“Ψαλίδι” (;) από την Κομισιόν στις προβλέψεις για το ΑΕΠ
Στενεύει ο κλοιός για τις εξαγγελίες της ΔΕΘ- Το Συμβούλιο Συμμόρφωσης του ΣτΕ θα κρίνει αν “καθάρισε” η κυβέρνηση με τα αναδρομικά
Αμετακίνητη εμφανίζεται η Κομισιόν ως προς τις εκτιμήσεις της για το ΑΕΠ του 2019 κι αν αυτό επιβεβαιωθεί σήμερα με τη δημοσιοποίηση των Φθινοπωρινών Προβλέψεων, τότε τα περιθώρια ελιγμών της κυβέρνησης για το πακέτο συντάξεων- εξαγγελιών, στενεύουν πολύ.
Στις 12 Ιουλίου, δηλαδή περίπου ένα μήνα πριν ολοκληρωθεί το 3ο Μνημόνιο, η Κομισιόν στις Ενδιάμεσες Προβλέψεις της έβαλε τον πήχη του ΑΕΠ για το 2019 στο 2,3%, συνεκτιμώντας τη θετική έκπληξη από την αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης, την προσδοκία αύξησης των επενδύσεων, αλλά προφανώς και το οικονομικό περιβάλλον που δεν είναι τόσο ευνοϊκό όσο θα θέλαμε και θα περιμέναμε. Στις 15 Οκτωβρίου, το υπουργείο Οικονομικών έστειλε στις Βρυξέλλες το σχέδιο Προϋπολογισμού με πρόβλεψη αύξησης του ΑΕΠ κατά 2,5%. Οι πληροφορίες, λίγο πριν από τη δημοσιοποίηση των Φθινοπωρινών της Προβλέψεων, είναι ότι η Κομισιόν θα επιμείνει στις δικές της εκτιμήσεις και δεν θα υιοθετήσει τους ελληνικούς υπολογισμούς.
Τι σημαίνει πρακτικά αυτή η φαινομενικά μικρή διαφορά του 0,2%; Αλλαγή υπολογισμών και για το (υπερ)πλεόνασμα. Πηγές από το ευρωπαϊκό στρατόπεδο να σημειώνουν πως αν επιβεβαιωθεί αυτό, τότε θα πρέπει να “μαζευτεί”, να “μικρύνει” το “πακέτο” της ΔΕΘ, προκειμένου να χωρέσουν δημοσιονομικά και τα δύο: και οι συντάξεις και οι εξαγγελίες. Με δεδομένο ότι εξακολουθεί να υπάρχει μια διαφορά 250- 300 εκατ. Ευρώ μεταξύ Ευρωπαίων- Αθήνας για τον υπολογισμό του πλεονάσματος, το παζάρι θα γίνει πιο σκληρό όσο πλησιάζουμε προς τις 21 Νοεμβρίου που κατατίθεται ο Προϋπολογισμός στη Βουλή.
Ήδη, με τη θέση σε δημόσια διαβούλευση του νομοσχεδίου για τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, τα περιθώρια αυτού του παζαριού εξαντλούνται στην επιδότηση των εισφορών για νέους μισθωτούς, στο επίδομα ενοικίου και στη μείωση του ΕΝΦΙΑ, που εξαρχής αποτελούσε μέρος των αντίμετρων του 2020 για την περαιτέρω μείωση του αφορολογήτου.
Την ίδια ώρα, ένστολοι, πανεπιστημιακοί, δικαστικοί, γιατροί του ΕΣΥ, μουσικοί και συνταξιούχοι λειτουργοί του Δημοσίου, περιμένουν την υπογραφή των Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων, προκειμένου να δουν στη λεπτομέρεια τους τις διατάξεις για την αναδρομική αποκατάσταση των μισθολογικών τους απωλειών. Το σημαντικό γι’ αυτούς είναι ότι η καταβολή θα γίνει εφάπαξ το Δεκέμβριο (υπήρξε σενάριο για καταβολή σε 3 ή 4 δόσεις ως το Φεβρουάριο), ενώ το “καθαρό” κόστος των 820 εκατ. ευρώ είχε ήδη ενσωματωθεί στο βασικό σενάριο του φετινού Προϋπολογισμού, χωρίς να αλλάζει έτσι τα δεδομένα και τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης για την καταβολή κοινωνικού μερίσματος.
Το ενδιαφέρον είναι, όμως, ότι η τροπολογία αυτή ενδέχεται να μη βάζει τέλος στις διεκδικήσεις. Σε όλες τις κατηγορίες λειτουργών η καταβολή αναδρομικών “φρενάρει” στο τέλος του 2016, καθώς η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι τα νέα Ειδικά Μισθολόγια, που τέθηκαν ε εφαρμογή το 2017, ενσωματώνουν τις αποφάσεις του ΣτΕ και κινούνται σε τελείως διαφορετική κατεύθυνση. Με αίτηση τους στο Συμβούλιο Συμμόρφωσης του ΣτΕ, ενώσεις ένστολων περιμένουν να δουν αν το ΣτΕ θα κρίνει πως τα νέα Μισθολόγια τηρούν όντως τις προηγούμενες αποφάσεις περί αντισυνταγματικότητας των περικοπών του 2012 και της μερικής αποκατάστασης του 2014. Αν το Συμβούλιο Συμμόρφωσης κρίνει πως το Δημόσιο κάνει πάλι “ντρίμπλες”, τότε αναμένεται νέο μπαράζ προσφυγών, αυτή τη φορά για την περίοδο από το 2017 και μετά.
Συν τοις άλλοις, μετά από σειρά πρωτόδικων αποφάσεων που έκριναν αντισυνταγματική την πλήρη κατάργηση των Δώρων, ένστολοι- και όχι μόνο- ετοιμάζονται να διεκδικήσουν μαζικά την αποκατάσταση των επιδομάτων αναδρομικά από το Δεκέμβριο του 2016. Μόνο για τους ένστολους, το κόστος αυτών των αναδρομικών υπολογίζεται σε περίπου 350 εκατ. ευρώ.