκλητική απουσία από τα κριτήρια αναφοράς της βιοποριστικής λειτουργίας του μισθού, όπως αυτό αναφέρεται στην απόφαση της επιτροπής του Συμβουλίου της Ευρώπης στην οποία προσέφυγε η ΓΣΕΕ. Τη δυνατότητα δηλαδή των εργαζομένων να καλύπτουν τις βιοτικές ανάγκες τους από το μισθό τους, δεδομένου μάλιστα ότι μετά τη διοικητική παρέμβαση της 6ης ΠΥΣ το 2012 και τις μειώσεις στους μισθούς και τα επιδόματα που επέβαλε στην τότε ισχύουσα ΕΓΣΣΕ, σε συνδυασμό και με την εκρηκτική αύξηση των ελαστικών μορφών απασχόλησης, η αγοραστική ικανότητα του κατώτατου μισθού έχει μειωθεί δραματικά.

3. Η αύξηση αυτή θα έχει αναδρομικό χαρακτήρα για το 2018; Η Κυβέρνηση αποφεύγει να πει κι εδώ την αλήθεια, ότι δηλαδή η αύξηση θα δοθεί εφάπαξ για το 2019(και μάλιστα από 1/2/19 δηλ. για 11 μήνες), ενώ δεν θα πραγματοποιηθεί νέα διαδικασία αύξησης του κατώτατου μισθού για το 2019. Κυβερνητικοί αξιωματούχοι έχουν δηλώσει ρητά, ότι επόμενη διαδικασία ρύθμισης του κατώτατου μισθού/ημερομισθίου θα γίνει το 2020. Επίσης η Κυβέρνηση δεν λέει ότι ο νόμος, που θριαμβολογώντας αξιοποιεί, δεν αναφέρεται σε «αύξηση» του κατώτατου μισθού, αλλά για «ρύθμισή» του με αποτέλεσμα ανά πάσα στιγμή και στα χέρια της όποιας Κυβέρνησης ο μηχανισμός αυτός να είναι εργαλείο νέας συμπίεσης του ελάχιστου εργατικού εισοδήματος.

4. Διασφαλίζονται θεμελιώδεις συλλογικές κατακτήσεις των εργαζομένων; Η Κυβέρνηση θριαμβολογεί γιατί εφάρμοσε αυτό που το 2013, όταν θεσπίστηκε, ταυτιζόμενη με τη ΓΣΕΕ, αναθεμάτιζε εμφατικά και καταψήφιζε ως αξιωματική αντιπολίτευση. Ο μνημονιακός αυτός μηχανισμός ρύθμισης του κατώτατου μισθού, που ξαναψήφισε η παρούσα Κυβέρνηση τον Αύγουστο του 2015 με το τρίτο μνημόνιο, θέλει το Κράτος σε ρόλο απόλυτου ρυθμιστή του εισοδήματος των εργαζομένων στον Ιδιωτικό Τομέα και συνεπώς επιδιώκει να κρατήσει αποδυναμωμένη τη δύναμη των συνδικάτων να διαπραγματεύονται, να πιέζουν και να ρυθμίζουν τελικά τον κατώτατο μισθό. Γιατί έτσι ελέγχει κυρίως ένα μεγάλο κομμάτι της κοινωνικής πολιτικής που σχετίζεται με τον κατώτατο μισθό, όπως τα επιδόματα ανεργίας και το κόστος των προγραμμάτων απασχόλησης. Αυτό όμως που δεν γίνεται αντιληπτό είναι ότι απομακρύνοντας τις εργοδοτικές οργανώσεις από το τραπέζι των πραγματικών συλλογικών διαπραγματεύσεων με τη ΓΣΕΕ, δίνουν τον τόνο στην εργοδοσία να μην διαπραγματεύεται με όλες τις οργανώσεις των εργαζομένων που υπογράφουν συλλογικές συμβάσεις εργασίας και εδώ η ευθύνη της είναι τεράστια.

