Κόκκινος συναγερμός στην Ισλανδία: Ηφαίστειο απειλεί να φέρει τον όλεθρο στη βόρεια Ευρώπη - iefimerida.gr

Κόκκινος συναγερμός στην Ισλανδία: Ηφαίστειο απειλεί να φέρει τον όλεθρο στη βόρεια Ευρώπη

Πάνω από 100.000 πτήσεις είχαν ακυρωθεί το 2010 στην Ευρώπη λόγω του νέφους από το ηφαίστειο Eyjafjallajokull (Φωτογραφία: ΑΡ/Brynjar Gauti)
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Συναγερμό σημαίνουν ειδικοί στην Ισλανδία για τον κίνδυνο μιας κολοσσιαίας ηφαιστειακής έκρηξης που θα εκτοξεύσει στην ατμόσφαιρα νέφη τοξικής τέφρας ικανής να δηλητηριάσει πάνω από 200.000 ανθρώπους.

Όπως επισημαίνουν μια τέτοια έκρηξη θα προκαλέσει πτώση της θερμοκρασίας στη Γηραιά Ήπειρο επί χρόνια, καταστροφή των σοδειών, κρούσματα μαζικής υποθερμίας, απίστευτο χάος στις μετακινήσεις καθώς θα καθηλωθούν επί εβδομάδες, αν όχι μήνες εκατοντάδες χιλιάδες πτήσεις και τεράστιες πλημμύρες από το λιώσιμο πάγων.

Ο λόγος που ανησυχούν είναι ότι βαθιά κάτω από τον πάχους χιλίων μέτρων παγετώνα Myrdalsjokull στην Ισλανδία, ένας γίγαντας δείχνει να σαλεύει: το ηφαίστειο Κάτλα, που συνδέεται από την τοπική παράδοση με τον θρύλο μιας κακιάς μάγισσας, η οποία προκάλεσε εκτεταμένη καταστροφή στην περιοχή κατά τον Μεσαίωνα.

Η εκκλησία του Βικ, κοντά στο ηφαίστειο Κάτλα, που έχει μετατρέψει σε πόλο έλξης  τη μικρή κοινότητα των 500 κατοίκων κάπου 180 χλμ ανατολικά του Ρέικιαβικ (Φωτογραφία: ΑΡ)

Η Κάτλα εξερράγη τελευταία φορά πριν από έναν αιώνα, όταν εκτόξευσε στον ουρανό πέντε φορές περισσότερη τέφρα από ό,τι το Eyjafjallajokull το 2010 επεκτείνοντας κατά πέντε χιλιόμετρα τη νότια ακτή της νησιωτικής χώρας! Από το λιώσιμο του παγετώνα τότε απελευθερώθηκε ένας χείμαρρος νερού, λάσπης και παγόβουνα, με όγκο υδάτων παρόμοιο με εκείνο του Αμαζονίου!

Κόκκινος συναγερμός στην Ισλανδία: Ηφαίστειο απειλεί να φέρει τον όλεθρο στη βόρεια Ευρώπη | iefimerida.gr 1
Κόκκινος συναγερμός στην Ισλανδία: Ηφαίστειο απειλεί να φέρει τον όλεθρο στη βόρεια Ευρώπη | iefimerida.gr 2
Επί δύο εβδομάδες καθηλώθηκαν το 2010 περίπου 100.000 πτήσεις στη Β.Δ. Ευρώπη μετά την έκρηξη του Eyjafjallajokull (Φωτογραφίες αρχείου: ΑΡ)

Οι ειδικοί ανησυχούν ότι αυτή η γεωλογική ωρολογιακή βόμβα έχει καιρό να ξυπνήσει. Τα στοιχεία δείχνουν ότι η Κάτλα εκρήγνυται κατά μέσο όρο κάθε 60 χρόνια και τώρα «κοιμάται» για πάνω από εκατό. Ωστόσο, οι μετρήσεις των ειδικών δείχνουν ότι το ηφαίστειο αρχίζει να ενεργοποιείται εκλύοντας μεγάλες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα - κλασικό προμήνυμα έκρηξης επειδή σηματοδοτεί τη συσσώρευση μάγματος μέσα στο ηφαίστειο.
Βαθιά στα έγκατα του ηφαιστείου, η Γη βογκάει... Τον περασμένο Ιούλιο ένας πίδακας νερού ξεπήδησε από τον πάγο που επικάθεται στον κρατήρα της Κάτλα, παρασέρνοντας μια γέφυρα – ένδειξη ότι ένας ισχυρός παλμός θερμότητας είχε χτυπήσει τη βάση του παγετώνα Myrdalsjokull. Έκτοτε οι σεισμογράφοι καταγράφουν περιοδικά δονήσεις και βίαια ξεσπάσματα του Εγκέλαδου στην περιοχή.

Τουρίστες απολαμβάνουν τη θέα του καταρράκτη Skogafoss στον παγετώνα  Myrdalsjokull που καλύπτει το ηφαίστειο Κάτλα (Φωτογραφία: ΑΡ)

Όλα δείχνουν ότι, βαθιά κάτω από το έδαφος, εντείνονται πράγματι οι μαζικές ροές λιωμένου πετρώματος καθώς πλησιάζουμε στην πιο επικίνδυνη περίοδο του έτους στην Ισλανδία, το φθινόπωρο, όταν αυξάνεται η σεισμική δραστηριότητα μαζί με τον κίνδυνο ηφαιστειακών εκρήξεων. Η συσσώρευση ισχύος στο εσωτερικό της Κάτλα εντείνεται μαζικά από την παρουσία πάνω στον κρατήρα της του παγετώνα, ο οποίος λειτουργεί όπως το καπάκι σε μια γιγάντια χύτρα ταχύτητας.
Ως αποτέλεσμα, όταν εκραγεί το ηφαίστειο, οι επιστήμονες προβλέπουν ότι θα εκτοξεύσει στον ουρανό ένα πολύ μεγαλύτερο νέφος τέφρας από το Eyjafjallajokull – έστω κι αν η πραγματική ισχύς της έκρηξης θα είναι συγκριτικά μικρότερη. Κι αυτό επειδή το εκτινασσόμενο μάγμα διαχωρίζεται λόγω των εκρήξεων υψηλής πίεσης σε μικροσωματίδια τέφρας, τόσο ελαφρά, ώστε δημιουργούν τεράστια τοξικά νέφη που μπορούν να μεταφέρονται επί εβδομάδες ή μήνες από τις αέριες μάζες.

Κι αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα για τα αεροσκάφη: όταν οι μηχανές τους απορροφούν τα μικροσωματίδια, αυτά θερμαίνονται σε τέτοιο βαθμό που μετατρέπονται σε λιωμένο γυαλί, το οποίο φθάνοντας στο πίσω μέρος των κινητήρων ψύχεται και στερεοποιείται πάνω στα πτερύγια, σταματώντας τις μηχανές και προκαλώντας την πτώση του αεροσκάφους.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