H Γιόκο Ονο... είχε σχέδιο για τον Τζον Λένον, τον καταδίωκε παντού και τελικά τα κατάφερε: Οχι μόνο έγινε η ερωμένη του αλλά τον μάγεψε και πλήρως. Ενα νέο βιβλίο αποκαλύπτει νέες λεπτομέρειες για τη θυελλώδη σχέση τους.
Η Γιόκο αρχικά είχε βάλει ως στόχο τον εκατομμυριούχο ροκ σταρ προκειμένου να είναι ο χορηγός της στην «τέχνη» της, ισχυριζόμενη ότι έπεσε πάνω του σε μια γκαλερί τέχνης στο Λονδίνο, αναφέρει ο συγγραφέας Ρέι Κόνολι, στο βιβλίο του « Being John Lennon: A Restless Life».
Η καλλιτέχνης ήταν επιθετική, δεν δεχόταν την απόρριψη και βομβάρδιζε τον Λένον με γράμματα ενώ εμφανιζόταν σε μέρη που βρισκόταν και εκείνος Αυτό είχε αποτέλεσμα, αλλά κανείς άλλος εκτός από τον Τζον, δεν μαγεύτηκε.
Η θεία του Λένον Μίμι, αποκάλούσε την Γιόκο «δηλητηριασμένο νάνο» ενώ τα υπόλοιπα μέλη των Beatles δεν την ήθελαν στις συναντήσεις τους ή στις ηχογραφήσεις των δίσκων τους.
Η εθισμένη στην ηρωίνη Γιόκο εμφανίστηκε στην ζωή του Λένον σε μια εποχή που ο ίδιος αναζητούσε την πνευματική αναγέννηση και τον έστρεψε στο δικό της ναρκωτικό και τελικά ήταν εκείνη που συνέβαλε στη διάλυση του διασημότερου συγκροτήματος στον κόσμο, γράφει ο Κόνολι. Η σχέση τους δεν άφηνε τον Τζον να αναπνεύσει (κάποια στιγμή λέγεται ότι σκεφτόταν το διαζύγιο), ενώ την ίδια ώρα η Γιόκο Ονο είχε πετύχει το στόχο της και άπλωνε τα πλοκάμια της προσπαθώντας να διοικήσει την αυτοκρατορία της βρετανικής μπάντας.
«Μια ελάχιστα γνωστή avant-garde καλλιτέχνης που ήθελε να γίνει γνωστή σε μια νέα χώρα, δεν θα μπορούσε να βρει καλύτερο τρόπο από το να συνδεθεί με κάποιο μέλος των Beatles και ειδικά τον Τζον Λένον, του οποίου κάθε κίνηση αποτελούσε είδηση για τον Τύπο και που ήταν ήδη ένα αρκετά πλούσιο άτομο για να θεωρείται σημαντικός» αναφέρει ο Κόνολι.
Οι Beatles ζούσαν σε έναν δικό τους κόσμο με ατελείωτα πάρτι για περίπου 2 χρόνια μετά την ολοκλήρωση της πρώτης περιοδείας τους στη Βόρεια Αμερική το καλοκαίρι του 1964.
Ο Λένον έπαιρνε ήδη Preludin, μια αμφεταμίνη, για να μπορεί να ανταπεξέλθει στο έντονο πρόγραμμα, ενώ έπινε αρκετά.
Όταν ο Μπομπ Ντίλαν παρουσίασε την μαριχουάνα στην μπάντα, πολύ γρήγορα άρχισαν να την καταναλώνουν ακόμη και ως πρωινό. Το LSD έγινε το επόμενο ναρκωτικό του Λένον. Οι ναρκωτικές συνήθειες του Τζον τον οδήγησαν στο να πανικοβάλλεται σε κάθε απειλή κατά της ζωής του συγκροτήματος. Όταν τα πλήθη άρχισαν να τους φτύνουν, η μπάντα αποφάσισε πως είχε έρθει η ώρα να «χαλαρώσουν».
