Αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια, μαζί με τεχνογνωσία και τεχνολογία, θα επιστρέψουν στην ελληνική οικονομία στο πλαίσιο της αναβάθμισης 85 ελληνικών μαχητικών αεροσκαφών F-16 στην τελευταίας τεχνολογίας έκδοση, την Block 70/72 V (από το Viper), από τη Lockheed Martin.
Αυτό ανέφερε μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ, Πρακτορείο 104,9 FM, ο Ντένης Πλέσσας, αντιπρόεδρος Επιχειρηματικών Αναπτυξιακών Πρωτοβουλιών Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής κι εκπρόσωπος της εταιρίας Lockheed Martin στην Ελλάδα, ο οποίος βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της συμμετοχής του κολοσσού της αεροναυτικής και διαστημικής βιομηχανίας στην 83η ΔΕΘ.
«Η Lockheed Martin δεν είναι καινούργια στην Ελλάδα, καθώς έχουμε μια παρουσία, η οποία είναι 70 και πλέον ετών, ως εκ τούτου είμαστε γνώριμοι στον ελληνικό λαό», τόνισε ο κ.Πλέσσας αναφερόμενος στην εκτενή παρουσία της ειδικευμένης αμερικανικής εταιρίας στη Θεσσαλονίκη, ενώ στην αποκλειστική του συνέντευξη για το ΑΠΕ- ΜΠΕ, περιέγραψε τις σημαντικότερες πτυχές των προγραμμάτων αλλά και των συνεργασιών με την ελληνική βιομηχανική βάση. Με την πρόσφατη υπογραφή, δε, της συμφωνίας για την αναβάθμιση 85 εκ του στόλου των ελληνικών μαχητικών στην τελευταίας τεχνολογίας έκδοση, την Block 70/72 V (από το Viper), ανοίγει σύμφωνα με τον κ.Πλέσσα ο δρόμος για μεταφορά και σημαντικών εργασιών αλλά και τεχνογνωσίας στην Ελλάδα. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «η Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία (ΕΑΒ) θα εγκαταστήσει όλα τα νέα συστήματα του μαχητικού F-16V (Viper) εδώ στην Ελλάδα» και έτσι αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια «θα επιστρέψουν στην ελληνική οικονομία μαζί με τεχνογνωσία και τεχνολογία για την Ελλάδα».
Ο εκπρόσωπος της εταιρίας Lockheed Martin στην Ελλάδα αναφέρθηκε εκτεταμένα και στο μαχητικό 5ης Γενιάς F-35, όπως και στην προοπτική ένταξής του σε υπηρεσία από την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία. «Το F-35 είναι ένα αεροσκάφος το οποίο σχεδιάστηκε και κατασκευάζεται από τη Lockheed Martin και άλλους εννέα συνεταίρους. Το αεροπλάνο αυτό σχεδιάστηκε με βασικά χαρακτηριστικά μαχητικών 5ης γενιάς, εκ των οποίων το σημαντικότερο είναι τα χαρακτηριστικά στέλθ (stealth), η ικανότητα δηλαδή του αεροπλάνου να είναι δυσδιάκριτο από τα εχθρικά ραντάρ», περιέγραψε.