5. Ποια είναι η πραγματικότητα για την κατάργηση του υποκατώτατου μισθού σε βάρος των νέων εργαζομένων έως 25 χρονών; Η κατάργηση της επαίσχυντης διάταξης για τον υποκατώτατο μισθό των νέων έως 25 χρονών είναι υποχρέωση της Ελλάδας για συμμόρφωση ήδη από το 2017 στην καταδικαστική απόφαση για παραβίαση του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη του αρμόδιου ελεγκτικού οργάνου του Συμβουλίου της Ευρώπης, ύστερα από την προσφυγή το 2014 της ΓΣΕΕ. Όπως και η κατάργηση της δοκιμαστικής περιόδου των 12 μηνών χωρίς την καταβολή αποζημίωσης σε περίπτωση απόλυσης, οι παραβιάσεις στη ρύθμιση του χρόνου εργασίας των εργαζομένων, οι παραβιάσεις στην ίση μεταχείριση των νέων μαθητευομένων εργαζομένων, η παραβίαση του δικαιώματος των εργαζομένων να συμμετέχουν στον καθορισμό και τη βελτίωση των όρων και των συνθηκών εργασίας τους. Μετά την ιστορική αυτή απόφαση του Συμβουλίου της Ευρώπης, που ακολουθεί τις αποφάσεις της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για σοβαρές παραβιάσεις στη συνδικαλιστική ελευθερία, αλλά και την απόφαση 2307/2014 του Συμβουλίου της Επικρατείας, δικαιώνεται η αδιάκοπη και επίμονη προσπάθεια της ΓΣΕΕ από το 2010 για την ακύρωση των αντεργατικών μνημονιακών μέτρων και επιστρέφεται η λάσπη πίσω σε όσους προσπαθούν να συκοφαντήσουν τους αγώνες της.

6. Η αύξηση αυτή διασφαλίζει συνολικά την έννοια του κατώτατου μισθού και του κατώτατου ημερομισθίου για όλους τους εργαζόμενους; Με τη διαδικασία ρύθμισης του 2013 που εφαρμόζει η Κυβέρνηση, ως κατώτατος μισθός/ημερομίσθιο νοείται βάσει του νόμου «… μία μοναδική αξία ( ποσό ) αναφοράς». Η διάταξη αυτή απηχεί τη διατήρηση σε ισχύ της μνημονιακής δέσμευσης για φαλκίδευση του εισοδήματος των αμειβόμενων με τον κατώτατο μισθό, καθώς δεν περιλαμβάνονται οι δύο μεγάλες κατακτήσεις της εργατικής τάξης στην Εθνική Γενική ΣΣΕ, δηλαδή οι τριετίες και το επίδομα γάμου. Αποσιωπάται βέβαια η διατήρηση σε ισχύ της μνημονιακής διάταξης για το πάγωμα των τριετιών…μέχρι η ανεργία να πέσει κάτω από το 10%....

Το πλήγμα στην Εθνική Γενική ΣΣΕ και στις κατακτήσεις των εργαζομένων που συντελέσθηκε το 2012 παραμένει καίριο παρά την πολυδιαφημιζόμενη έξοδο από τα μνημόνια και την επιστροφή στην κανονικότητα. Είναι πλήγμα σε έναν θεσμό διασφάλισης των ορίων ασφαλείας στην αμοιβή και τους όρους εργασίας όλων των εργαζομένων στην ελληνική επικράτεια, που μέσω αυτού κατορθώθηκε στη δίνη της κρίσης να διατηρηθούν αρχικά τα 751,39€ (βασικός μισθός) και τα 33,57€ (βασικό ημερομίσθιο) χωρίς ηλικιακό κριτήριο και υποκατώτατο μισθό, με το επίδομα γάμου και με 3 τριετίες για τους υπαλλήλους και 6 για τους εργατοτεχνίτες.