«Ήταν ταπεινωτικό» είχε πει ο Τζον. «Η Κου Κλουξ Κλαν είχε καρφώσει τα άλμπουμ των Beatles σε σταυρούς που καίγονταν και οι ραδιοφωνικοί σταθμοί άρχισαν να απαγορεύουν το παίξιμο των δίσκων» γράφει ο συγγραφέας. «Για τον Τζον, που ήταν δυσαρεστημένος με την τροπή των πραγμάτων, η ιδέα μιας πνευματικής αναγέννησης, μια νέα αρχή, ήταν πάντα ελκυστική».
Η μπάντα ακολούθησε ξεχωριστούς δρόμους – ο Τζορτζ πήγε στην Ινδία, ο Πολ συνέθεσε μουσική για μια ταινία, ο Ρίνγκο πήγε διακοπές και ο Τζον στην Ισπανία προτού επιστρέψει στο Λονδίνο. Μαζί και η Γιόκο Όνο, που πάντα έλεγε πως η συνάντησή τους στην γκαλερί Indica στο Λονδίνο ήταν «τελείως τυχαία».
Η γνωριμία Γιόκο Ονο-Τζον Λένον
Ο Τζον είχε δεχτεί πρόσκληση για να πάει στην γκαλερί από τον ιδιοκτήτη της, Τζον Ντάνμπαρ. Δεν τον ενδιέφερε η τέχνη και υποψιαζόταν πως έπρεπε να αγοράσει κάτι. Εκεί, τον σύστησαν σε «μια μικροκαμωμένη Γιαπωνέζα που φορούσε μαύρο πουλόβερ και μαύρο παντελόνι, με το πρόσωπο κρυμμένο μέσα σε δύο κουρτίνες από μακριά μαύρα μαλλιά».
Ετοιμαζόταν για τα εγκαίνια της έκθεσής της την επόμενη ημέρα και βρισκόταν στο Λονδίνο με τον σύζυγό της και το παιδί τους, Κιόκο.
Η Γιόκο υποστήριξε πως δεν αναγνώρισε αμέσως τον Τζον «παρόλο που της είχε πει ο Ντανμπαρ πως ένα μέλος των Beatles θα ερχόταν» γράφει ο συγγραφέας.
Ένα από τα έργα της ήταν ένας πίνακας με μια αλυσίδα και ένα σφυρί να κρέμεται πάνω της και μερικά καρφιά στο κάτω μέρος. Ο Τζον την ρώτησε: «Μπορώ να καρφώσω ένα καρφί επάνω του;». «Όχι» του απάντησε εκείνη και έφυγε.
Επέστρεψε και του ζήτησε 5 σελίνια. Ο Λένον δεν είχε χρήματα μαζί του και της είπε πως θα της έδινε πέντε φανταστικά σελίνια για να καρφώσει ένα φανταστικό καρφί.
Αργότερα επικοινώνησε με τον Λένον και του ζήτησε μια μουσική σύνθεση για μια ταινία μικρού μήκους.
«Η Γιόκο μπήκε στην τροχιά των Beatles» γράφει ο συγγραφέας. Λίγες εβδομάδες μετά την συνάντηση στην γκαλερί, εμφανίστηκε στο γραφείο των Bealtes ελπίζοντας να μιλήσει με τον Τζον.Ήθελε οικονομική υποστήριξη για να τυλίξει τα αγάλματα των λιονταριών στην πλατεία Τραφάλγκαρ σε καμβά.
Επειδή όμως έλειπε ο Τζον, έριξε την ιδέα στον Ρίνγκο –που δεν ήταν πλούσιος, και σχολίασε πως θα μπορούσε κάλλιστα να μιλήσει στα γιαπωνέζικα. Τόσο λίγα καταλάβαινε για το έργο της.
«Από την αρχή της καριέρας της είχε καταλάβει την δύναμη της αυτοπροβολής και της δικτύωσης» αναφέρει ο Κόνολι, ένας βετεράνος δημοσιογράφος και σεναριογράφος που ήταν φίλος με τον Λένον στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
Η επόμενη κίνησή της ήταν να στείλει στον Τζον ένα αντίγραφο του βιβλίου της με «εκπαιδευτικά ποιήματα», με το όνομα «Grapefruit».