Ο κ.Πλέσσας αναφέρθηκε τέλος και στην παρουσία της Lockheed Martin σε ελληνικό έδαφος και δη στη Θεσσαλονίκη και τη ΔΕΘ, που συνδυάστηκε με αυξημένη επισκεψιμότητα απλών επισκεπτών στους εξελιγμένους προσομοιωτές των μαχητικών F-35 και F-16V κάτι που καταγράφηκε ως αξιοσημείωτο από τα στελέχη της αμερικανικής εταιρίας. «Η προσέλευση του κόσμου και στους δύο εξομοιωτές δείχνει την αγάπη του για την Πολεμική Αεροπορία, την τεχνολογία και προς οτιδήποτε βοηθάει τον άνθρωπο να αισθανθεί έστω για λίγα λεπτά Ίκαρος. Είχαμε επισκέπτες για τους εξομοιωτές από παιδιά έξι ετών μέχρι και ενηλίκους 65 ετών», είπε χαρακτηριστικά.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Ντένη Πλέσσα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τον Σωτήρη Κυριακίδη
Κύριε Πλέσσα πως λάβατε την απόφαση ως εταιρία να συμμετάσχετε στην 83η Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης;
Είναι μεγάλη μας χαρά που είμαστε στη Θεσσαλονίκη, τόσο η Lockheed Martin, όσο και εγώ προσωπικά. Η παρουσία των 60 και πλέον αμερικανικών εταιριών, μεταξύ των οποίων υπάρχουν περίπου 20, που αντιπροσωπεύουν πραγματικά μεγάλες, κολοσσιαίες θα έλεγα εταιρίες, δείχνει το ενδιαφέρον που τον τελευταίο καιρό αναπτύχθηκε σχετικά με την Ελλάδα. Οι εταιρίες που υπάρχουν εδώ είναι οι περισσότερες υψηλής τεχνολογίας και ήρθαν στην Ελλάδα σε αναζήτηση συνεργατών, υπεργολάβων και άλλων συνεργασιών. Η Lockheed Martin δεν είναι καινούργια στην Ελλάδα, καθώς έχουμε παρουσία η οποία μετρά 70 και πλέον χρόνια, ως εκ τούτου είμαστε γνώριμοι στον ελληνικό λαό. Προϊόντα της Lockheed Martin χρησιμοποιεί η Πολεμική Αεροπορία και πρέπει να πω πως είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι γιατί στα χέρια τους, τα άξια χέρια των Ελλήνων Ιπταμένων, προϊόντα της Lockheed Martin όπως τα αεροσκάφη F-16, τα αεροσκάφη τύπου 'Ηρακλής' C-130, τα αεροσκάφη Ναυτικής Συνεργασίας, τα P-3 και πολλά άλλα προϊόντα της Lockheed αξιοποιούνται κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Επίσης πρέπει να πω ότι είμαστε και ιδιαίτερα ευχαριστημένοι να βλέπουμε τις ελληνικές εταιρίες με τις οποίες συνεργαζόμαστε και να τις βλέπουμε να προοδεύουν και να βοηθούν και αυτές στην ανάπτυξη της χώρας.
Το highlight της συμμετοχής σας στη ΔΕΘ είναι οι προσομοιωτές της εταιρίας σας, κάτι που δεν βλέπουμε πολύ συχνά στη Θεσσαλονίκη...
Η προσέλευση του κόσμου και στους δύο εξομοιωτές δείχνει την αγάπη του για την Πολεμική Αεροπορία, την τεχνολογία και προς οτιδήποτε βοηθάει τον άνθρωπο να αισθανθεί έστω για λίγα λεπτά Ίκαρος. Είχαμε επισκέπτες για τους εξομοιωτές από παιδιά 6 ετών μέχρι μεγάλους 65 ετών. Γεγονός είναι ότι έχοντας και τον εξομοιωτή και του F-16V, που θα είναι το αναβαθμισμένο F-16 για την πολεμική αεροπορία, αλλά και του F-35 μπορεί να δει κανείς τις διαφορές μεταξύ των δύο αεροσκαφών αλλά κυρίως τις δυνατότητες που είναι πραγματικά μοναδικές.
