Οι καταναλωτές ή τα καταστήματα βγαίνουν κερδισμένοι από την Black Friday ή τη Cyber Monday που ακολουθεί;
Στο ερώτημα αυτό επιχειρεί να απαντήσεις η Deutsche Welle φιλοξενώντας δηλώσεις ειδικών που προτρέπουν τους καταναλωτές σε μακροπόθεσμες συγκρίσεις τιμών στο διαδίκτυο.
Από τις μεγαλύτρες «μάχες προσφορών»
Είναι μια από τις μεγαλύτερες «μάχες προσφορών» στο γερμανικό λιανικό εμπόριο πριν τα Χριστούγεννα. Στην αυριανή Black Friday (Μαύρη Παρασκευή), αλλά και τρεις μέρες αργότερα στην Cyber Monday (Διαδικτυακή Δευτέρα) οι γερμανοί καταναλωτές θα κάνουν αγορές περίπου 2,4 δις ευρώ, υπολογίζει ο γερμανικός εμπορικός σύνδεσμος, προβλέποντας αύξηση 15% σε σχέση με το 2017.
Οι προωθητικές ενέργειες Black Friday και Cyber Monday ήρθαν από τις ΗΠΑ και αλλάζουν αργά, αλλά σταθερά το λιανικό εμπόριο σε πολλές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Γερμανία. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τους είναι ότι οι προσφορές ξεκινούν περίπου ένα μήνα πριν την τελική ευθεία των χριστουγεννιάτικων αγορών.
Προσφορές όπως η Black Friday γίνονται ολοένα και σημαντικότερες για το λιανικό εμπόριο στη Γερμανία. Ο ειδικός μάρκετινγκ Μάρτιν Φάσναχτ από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο WHU είναι πεπεισμένος ότι «η γερμανική αγορά είναι κορεσμένη και χρειάζονται τέτοιες δράσεις για να τονωθούν οι πωλήσεις».
Από την άλλη πλευρά ωστόσο παραδέχεται ότι οι προσφορές αυτές είναι «δίκοπο μαχαίρι.
Διασφαλίζουν μεν υψηλότερες πωλήσεις, την ίδια ώρα όμως γίνεται ολοένα δυσκολότερο για τα καταστήματα να διαθέσουν προϊόντα σε κανονικές τιμές. Οι προσφορές εθίζουν τους καταναλωτές».
Απειροελάχιστες μειώσεις τιμών την Black Friday
Οι προωθητικές δράσεις στο κατώφλι των Χριστουγέννων είναι αμφιλεγόμενες και μεταξύ των εμπόρων. Ο ειδικός σε ζητήματα εμπορίου Γκέριντ Χαίνεμαν από το Πανεπιστήμιο Κάτω Ρήνου θεωρεί ότι «μια έξαρση προσφορών πριν τις γιορτές δεν έχει νόημα. Οι προσφορές έχουν θέση στο τέλος της σεζόν». Από την άλλη ωστόσο ο Κάιν Χούντετς από το Ινστιτούτο Εμπορικών Ερευνών IFH πιστεύει ότι «οι έμποροι δεν έχουν πλέον επιλογή. Όποιος δεν συμμετέχει στην Black Friday θα μείνει με γεμάτες τις αποθήκες».
Ποιος επωφελείται εν τέλει από τις προσφορές;
Ποιος επωφελείται εν τέλει από τις προσφορές; Τα καταστήματα ή οι καταναλωτές; Έρευνα της γερμανικής μηχανής σύγκρισης τιμών Check24 σε 100.000 δημοφιλή προϊόντα δείχνει ότι οι τιμές μειώνονται γύρω στο 3% τη «Μαύρη Παρασκευή». Σε δειγματοληπτικούς ελέγχους της μηχανής σύγκρισης τιμών idealo.de σε 500 προϊόντα προκύπτει ότι στα 381 οι τιμές μειώθηκαν, αλλά απειροελάχιστα.
Οι γερμανικές ενώσεις καταναλωτών προτρέπουν τους καταναλωτές να είναι ψύχραιμοι, να μην επηρεάζονται από προϊόντα «κράχτες» και να συγκρίνουν μακροπρόθεσμα την εξέλιξη στην τιμή του προϊόντος που τους ενδιαφέρει ώστε να αποφύγουν τυχόν παγίδες ή παραπλάνηση.