Ο Τζον «ένιωσε σαν να ήταν αυτή το αστέρι και εκείνο το ακροατήριο». Δεν είχε νιώσει έτσι εδώ και πολύ καιρό. Ήταν ένα αίνιγμα γι’ αυτόν. Δεν είχε γνωρίσει ποτέ κάποια σαν αυτή την «περίεργη μικρή Γιαπωνέζα ντυμένη με τη μαύρη στολή της διανόησης» γράφει ο συγγραφέας.
Το καλοκαίρι του 1967 κυκλοφόρησε το άλμπουμ «Sgt. Pepper », με τον Τζον να είναι σε άλλο κόσμο με το LSD, και να νιώθει μεγάλη ζήλια απέναντι στον Πολ για τα τραγούδια που είχε γράψει.
Ο μάνατζερ των Beatles, Μπράιαν Επστέιν, είχε πεθάνει από υπερβολική δόση υπνωτικών χαπιών, αφήνοντας τον Τζον να νιώθει ένοχος καθώς ο Λένον ήταν αυτός που τους είχε συστήσει τα χάπια.
Ο Τζον γνώριζε εδώ και πολλά χρόνια πως ο Έπστέιν, που ήταν ανοιχτά ομοφυλόφιλος, τον είχε ερωτευτεί. Μέσα σε όλα αυτά, η Γιόκο βομβάρδιζε τον Λένον με γράμματα και ξαφνικά βρισκόταν παντού. Εμφανίστηκε ακόμη και σε μια συνάντηση που είχαν ο Τζον, ο Πολ και η Τζέιν Άσερ με έναν γιόγκι στα Ιμαλάια.
Η Γιόκο έγραφε πολλές φορές στον Τζον μέσα στην εβδομάδα ενώ βρισκόταν στην Ινδία. Πήγαινε και έπαιρνε τα γράμματα από το ταχυδρομείο για να μην καταλάβει τίποτα η γυναίκα του η Σίνθια. Η Γιόκο δεν σταμάτησε ούτε λεπτό να τον καταδιώκει και ο Τζον αποφάσισε να ζητήσει διαζύγιο από την Σίνθια, την φαντασίωσή του από το γυμνάσιο και να την αφήσει όπως και το παιδί του για την Γιόκο.
Η Όνο, 7 χρόνια μεγαλύτερη του Τζον, είχε γεννηθεί στο Τόκιο. Πατέρας της ένας πλούσιος τραπεζίτης, χριστιανός και μητέρα της μια βουδίστρια.
Όταν ο πατέρας της πήρε μετάθεση για την Αμερική και η οικογένειά της μετακόμισε στο Σκάρντέιλ της Νέας Υόρκης, η Γιόκο γράφτηκε στο κολλέγιο Sarah Lawrence, αλλά τα παράτησε όταν γνώρισε έναν Ιάπωνα συνθέτη, τον Τόσι Ιτσιγιανάγκι, που σπούδαζε στην Σχολή Τζούλιαρντς.
Παντρεύτηκαν και έχοντας ελάχιστα χρήματα, η Γιόκο εργάστηκε ως σερβιτόρα για να στηρίξει τον μποέμ τρόπο ζωής τους και την τέχνη της.
«Οι ελάχιστες κριτικές που πήρε ήταν συνήθως κακές, αλλά η κριτική και η απόρριψη δεν την σταμάτησαν ποτέ» γράφει ο συγγραφέας. «Η πίστη στον εαυτό ηταν ήταν ολοκληρωτική».
Κατά τη διάρκεια του σύντομου γάμου τους η Ονο είχε εξωσυζυγικές σχέσεις και το ζευγάρι χώρισε, με την Γιόκο να επιστρέφει στην Ιαπωνία και να αφιερώνεται στην τέχνη της.
Μπήκε σε κλινική μετά την παρότρυνση του συζύγου της και της οικογένειάς της μετά από υπερβολική δόση υπνωτικών χαπιών.
