Τον δρόμο για να διεκδικήσουν «γενναίες» αποζημιώσεις από τη Volkswagen ανοίγουν στους αγοραστές οχημάτων πρόσφατες αποφάσεις ευρωπαϊκών δικαστηρίων. Η εξέλιξη έχει και ελληνικό ενδιαφέρον καθώς το «ποδαρικό» στην επικύρωση αποζημιώσεων από τον γερμανικό κολοσσό έκανε με απόφασή του το Ειρηνοδικείο Αθηνών.
Οπως προκύπτει από δημοσίευμα του Reuters, δικαστήριο στο Αουσμπουργκ της Γερμανίας, προ ημερών, επιδίκασε αποζημίωση ύψους 30.000 ευρώ -πρόκειται σχεδόν για την αρχική τιμή του οχήματος- σε έναν αγοραστή αυτοκινήτου Volkswagen που, μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου, κινήθηκε δικαστικά.
Η πρώτη αντίδραση της εταιρείας ήταν να σημειώσει ότι η απόφαση «δεν έχει νομική βάση, καθώς οι πελάτες δεν υπέστησαν ζημίες». Οι εκπρόσωποι της γερμανικής εταιρείας τόνισαν επίσης ότι έχουν εκδοθεί πολλές αποφάσεις μέχρι σήμερα που δεν δικαιώνουν τους αγοραστές και επομένως «η απόφαση του δικαστηρίου του Αουσμπουργκ έρχεται σε αντίθεση με πολλαπλές αποφάσεις σε συναφείς υποθέσεις». Παρά ταύτα, η ανησυχία είναι έκδηλη στην εταιρεία, καθώς η υπόθεση αφορά 11 εκατομμύρια πετρελαιοκίνητα οχήματα στα οποία τοποθετήθηκε το λογισμικό που «κλέβει» στα τεστ εκπομπών καυσαερίων.
5.200 ευρώ επιδίκασε το Ειρηνοδικείο Αθηνών σε αγοραστή
Η ελληνική προέκταση της υπόθεσης σχετίζεται με το Ειρηνοδικείο Αθηνών το οποίο δικαίωσε Ελληνα καταναλωτή, επιδικάζοντας αποζημίωση ύψους 5.200 ευρώ. Οπως εξήγησε ο δικηγόρος Ηλίας Μπέτζιος, μιλώντας στον «Ελεύθερο Τύπο», η τιμή κτήσης του οχήματος ήταν 13.400 ευρώ και, εν τέλει, η παραίτηση από το δικόγραφο της έφεσης ισοδυναμεί με παραδοχή ήττας από την πλευρά του γερμανικού κολοσσού. Ο κ. Μπέτζιος υπογράμμισε επίσης ότι «οι ιδιοκτήτες των επίμαχων Ι.Χ. μπορούν να κινηθούν νομικά ενάντια της μητρικής εταιρείας, καθώς η πενταετία από τη γνώση του σκανδάλου, όπως ορίζεται ως προϋπόθεση, λήγει το 2020». Μεταξύ άλλων, οι ιδιοκτήτες των «πειραγμένων» οχημάτων μπορούν να διεκδικήσουν τη διόρθωση ή αντικατάσταση του αυτοκινήτου, τη μείωση του τιμήματος που κατέβαλλαν ή και την υπαναχώρηση από τη σύμβαση -δηλαδή την επιστροφή του αυτοκινήτου στην εταιρεία, και τη λήψη του αρχικού αντιτίμου από τον καταναλωτή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Volkswagen έχει ήδη πληρώσει δισεκατομμύρια δολαρίων σε διακανονισμούς που έγιναν στις Ηνωμένες Πολιτείες, προτείνοντας την επιστροφή 500.000 οχημάτων. Παρόμοια συμφωνία δεν έχει επιτευχθεί, ωστόσο, στην Ευρώπη, όπου οι μαζικές προσφυγές που υποβάλλονται στα δικαστήρια οδηγούν τη γερμανική εταιρεία σε μια από τις πλέον κρίσιμες καμπές στην ιστορία της.