Ορισμένοι τον χαρακτηρίζουν πυρήνα της υπόστασης του ποντιακού ελληνισμού, άλλοι συγκινούνται όταν τον αντικρίζουν ή νιώθουν δέος. Και υπάρχουν και εκείνοι που, στα βήματά τού, βλέπουν τον πόνο, τον καθημερινό αγώνα επιβίωσης, τον ξεριζωμό από τις πατρογονικές εστίες και την αδιάκοπη μάχη για τη συνέχιση της πλούσιας πολιτισμικής κληρονομιάς του ιστορικού Πόντου.
Ο Πυρρίχιος χορός (Σέρρα), μέσα από τον οποίο "εκπορεύεται" η δύναμη των Ελλήνων του Πόντου, η νοσταλγία για τη γενέθλια γη των προγόνων, αλλά και οι ρίζες του συναισθηματικού γενετικού κώδικα των Ποντίων, βρίσκει ιδιαίτερη θέση μέσα στην ταινία μεσαίου μήκους, την πρώτη τού είδους της, που δημιούργησε ο μουσικοσυνθέτης και παραγωγός ταινιών Χρήστος Κεμανετζίδης.
Ο αρχαιοπρεπής χορός, η γέννηση του οποίου μετρά τρεις μυθικές εκδοχές, χορευόταν -σύμφωνα με ιστορικές αναφορές- από τον Εύξεινο Πόντο μέχρι την Κύπρο και την Κρήτη, και γι' αυτόν υπάρχουν υπάρχουν αναφορές στον Όμηρο και τον Ξενοφώντα. Εκπληρώνοντας το δικό του ηθικό χρέος, ένα μνημόσυνο απέναντι στον πατέρα του, Γιώργο Κεμανετζίδη, ο Χρήστος, μιλώντας στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, εξηγεί ότι πρόκειται για μια ταινία, μέσα από την οποία ο Πυρρίχιος αποδεικνύει γιατί αποτελεί ένα από τα πλέον βασικά σημεία αναφοράς των Ποντίων ανά τον κόσμο.
Με ειδικά οπτικοακουστικά εφέ, την τεχνική video art και τη συμμετοχή δεκάδων εθελοντών, χορευτών, μουσικών και ερμηνευτών της πλούσιας ποντιακής παράδοσης, που συμμετείχαν σε όλο το project, ο κ. Κεμανετζίδης κατάφερε -σε διάστημα 1,5 έτους- να "μετουσιώσει" την αρχική του ιδέα σε έργο και να δημιουργήσει την ταινία «Ο Πυρρίχιος (Σέρρα)».
Τα γυρίσματα της ταινίας, που διήρκεσαν 3,5 μήνες, έγιναν σε αρχαιολογικούς χώρους, όπως το Βυζαντινό Κάστρο του Παλαιού Γυναικοκάστρου στο Κιλκίς, στον Λιθότοπο Σερρών, δίπλα στη λίμνη Κερκίνη και στο Παλαιόκαστρο Ωραιοκάστρου στη Θεσσαλονίκη, υπογραμμίζει ο κ. Κεμανετζίδης.
Προσθέτει ότι, η ταινία, διάρκειας είκοσι λεπτών, αφηγείται την καθημερινότητα στον Πόντο, με αποκορύφωμα τον Πυρρίχιο: Μικρές στιγμές καθημερινού μόχθου, μαζώξεις των κοινοτήτων, τα λεγόμενα "παρακάθ" όπου μέσα από ποντιακά δίστιχα και μελωδίες κυλούσε η ζωή, αλλά και μικρά παιδιά που συνεχίζουν την παράδοση.
Την ταινία για τον Πυρρίχιο "ντύνει" με τη φωνή του, ο ηθοποιός Τάσος Νούσιας που, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ λέει ότι συνεργάστηκε με τον κ. Κεμανετζίδη, δηλώνοντας "παρών σε οτιδήποτε έχει ελληνική βαθιά ρίζα και πόσο μάλλον ο Πόντος".
Για τον πυρρίχιο (Σέρρα) έγραψε σχετικά ο Κ. Παπαμιχαλόπουλος, στο έργο του Περιήγησις εις Πόντον
(1904), όταν περιηγήθηκε την περιοχή:«Χορός πολεμικός. Αι κατά πάσας τας διευθύνσεις του σώματος στροφαί, η στενή προς αλλήλους των χορευτών σύσφιξις, η βιαία προς το δάπεδον στροφή, των ποδών οι κτύποι και των όπλων οι γδούποι, αι συσπάσεις των μυών του σώματος, ο ενθουσιασμός ο καταλαμβάνων τους χορευτάς, των θεωμένων αι επευφημίαι, η απανταχού εν είδει σπινθήρος μεταδιδομένη συγκίνησις, πάντα ταύτα προδίδουσι τοιαύτην πρωτοτυπίαν και τοσαύτην αίγλην εις το χορευτικόν σύμπλεγμα, ώστε δικαίως θα ηδύνατό τις να κατατάξη τον Σέρραν-χορόν μεταξύ των διασημοτέρων χορών ολοκλήρου του κόσμου...».
Mία ιδέα για τον εμβληματικό χορό
Την Δευτέρα στις 19:00 στο Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς
Η παρουσίαση της ταινίας θα γίνει σε επίσημη πρώτη προβολή τη Δευτέρα 12 Νοεμβρίου και ώρα 7 το απόγευμα, στο Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς "Μελίνα Μερκούρη". Η εκδήλωση διοργανώνεται από την Ένωση Ποντίων Καλαμαριάς σε συνεργασία με τον Δήμο Καλαμαριάς, αναφέρει σχετική ανακοίνωση του δήμου.
Στην ίδια εκδήλωση, προστίθεται στην ίδια ανακοίνωση, θα παρουσιαστεί και η ταινία "Δέηση για τον Πόντο" σκηνοθεσίας Ιορδάνη Μερενίδη, μια παραγωγή της ΕΡΤ3, σε κείμενα του δημοσιογράφου Γιώργου Γεωργιάδη, αφήγηση του ηθοποιού Τάσου Νούσια, μουσική επιμέλεια - ενορχήστρωση Χρήστου Κεμανετζίδη και με την επιστημονική υποστήριξη της Αναστασίας Ασπρούτσου