Ο Αμερικανός σκηνοθέτης, Τόνι Κοξ, την βρήκε και την βοήθησε να βγει από την κλινική. Έμεινε έγκυος και σύντομα χώρισε τον Τόσι και παντρεύτηκε τον Κοξ. Ο Κοξ ήταν αυτός που βοήθησε στην γέννα του μωρού τους στο σπίτι και συνέχισε να φροντίζει την κόρη τους.
Κληθείσα να εμφανιστεί σε ένα συμπόσιο στο Λονδίνο, συνάντησε και πάλι τον Τζον. Η Γιόκο και ο Τζον έγιναν ζευγάρι και ένα εμπορικό σήμα « JohnandYoko » και ο «δηλητηριασμένος νάνος» πέτυχε τελικά τον στόχο του. «Γινόταν πλέον διάσημη».
Δεν χώρισαν ποτέ για τα επόμενα τρία χρόνια προτού μετακομίσουν στο Μανχάταν το 1971. Με την Γιόκο δεν ήταν πλέον ο πρωταγωνιστής όπως με τους Beatles και δεν έλειψε ποτέ από το πλευρό της. Φορούσαν ακόμη και τα ίδια λευκά ρούχα και είχαν και οι δύο μακριά μαλλιά. Ο Τζον επέμενε να είναι παρούσα σε όλες τις ηχογραφήσεις των δίσκων τους – παρακούοντας τα άλλα μέλη του συγκροτήματος και αυτό ήταν κάτι που συνέβαλε στη διάλυση της μπάντας.
Η Γιόκο είχε ήδη εκφράσει την άποψή της πως δεν της άρεσε η ροκ μουσική και πως την θεωρούσε πολιτιστικά ακατέργαστη. Έκανε προτάσεις σε έναν τομέα για τον οποίο δεν γνώριζε τίποτα. Έδινε τις δικές της παραστάσεις και εκθέσεις που οι επικριτές της έβρισκαν ως έργα ματαιοδοξίας που χρηματοδοτούσε ο Τζον.
Ο Τζον έκανε μήνυση στην Σίνθια για το διαζύγιο, επικαλούμενος μοιχεία, μια κατηγορία που τελικά αποσύρθηκε και αντιστράφηκε λόγω της δικής του μοιχείας.
Μπορούσε επιτέλους να παντρευτεί την Γιόκο, αλλά εκείνη ήταν ακόμη παντρεμένη με τον Κοξ, που ήταν αυτός που την είχε ενθαρρύνει να γνωρίσει τον Τζον και να τον κάνει τχρηματοδότη της στην τέχνη. Η Ονο του χρωστούσε πολλά λεφτά.
«Την έβγαλε από το ψυχιατρείο στην Ιαπωνία, της έδινε χρήματα για τις εκθέσεις της, βρήκε υποστηρικτές για τις ταινίες της, δανείστηκε χρήματα από τράπεζες...» γράφει ο συγγραφέας, και τώρα αυτή τον άφηνε για κάποιον πλύσιο και διάσημο.
Ο Τζον είχε τυφλωθεί από την Γιόκο και την έβλεπε σαν τον πιο έξυπνο άνθρωπο που είχε γνωρίσει ποτέ, όπως επίσης θεωρούσε ότι ήταν πολύ όμορφη.
Η Μίμι, η θεία του Λένον, είπε σε δημοσιογράφο: «Δεν μου άρεσε η εμφάνισή της από την αρχή. Θεέ μου τι ήταν αυτό;» είπε όταν την πρωτοαντίκρυσε και της έδωσε το παρατσούκλι «δηλητηριασμένος νάνος». Η Μίμι τότε, δεν γνώριζε πως η Γιόκο ήταν αυτή που σύστησε την ηρωίνη στον Τζον, που άρχισε να σνιφάρει τακτικά.
Βρισκόταν τόσο υπό την επήρρεια των ναρκωτικών που δεν τον ενδιέφερε πλέον η μαγευτική σχέση που είχε με τον ΜακΚάρτνεϊ. Κι ενώ ο Λένον ήταν μαγεμένος από την Όνο, δεν μπορούσε να καταλάβει πως η Γιόκο ήταν αυτή που προκαλούσε το κακό και δεν την συμπαθούσαν καθόλου οι θαυμαστές του. Απλά δεν τους άρεσε.
