Το νέο φαραωνικό του έργο εγκαινίασε τη Δευτέρα, ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, υποστηρίζοντας ότι θα σημαδέψει την ιστορία της χώρας.
Οι φήμες που ήθελαν το νέο αεροδρομίο της Κωνσταντινούπολης να παίρνει το όνομα «Ερντογάν» (άλλωστε το υπάρχον διεθνές αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης ονομάζεται Ατατούρκ), διαψεύστηκαν καθώς έλαβε το όνομα «Istanbul Aiport».
«Η Κωνσταντινούπολη είναι ένα όμορφο κόσμημα, ανάμεσα στις θάλασσες. Κάναμε το έργο σε αυτή την πόλη για αυτό και το ονομάσαμε Istanbul Aiport», δήλωσε ο Ερντογάν κατά τη διάρκεια των εγκαινίων που καθόλου τυχαία πραγματοποιήθηκαν στην 95η επέτειο από την ίδρυση της τουρκικής Δημοκρατίας. «Αυτό το έργο θα σημαδέψει την Ιστορία», πρόσθεσε ο Τούρκος πρόεδρος.
Το νέο αεροδρόμιο βρίσκεται στην ακτή της Μαύρης Θάλασσας στην ευρωπαϊκή πλευρά της Τουρκίας, 22 μίλια έξω από την Κωνσταντινούπολη. Εχει κόστος 11,7 δισ. δολάρια και διαθέτει το μεγαλύτερο τερματικό σταθμό στον κόσμο κάτω από μια στέγη και αναμένεται να πάρει τα πρωτεία από το αεροδρόμιο της Ατλάντα.
Από το αεροδρόμιο δεν λείπει τίποτα με την άνεση και την πολυτέλεια να αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά του. Εχει άπλετο χώρο για πάρκο, ξενοδοχεία, τζαμιά, ιατρικά και συνεδριακά κέντρα. Τα βλέμματα όλων τραβά ο πύργος ελέγχου, αλλά και οι αρχιτεκτονική άποψη των εσωτερικών χώρων με θόλους που επιτρέπουν στο φυσικό φως να λούζει τους χώρους.
Φυσικά, το «Istanbul Aiport» έχει τελευταίας τεχνολογίας προδιαγραφές, ενώ θα γίνονται και έξτρα έλεγχοι προκειμένου να αποφεύγονται τρομοκρατικά χτυπήματα. Γι’ αυτό θα γίνονται έλεγχοι ασφαλείας εκτός του κτιρίου καθώς και μεταξύ του του χώρου του check-in και των αναχωρήσεων.
Το αεροδρόμιο θα εξυπηρετεί περισσότερες από 100 αεροπορικές εταιρείες, φτάνοντας σε τουλάχιστον 300 προορισμούς. Σύμφωνα με την κοινοπραξία iGΑ, που βρίσκεται πίσω από την κατασκευή και τη λειτουργία, σε πρώτη φάση ο αερολιμένας θα μπορεί να εξυπηρετεί 90 εκατ. επιβάτες, με τον αριθμό να αγγίζει τα 200 εκατ. στη δεύτερη φάση.
«Το αεροδρόμιο αυτό θα είναι ο σημαντικότερος κόμβος μεταξύ Ασίας και Ευρώπης», δήλωσε ο Καντρί Σαμσουνλού, επικεφαλής της κοινοπραξίας των πέντε εταιρειών για το Istanbul Grand Airport.
Για να γίνει πραγματικότητα το νέο έργο του «μεγαλύτερου αεροδρομίου στον κόσμο», εργάστηκαν 39.000 άνθρωποι κάτω από ασφυκτικές συνθήκες προκειμένου να προλάβουν την τελευταία διορία που είχε δώσει ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
«Το αεροδρόμιο έχει γίνει ένα νεκροταφείο», δήλωσε ο Νιχάτ Ντεμίρ, επικεφαλής συντεχνιακής οργάνωσης εργατών, στο Associated Press, υποστηρίζοντας πως στους εργάτες ασκήθηκε τρομερή πίεση για να ολοκληρωθεί το έργο. Αυτή η κατάσταση οδήγησε σε «απροσεξία, ατυχήματα και θανάτους».
Η ένωση Dev-Yapi-Is έχει ταυτοποιήσει 37 θανάτους εργατών, ενώ πάνω από 100 θάνατοι δεν έχουν ακόμη ταυτοποιηθεί. Μια εφημερίδα της αντιπολίτευσης ανέφερε φέτος ότι στα χρόνια κατασκευής του αεροδρομίου είχαν πεθάνει έως 400 εργαζόμενοι.
Από την πλευρά του ο Τούρκος υπουργός Εργασίας διέψευσε τους εκατοντάδες θανάτους, υποστηρίζοντας ότι 27 εργάτες έχασαν τη ζωή τους λόγω προβλημάτων υγείας και τροχαίων ατυχημάτων.