Ραγδαία αναπτύσσεται η αγορά ποδηλάτου στην Ελλάδα, παρά την οικονομική κρίση ή μάλλον... και εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, μιας και το ποδήλατο αποτελεί το νέο ενδεδειγμένο μεταφορικό μέσο, τόσο για όσους προσπαθούν να μειώσουν τα έξοδά τους, όσο και για όσους αναζητούν διέξοδο από το άγχος της καθημερινότητας που η κρίση δημιουργεί.
Σύμφωνα με την εικόνα που μεταφέρουν οι επαγγελματίες του χώρου του ποδηλάτου, που βλέπουν τον τζίρο των επιχειρήσεων τους να μεγαλώνει με αριθμητική πρόοδο το αποτέλεσμα του αυξημένου καταναλωτικού ενδιαφέροντος είναι και το άνοιγμα καινούργιων «ποδηλατάδικων», με ότι αυτό συνεπάγεται για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Εκτος από τις μεγαλύτερες ηλικίες ποδηλατών που «ξανά-ανακαλύπτουν» το φιλικό αυτό μέσο, μία δεύτερη ενεργή ομάδα ποδηλατών φαίνεται να διαμορφώνεται από όσους χρησιμοποιούν το μέσο για ψυχαγωγία, ως τρόπο εκτόνωσης από την καθημερινή πίεση και το άγχος.
Μάλιστα, στην Αθήνα έχουν δημιουργηθεί τουλάχιστον 80 ποδηλατικές ομάδες, ενώ άμεση συνέπεια της επέκτασης της χρήσης των ποδηλάτων είναι και η αύξηση της ζήτησης και των ποδηλατικών προϊόντων όπως είναι τα κράνη, τα ρούχα, τα φώτα και τα διάφορα άλλα είδη πο αποτελούν τον εξοπλισμό των ποδηλατών.
Παράλληλα, φαίνεται πως αρχίζουν να ανθίζουν και οι αγωνιστικές ομάδες που διοργανώνουν ανοιχτούς αγώνες, που δεν προβάλλουν μονάχα το υπέρ-αγωνιστικό μοντέλο ποδηλασίας, αλλά και τον ευγενή συναγωνισμό μεταξύ των ποδηλατών.
«Χαρακτηριστικό είναι ότι μέσα στο 2011 άνοιξαν 11 ποδηλατάδικα στην Αθήνα, περίπου ένα κατάστημα τον μήνα, ενώ οι πωλήσεις έχουν αυξηθεί το 2011 κατά 20-25% σε σχέση με τον 2010», εξηγεί ο δημοτικός σύμβουλος Αθηναίων και επικεφαλής της ανεξάρτητης κίνησης πολιτών «Επιμένουμε Αθήνα», Γιώργος Αμυράς. «Στην Αθήνα υπάρχουν σήμερα περίπου 5.000 ενεργοί ποδηλάτες που χρησιμοποιούν καθημερινά το ποδήλατο ως μέσο μεταφορά ή διασκέδασης» σημειώνει.
Η αυξητική τάση στις πωλήσεις ποδηλάτων που μάλιστα συνοδεύεται και με το άνοιγμα καινούργιων επιχειρήσεων αποτυπώνεται και δια στόματος των ίδιων των εμπόρων. «Ο ρυθμός ανάπτυξης των ποδηλατάδικων είναι εντυπωσιακός. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στην Ελλάδα πωλούνται περί τα 260.000 ποδήλατα τον χρόνο, με μέση τιμή τα 230 ευρώ. Μου θυμίζει λίγο την κατάσταση στη δεκαετία του 1980, με τα βίντεο κλαμπ. Πλέον, κάθε γειτονιά έχει το ποδηλατάδικό της» εξηγεί ο Δημήτρης Κωσταντόπουλος, ιδιοκτήτης 5 καταστημάτων πώλησης ποδηλάτων.
«Μέχρι και τον Οκτώβριο του 2011 είχαμε αύξηση περίπου κατά 30% σε σχέση με την περυσινή αντίστοιχη περίοδο, μετά όμως και τα νέα μέτρα, αλλά και έναν ομολογουμένως κακό χειμώνα, η ζήτηση έχει λίγο πέσει. Θα έλεγα ότι βρισκόμαστε πλέον σε μία μάλλον σταθερή κατάσταση» επισημαίνει ο κ. Κωσταντόπουλος.