Η Γιόκο μπήκε επίσης μεταξύ του Τζον και του Πολ όσον αφορά στη διαμάχη της διαχείρισης και ο νέος τους μάνατζερ ζητούσε μεγαλύτερο ποσοστό.
Η ζωή στην πολυκατοικία Dakota στην Upper West Side του Μανχάταν, όπου ζούσε το ζευγάρι, έγινε ασφυκτική για τους Beatles. Ο Τζον περνούσε πολλές ώρες σε ύπνο ή χαζεύοντας στην τηλεόραση στο αθόρυβο.
Ο μύθος της τέλειας αγάπης χάθηκε το 1972. Ο μόνος τρόπος που μπορούσε να σκεφτεί η Γιόκο ήταν να βρει μία ερωμένη για τον Τζον και έτσι τον έφερε κοντά με την 22χρονη Μέι Πανγκ, μια όμορφη Κινέζα που εργαζόταν για το ζευγάρι. Οι δυο τους έφυγαν για το Λος Άντζελες και έμειναν μαζί για 18 μήνες. Η Γιόκο τηλεφωνούσε στον Τζον δεκάδες φορές την ημέρα. Ο Λένον ήταν πλέον πιο ευτυχισμένος από ότι τα τελευταία χρόνια – μέχρι που η Γιόκο τον πήρε τηλέφωνο λέγοντας πως ειχε βρει την θεραπεία για το κάπνισμα – τον υπνωτισμό και πως αυτό θα μπορούσε να γίνει μόνο στο διαμέρισμά τους στη Νέα Υόρκη. Η Μέι δεν προσκλήθηκε και ο Τζον επέστρεψε τον Ιανουάριο του 1975 στο Μανχάτταν. Ο Λένον δεν αποκάλυψε ποτέ τι συνέβη κατά την διάρκεια της συνεδρίας υπνωτισμού αλλά αρρώστησε πολύ. Ο διάσημος τραγουδιστής εγκατέλειψε την Μέι και επέστρεψε πάλι στην αγκαλιά της Γιόκο.
«Τον χρειαζόταν για την φήμη του, για τα χρήματά του και τις λιμουζίνες. Τον έκανε να νιώθει έξυπνος και όχι ένας ροκ σταρ» γράφει ο συγγραφέας. «Ήταν κάτι παραπάνω από σύζυγος γι’ αυτόν. Ήταν κάτι σαν μητέρα. Ίσως γι΄αυτό άρχισε να την αποκαλεί ‘Μητέρα’». Η Γιόκο ανέλαβε τον έλεγχο όλων των οικονομικών του και έγινε η μάνατζέρ του. Τα επόμενα 4 χρόνια ο Τζον σπάνια έκανε κάποια δημόσια εμφάνιση. Δεν είχε πού να πάει, κανέναν να δει και περνούσε τον περισσότερο χρόνο του παρακολουθώντας κινούμενα σχέδια με τον γιο του, Σιν. Αδυνάτησε υπερβολικά και ήταν σίγουρος πως το FBI άκουγε όλες τις κλήσεις του.
«Η Γιόκο τον είχε κλειδωμένο» είχε πει ο Μικ Τζάγκερ. «Η Γιόκο είχε βρει την μέθη της στη ζωή –διοικούσε την αυτοκρατορία του Λένον» πρόσθεσε.
Μόνο όταν ο Τζον έκανε ένα ταξίδι με ιστιοπλοϊκό από το Κέιπ Τάουν στις Βερμούδες, κέρδισε την αυτοπεποίθησή του και την αίσθηση πως άξιζε. Στην επιστροφή του ήταν έτοιμος να γράψει και να ηχογραφήσει και πάλι. Αλλά δεν έμελε να συμβεί.
Ο Τζον πυροβολήθηκε από τον Μαρκ Ντέιβιντ Τσάπμαν στις 8 Δεκεμβρίου 1980 έξω από το διαμέρισμά του.
Φωτογραφίες: AP, Splash News