Αυξήσεις στα όρια του 10% που εισηγείται η «σχολή» περί περιορισμένων επιπτώσεων στην απασχόληση και στην ανταγωνιστικότητα ή το πολύ ως 7-8% έτσι ώστε να μην οξυνθούν οι σχέσεις με τους Θεσμούς και μερίδα των εργοδοτικών οργανώσεων;
Οι αποφάσεις θα ληφθούν στο Υπουργικό Συμβούλιο και δεν θα επηρεάσουν μόνο τις περίπου 900.000 εργαζόμενους και δικαιούχους επιδομάτων που συνδέονται με τον κατώτατο μισθό, αλλά και εκατοντάδες χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Από τις επαφές της κυβέρνησης με τους ξένους τεχνοκράτες, στο πλαίσιο της δεύτερης μεταμνημονιακής αξιολόγησης, έγινε σαφές ότι η κυβέρνηση έχει λάβει την απόφαση να αυξήσει τον κατώτατο μισθό, αναζητά τη φόρμουλα έτσι ώστε να μην προκαλέσει τα θεσμικά όργανα των Ευρωπαίων, αλλά δεν αγνοεί και το γεγονός ότι οι κάλπες αχνοφαίνονται στον ορίζοντα.
Το μήνυμα που κόμισαν οι τεχνοκράτες της Κομισιόν στην ολιγοήμερη παρουσία τους στην Αθήνα ήταν ότι η Ελλάδα δεν βρίσκεται στον «πάτο» της Ευρωζώνης αλλά κοντά στο μέσο όρο όσον αφορά στο ύψος του κατώτατου μισθού, ως εκ τούτου η επικείμενη αύξηση πρέπει να γίνει προσεκτικά και με γνώμονα τη διαφύλαξη της ανταγωνιστικότητας και της απασχόλησης, που ούτως ή άλλως δεν πατάει ακόμα καλά στα πόδια της.
Η κυβέρνηση από την πλευρά της δείχνει να έχει εγκαταλείψει προ πολλού τα σενάρια για αύξηση 4-5% και φλερτάρει με τις εισηγήσεις για αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού ως 10%. Σύμφωνα με το ΚΕΠΕ, «ένας κατάλληλα επιλεγμένος κατώτατος μισθός, δεν οδηγεί σε απώλεια θέσεων εργασίας και δεν έχει δυσμενή επίπτωση στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων», επικαλούμενο τις μελέτες Card & Krueger, Machin & Manning, Leonard κ.λ.π. Αυτή είναι η μια «σχολή» εισηγήσεων για τον κατώτατο μισθό, που «πατάει» και στο γεγονός ότι σε όρους αγοραστικής δύναμης «βούτηξε» κατά 8% στο διάστημα 2000- 2017, δηλαδή περισσότερο από όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ.
Η άλλη σχολή, όπως αποτυπώνεται κυρίως στις εισηγήσεις του ΣΕΒ και της ΤτΕ είναι ότι οι αυξήσεις στον κατώτατο μισθό πρέπει να συνάδουν με την παραγωγικότητα, έτσι ώστε να μην «ροκανίζουν» την ανταγωνιστικότητα. Ο ΣΕΒ, μάλιστα, παρουσίασε συγκριτική μελέτη με τις επιπτώσεις από την αύξηση των κατώτατων μισθών στην Πορτογαλία, στην Ισπανία, στην Ιταλία, προκειμένου να αναδείξει το γεγονός ότι η ανταγωνιστικότητα της πορτογαλικής οικονομίας φθίνει.
Όσοι εισηγούνται συγκρατημένη αύξηση του κατώτατου μισθού, επικαλούνται και τη χαμηλή απασχόληση, η οποία βρίσκεται στο 53,5% έναντι 66,3% του μέσου όρου της Ευρωζώνης. Ειδικά, δε, όσον αφορά στην απασχόληση των νέων ως 24 ετών, η απασχόληση περιορίζεται στο 14% έναντι 33,3% του μέσου όρου της Ευρωζώνης.
Μια αύξηση της τάξης του 8% συνεπάγεται αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού κατά 46,88 ευρώ, δηλαδή στα 632,88 ευρώ. Μια αύξηση 8,5% οδηγεί τον κατώτατο μισθό στα 635,81 ευρώ (+ 49,81 ευρώ), ενώ αν η κυβέρνηση αποφασίσει αύξηση 10%, τότε ο κατώτατος μισθός που θα ισχύσει από την 1η Φεβρουαρίου διαμορφώνεται στα 644,60 ευρώ. Σημειωτέον, ότι αν και οι 3ετίες έχουν «παγώσει» από το Φεβρουάριο του 2012, η αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού τις συμπαρασύρει για όσους εργαζόμενους τις δικαιούνται.
Κατώτατα όρια αποδοχών 2012 εργαζόμενοι ηλικίας άνω των 25 ετών