Την ίδια εικόνα μεταφέρει και ο Σέρκος Σιμονιάν που διατηρεί κατάστημα με ποδήλατα στην οδό Ηφαίστου στο Μοναστηράκι, ένα από τα αναπτυσσόμενα κέντρα ποδηλατικού ενδιαφέροντος στην Ελλάδα . «Εν μέσω κρίσης, το ποδήλατο πουλάει πολύ. Μιλάμε για μία αύξηση 20-25% σε σχέση με πέρυσι. Παράλληλα, παρουσιάζεται αύξηση και στα καινούργια καταστήματα, γεγονός που μεταφράζεται και σε νέες θέσεις εργασίας. Από εκεί που δεν υπήρχε ούτε ένα ποδηλατάδικο στην Ηφαίστου, τώρα έχουν ανοίξει τέσσερα», εξηγεί ο κ. Σιμονιάν, απευθύνοντας παράλληλα έκκληση προς την πολιτεία να «δώσει κίνητρα στους αναβάτες με ποδηλατόδρομους και σημεία στάθμευσης».
«Τα τελευταία 3 χρόνια παρουσιάζεται μία αύξηση τουλάχιστον 10-15% στις πωλήσεις ποδηλάτων, που μάλιστα συνοδεύεται από μία ακόμα μεγαλύτερη αύξηση στον αριθμό χρηστών. Το ποδήλατο απαιτεί την κίνηση μιας κριτικής μάζας ποδηλατών, στοιχείο απαραίτητο για να ξεπεραστούν οι όποιοι αρχικοί ενδοιασμοί» υπογραμμίζει από την πλευρά του ο εκδότης του περιοδικού m-bike και διευθυντής του Bike φεστιβάλ στην Τεχνόπολη, Σπύρος Παπαγεωργίου.
Ο κ. Παπαγεωργίου συμπληρώνει ότι το ποδήλατο μπορεί να συνδυαστεί με το μετρό και τον ηλεκτρικό ή να χρησιμοποιηθεί για μικρότερες αποστάσεις έως και 5-6 χλμ. «Σύμφωνα με σχετικές έρευνες, το 80% των μετακινήσεων στην Ευρωπαϊκή Ενωση είναι αποστάσεις 5-6 χλμ. Αυτό σημαίνει ότι και ο Έλληνας μπορεί να χρησιμοποιήσει το ποδήλατό του αρχικά στην γειτονιά, για μικρές αποστάσεις.
Οι ποδηλατόδρομοι που αναμένεται να καλύψουν μεγαλύτερες αποστάσεις θα πάρουν χρόνια να δημιουργηθούν. Ακόμα όμως και σε αυτή την περίπτωση, οι οδηγοί πρέπει να μάθουν να σέβονται τους ποδηλάτες. Ένας ποδηλάτης περισσότερο στον δρόμο σημαίνει ένα αμάξι λιγότερο στο φανάρι και στην κίνηση, καθώς και μία επιπλέον θέση πάρκινγκ», υποστηρίζει ο κ. Παπαγεωργίου.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και ορισμένα νέα εταιρικά προγράμματα ενθάρρυνσης του ποδηλάτου, για τους εργαζόμενους εταιρειών «φιλικά διακείμενων» στο ποδήλατο. Οι εταιρείες αυτές ενθαρρύνουν τη χρήση ποδηλάτου για την μετακίνηση από και προς τον χώρο εργασίας, με κίνητρα ή ακόμα και μπόνους στους εργαζόμενους που υιοθετούν τους εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς στην δουλειά.
Σε αυτή την λογική εντάσσεται και το πρόγραμμα «Με το ποδήλατο στη Δουλειά» που προσπαθεί να πείσει τους εργοδότες να δώσουν κίνητρα στους εργαζομένους τους, ώστε να αφήσουν το αυτοκίνητο στο σπίτι και να ανέβουν στα ποδήλατά. Η καμπάνια έχει ως στόχο την προώθηση του ποδηλάτου σαν καθημερινό μέσο μετακίνησης, ενώ το πρόγραμμα δίνει την δυνατότητα συμμετοχής σε διάφορους φορείς και εργοδότες, δημιουργώντας έτσι έναν συναγωνισμό μεταξύ ομάδων και εταιρειών για το ποιος θα καταγράψει τα περισσότερα χιλιόμετρα προβάλλοντας και τους ενδιαφερόμενους εργοδότες.
Σύμφωνα με το www.podilates.gr/biketowork το πρόγραμμα έτρεξε πιλοτικά για πρώτη φορά τον Ιούλιο του 2010 με 143 ποδηλάτες, για τριάντα ημέρες. Οι ομάδες που σχηματίστηκαν εξοικονόμησαν συνολικά με την δράση τους 1621 λίτρα βενζίνης και 3764 kg CO2, διανύοντας 16.218 χιλιόμετρα.