Το κεφάλαιο της Συνταγματικής Αναθεώρησης σπεύδει να ανοίξει ο πρωθυπουργός, επιχειρώντας να επουλώσει τις πληγές που έχουν ανοίξει εδώ και ένα δεκαήμερο στο εσωτερικό της κυβέρνησης.
Η αλλαγή ατζέντας απασχόλησε, κατά πληροφορίες του iefimerida, τις προηγούμενες μέρες το Μέγαρο Μαξίμου. Και αποφασίστηκε να δρομολογήσουν από δω και στο εξής πολιτικές πρωτοβουλίες, όπως αυτή για τις αλλαγές στο Σύνταγμα, τις οποίες ο πρωθυπουργός κατά την ομιλία του στη ΔΕΘ είχε χαρακτηρίσει «αναγκαίες» και «υπερώριμες».
Για τον λόγο αυτό συνεδριάζει στις 6 μ.μ. η Πολιτική Γραμματεία, η οποία μετά από πολύ καιρό θα έχει διαφορετική θεματολογία, με δεδομένο ότι όλο το προηγούμενο διάστημα μονοπωλούσε το ενδιαφέρον το θέμα Καμμένου και η Συμφωνία των Πρεσπών. Εκεί, αναμένεται μια πρώτη εισήγηση ως προς το πλαίσιο των προτάσεων που επεξεργάζεται το Μαξίμου και ακολούθως θα διαμορφωθεί το τελικό κείμενο. Και φυσικά με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένονται και οι τοποθετήσεις των κομματικών στελεχών καθότι είναι γνωστό ότι στους κόλπους του ΣΥΡΙΖΑ είναι υπέρμαχοι του διαχωρισμού Εκκλησίας-κράτους.
Τον Νοέμβριο η πρόταση
Στο μεταξύ, ο βασικός σχεδιασμός περιλαμβάνει τις επόμενες ημέρες να συνεδριάσει και η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ. Ώστε στις αρχές Νοεμβρίου να κατατεθεί πρόταση για τη Συνταγματική Αναθεώρηση (την οποία θα υπογράφουν τουλάχιστον 50 βουλευτές).
Τα βήματα και οι ψηφοφορίες
Σύμφωνα με το διαδικαστικό, η πρόταση υποβάλλεται στον Πρόεδρο της Βουλής, ο οποίος μεταφέρει το ζήτημα στη Βουλή και συγκροτεί επιτροπή που λειτουργεί περίπου δύο μήνες.
Η πρώτη ψηφοφορία υπολογίζεται να διεξαχθεί μέσα Δεκεμβρίου, και ένα μήνα μετά η δεύτερη ψηφοφορία.
Όσο για την τελική έγκριση στο περιεχόμενο της Συνταγματικής Αναθεώρησης θα το δώσει η επόμενη Βουλή είτε με απλή πλειοψηφία, είτε με πλειοψηφία 180 βουλευτών, ανάλογα με την κατάληξη της ψηφοφορίας στην προτείνουσα - δηλαδή τη σημερινή- Βουλή.
Tι αλλάζει στις σχέσεις Εκκλησίας-κράτους
Όλα τα βλέμματα εστιάζουν στο σημείο του… εξορθολογισμού των σχέσεων και των «διακριτών ρόλων» Εκκλησίας-κράτους που προωθείται ανάμεσα στους δύο θεσμούς.
Αρμόδιες πηγές μεταφράζοντας τα παραπάνω, προαναγγέλλουν ότι «κατοχυρώνεται η θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους»!
Ο Τσίπρας δεν θέλει σύγκρουση
Από την κυβέρνηση ,πάντως, τονίζουν ότι οποιαδήποτε αλλαγή στο κρίσιμο άρθρο 3 θα επιδιωχθεί να προταθεί μετά από διάλογο και με συναίνεση με την εκκλησία της Ελλάδος. Το τελευταίο άλλωστε που θέλει ο Τσίπρας στην παρούσα φάση είναι όξυνση και σύγκρουση.