ΕΣΕΕ: Ξεπέρασε το όριο των αντοχών της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας

Μετά την εξαγγελία του Πρωθυπουργού για την αύξηση του κατώτατου μισθού στα 650€, ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Γιώργος Καρανίκας δήλωσε ότι η «ΕΣΕΕ πάντοτε αποτιμούσε με θετικό τρόπο και δεν είδε ποτέ φοβικά την αύξηση του κατώτατου μισθού, υπό δύο όμως προϋποθέσεις:

  • Πρώτον, η αύξηση να είναι σταδιακή –μέχρι το 2022- και να ανταποκρίνεται στις πραγματικές δυνατότητες της οικονομίας και της αγοράς.
  • Δεύτερον, να είναι σε θέση οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να την αντιμετωπίσουν, με μία αντίστοιχη ουσιαστική μείωση στο μη μισθολογικό κόστος, κάτι το οποίο κατ’ επανάληψη έχουμε επισημάνει.

«Το ανακοινωθέν ποσοστό του 11% ξεπέρασε το όριο των προσδοκιών και των αντοχών που έχει η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και η ελληνική οικονομία» τονίζει ο κ. Καρανίκας και προσθέτει: «Να μην ξεχνάμε ότι, το αυξημένο κόστος καλείται και πάλι να καταβληθεί από το ίδιο πορτοφόλι, το οποίο παραμένει κενό τραπεζικής χρηματοδότησης και παράλληλα καλύπτει παράλογη φορολόγηση, αυξημένα εργοδοτικά κόστη, ασφαλιστικές εισφορές, μισθούς, ενοίκια, δημοτικά τέλη, ρυθμίσεις ή καταβολές δανείων, ενώ ο κάτοχός του προσπαθεί στο τέλος κάθε μήνα να ισορροπήσει ψυχολογικά μεταξύ του διλήμματος, αν αξίζει να κρατά την επιχείρησή του ανοιχτή ή όχι».

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ λέει χωρίς περιστροφές πως «θα προτιμούσαμε ο κατώτατος μισθός να αυξηθεί πιο λελογισμένα, ρίχνοντας, τουλάχιστον προς το παρόν, το βάρος του σε χαμηλότερες εισφορές και φόρους στην εργασία» για να καταλήξει:

«Πάγια θέση της ΕΣΕΕ παραμένει ότι, για να υπάρξει πραγματική βελτίωση στο οικονομικό κλίμα και αντίστοιχα στην αύξηση των κατώτατων αμοιβών με ορίζοντα διατήρησης και αύξησης των θέσεων εργασίας, χρειάζονται περισσότερο δομικές παρεμβάσεις και ένα συντονισμένο σχέδιο επανεκκίνησης της ανάπτυξης».

Κορκίδης: Θα πρέπει να συνδέεται και με την παραγωγικότητα

Με αφορμή την ολοκλήρωση του Υπουργικού Συμβουλίου και τις ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα για τις νέες αυξήσεις των κατώτατων μισθών και κατώτατων ημερομισθίων, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης, προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

«…Αναμφίβολα, πρόκειται για μία θετική απόφαση, που θα συμβάλει στην τόνωση της ενεργούς ζήτησης, ενώ οι αυξήσεις αυτές θα ενσωματωθούν αυτόματα σε 24 επιδόματα. Επομένως, από την αύξηση του κατώτατου μισθού θα ωφεληθούν σημαντικά, όχι μόνο όσοι αμείβονται με τον κατώτατο μισθό, αλλά και άνεργοι, σπουδαστές, εργαζόμενες μητέρες, οι οποίες λαμβάνουν αυτά τα επιδόματα. Επιπλέον, χαιρετίζουμε την κατάργηση του υποκατώτατου μισθού, που λαμβάνουν όσοι είναι κάτω των 25 ετών, καθώς ήταν μία μεγάλη αδικία και ανισότητα για νέους εργαζόμενους δύο ταχυτήτων. Θα ήθελα να επισημάνω πως, ο επιχειρηματικός κόσμος δεν αντιμετώπισε ποτέ φοβικά, μέχρι σήμερα, το ζήτημα της αύξησης του κατώτατου μισθού[..] Σε αυτό το πλαίσιο, οι υγιείς επιχειρήσεις και οι συνεπείς εργοδότες, έχουμε τονίσει την αναγκαιότητα για σταδιακή και λελογισμένη αύξηση του κατώτατου μισθού, με ορίζοντα τα 751 ευρώ σε βάθος τριετίας, 2019-2022, με παράδειγμα το "πορτογαλικό" μοντέλο ως το πιο ενδεδειγμένο. Ας μην ξεχνάμε ότι, ο νέος κατώτατος μισθός των 650 ευρώ, αφορά μόνο το 8% των μισθωτών, όμως η γενναιόδωρη αύξηση του 11%, από 1/2/19 θα πρέπει να συνδέεται και με την παραγωγικότητα των εργαζομένων. Αναφορικά, τέλος, με τη σχέση μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους επιμένουμε σε μια μεταβολή υπέρ του καθαρού μισθού, ως ένα σημάδι επιστροφής στην κανονικότητα για την πραγματική οικονομία και σταθεροποίησης της κοινωνικής συνοχής…».