Υπενθυμίζεται ότι προ ημερών ο πρωθυπουργός είχε κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο. Με τις πληροφορίες να επιμένουν ότι συζήτησαν αποκλειστικά για την εκκλησιαστική περιουσία. Όσο για τη μισθοδοσία των κληρικών, δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή και θα συνεχίσει να καταβάλλεται από την πολιτεία.
Ανοιχτό το θέμα της εκλογής του ΠτΔ από τον λαό
Άλλο ένα θέμα που βρίσκεται σε εκκρεμότητα αφορά στην αρχιτεκτονική του πολιτεύματος, αφού μία από τις βασικές προτάσεις Τσίπρα τον Ιούλιο του ‘16 ήταν να μην διαλύεται η Βουλή με αφορμή την μη εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, με ορθάνοιχτο ακόμα το ζήτημα που αφορά στην πρόταση για το αν θα γίνεται απευθείας εκλογή από το λαό.
Παυλόπουλος: Οχι απευθείας από τον λαό η εκλογή Προέδρου
Μάθημα Συνταγματικού Δικαίου παρέδωσε ο πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος, με την εμπεριστατωμένη εισαγωγική ομιλία του στο συνέδριο, με θέμα: «Προεδρική Δημοκρατία versus Προεδρευομένης Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας».
Οπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Παυλόπουλος πρότεινε την υιοθέτηση του συμπεράσματος, ως προς τη σύγκριση μεταξύ Προεδρικής Δημοκρατίας και Προεδρευόμενης Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας, το εξής: «Δεν υφίσταται σύστημα οργάνωσης της μορφής του πολιτεύματος, το οποίο θα μπορούσε να λειτουργήσει ως υπόδειγμα που πρέπει να υιοθετήσει, ως "ιδανικό", κάθε λαός και κάθε κράτος».
Όλως αντιθέτως, τόνισε, όταν μιλάμε για ένα «ιδανικό» σύστημα πολιτειακής οργάνωσης, πριν απ’ όλα «πρέπει να σκεφτόμαστε για ποιον λαό αυτό προορίζεται, σύμφωνα με την ιδιοσυστασία του και την παράδοσή του». Επίσης, σημείωσε ότι πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και σε ποια ιστορική συγκυρία το σύστημα τούτο εφαρμόζεται, όπως αυτή διαμορφώνεται στην πορεία εξυπηρέτησης του εθνικού και του δημόσιου συμφέροντος κάθε λαού.
Ο Πρόεδρος εξέφρασε την άποψη «να μην υιοθετηθεί η ιδέα της απευθείας από το λαό εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας, και μάλιστα με ιδιαιτέρως ενισχυμένες αρμοδιότητες, αφού κάτι τέτοιο θα οδηγούσε, ενδεχομένως, σε μια συνταγματικώς προβληματική στροφή του πολιτεύματος προς την κατεύθυνση της Προεδρικής Δημοκρατίας».
Επιπλέον, τόνισε, «θα κατέληγε, οιονεί νομοτελειακώς, σε ένα είδος θεσμικής και πολιτικής "δυαρχίας" στην κορυφή της εκτελεστικής εξουσίας, η οποία έρχεται σε αντίθεση προς την κοινοβουλευτική παράδοση και λειτουργία του Ελληνικού Πολιτεύματος».
Βάζει ξανά διαχωριστικές γραμμές
Επιδίωξη του Μαξίμου, τέλος, είναι, εξ αφορμής της εν λόγω διαδικασίας, να επαναφέρει τις διαχωριστικές γραμμές με τη Νέα Δημοκρατία και να πιέσει τις προοδευτικές δυνάμεις της Κεντροαριστεράς και ειδικότερα το Κίνημα Αλλαγής να τοποθετηθεί.