ΓΣΕΒΕΕ: Χωρίς ελαφρυντικά μέτρα, δεν θα αποδώσει

Η ΓΣΕΒΕΕ σε ανακοίνωσή της δηλώνει ότι είχε ταχθεί υπέρ της αύξησης του κατώτατου μισθού λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες της κοινωνίας, των επιχειρήσεων και της εισόδου της ελληνικής οικονομίας σε ένα νέο κύκλο ανόδου, είχε ωστόσο επισημάνει, όπως προσθέτει, ότι μία αύξηση του κατώτατου μισθού χωρίς την λήψη άλλων ελαφρυντικών μέτρων για μισθωτούς και επιχειρήσεις, δεν θα έχει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.

Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρει στη συνέχεια η ΓΣΕΒΕΕ, η εξαγγελία του πρωθυπουργού για αύξηση του κατώτατου μισθού στα 650 ευρώ θα πρέπει να συνοδευτεί με πρωτοβουλίες προς δυο κύριες κατευθύνσεις: τη διεύρυνση του αφορολογήτου ποσού για τους μισθωτούς έτσι ώστε το διαθέσιμο εισόδημα τους να ανταποκρίνεται σε αυτή την αύξηση και τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους, όπως για παράδειγμα η άμεση κατάργηση της επιπλέον εισφοράς 1% επί των ασφαλιστικών εισφορών του άρθρου 97 του Ν. 4387/2016.

Για την ΓΣΕΒΕΕ η οποιαδήποτε αύξηση στους μισθούς των εργαζομένων δεν θα πρέπει να εξουδετερώνεται από μια επιπλέον διεύρυνση της «φορολογικής σφήνας» η οποία στην χώρα μας είναι ήδη πολύ υψηλή.

Υπενθυμίζεται ότι πάγια θέση της ΓΣΕΒΕΕ είναι η αποκατάσταση των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων μέσω της επαναφοράς της αποφασιστικής συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων στον καθορισμό του κατώτατου μισθού.

Σημειώνουμε ότι ο μηχανισμός καθορισμού του κατώτατου μισθού (ν.4172/2013) με τον οποίο ουσιαστικά αντικαταστάθηκε ο κοινωνικός διάλογος θα ήταν ιδιαίτερα ωφέλιμος υπό την προϋπόθεση ότι θα αποτελούσε εργαλείο των κοινωνικών εταίρων και όχι των κυβερνήσεων.

Τέλος, ένα ακόμα ζήτημα που πρέπει να διευθετηθεί, σύμφωνα με τη συνομοσπονδία, αφορά στις ασφαλιστικές εισφορές των μη μισθωτών που υπολογίζονται με βάση τον εκάστοτε κατώτατο μισθό. Αυτό σημαίνει ότι εάν δεν υπάρξει σχετική μέριμνα περίπου 1 εκατ. μη μισθωτοί θα κληθούν να καταβάλουν αυξημένες ασφαλιστικές εισφορές το επόμενο διάστημα.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