Μέσα στο 2018 μάθαμε και ως κοινό στην Ελλάδα το μαχητικό F-35, που βρέθηκε σε μεγάλο βαθμό στην επικαιρότητα. Η εταιρία συνδέεται με μια εξέλιξη της τεχνολογίας σε σχέση με αυτό το μαχητικό 5ης Γενιάς και τώρα οι Έλληνες μαθαίνουν τι είναι αυτό. Αν λοιπόν σας γίνει η απλή ερώτηση του τι συνιστά για μια χώρα η απόκτηση ενός τέτοιου οπλικού συστήματος, τι θα απαντήσετε;
Αρχικά είναι λογικό το ότι έγινε τόσο μεγάλη συζήτηση γύρω από το F-35. Το F-35 είναι ένα αεροσκάφος το οποίο σχεδιάστηκε και κατασκευάζεται από τη Lockheed Martin αλλά και άλλους εννέα συνεταίρους. Πέραν αυτών, υπάρχουν και τρεις με τέσσερις ακόμη χώρες, οι οποίες μπήκαν αργότερα στο πρόγραμμα. Έχουμε λοιπόν μια πλειάδα χωρών που συμμετέχουν στην κατασκευή των αεροσκαφών που στη συνέχεια θα τα χρησιμοποιήσουν για τις πολεμικές τους αεροπορίες. Το μεγάλο ενδιαφέρον του κόσμου προκύπτει από το ότι το αεροπλάνο αυτό είναι το μοναδικό 5ης Γενιάς μαχητικό που εξάγεται εκτός Αμερικής. Το αεροπλάνο αυτό σχεδιάστηκε με βασικά χαρακτηριστικά μαχητικών 5ης Γενιάς, εκ των οποίων το σημαντικότερο είναι τα χαρακτηριστικά στέλθ (stealth), η ικανότητά του δηλαδή να είναι δυσδιάκριτο από τα εχθρικά ραντάρ. Αυτό του δίνει ένα μοναδικό επιχειρησιακό πλεονέκτημα, του δίνει τη δυνατότητα να βλέπει τον αντίπαλο ενώ ο αντίπαλος δεν το βλέπει το ίδιο. Του δίνει τη δυνατότητα να διεισδύσει σε περιοχές και να μην τον "πιάσει" η αεράμυνα του εχθρού όπως και τη δυνατότητα να προβεί σε καταστροφή της αεράμυνας σε μια πολεμική σύρραξη χωρίς το ίδιο να γίνει αντιληπτό. Ταυτόχρονα, το αεροσκάφος έχει κι άλλα σημαντικά χαρακτηριστικά αφού διαθέτει ένα από τα πλέον εξελιγμένα συστήματα ραντάρ όπως και άλλων αισθητήρων. Αυτά του επιτρέπουν να συλλέγει τεράστιο αριθμό πληροφοριών, στη συνέχεια οι πληροφορίες αυτές επεξεργάζονται από τους επιχειρησιακούς υπολογιστές και προσφέρονται στον Ιπτάμενο κατά έναν τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να τα χρησιμοποιήσει. Ο στόχος μας είναι ο Ιπτάμενος να είναι τακτικιστής και υπεύθυνος για τη στρατηγική της αερομαχίας χωρίς να ιδρώνει ή να αγωνίζεται για να πετάξει το αεροπλάνο ή να αντιληφθεί τι του λένε αυτές οι πληροφορίες. Επίσης, το αεροπλάνο αυτό σκοπό έχουμε να διαθέτει ο Ιπτάμενος την καλύτερη δυνατή επίγνωση της κατάστασης της αερομαχίας. Το αεροπλάνο αυτό επειδή κατασκευάζεται για τόσους πολλούς πελάτες ικανοποιεί προδιαγραφές, απαιτήσεις, πρωτόκολλα επικοινωνίας για έναν σημαντικό αριθμό έτσι ώστε λίγο ή πολύ να το καθιστούν μοναδικό στην αεροναυπηγική ιστορία που να διαθέτει όλα αυτά τα χαρακτηριστικά. Είναι λοιπόν πολύ λογικό οι Έλληνες να ενδιαφέρονται για το F-35.
Γιατί δεν συμμετέχει στο πρόγραμμα η Ελλάδα; Της δόθηκε η ευκαιρία και όταν της δόθηκε ήταν εφικτό να γίνει κάτι τέτοιο;
Στην Ελλάδα προτάθηκε τρεις φορές να ενταχθεί στο πρόγραμμα. Ατυχώς θα έλεγα ότι οι στιγμές ήταν τέτοιες που η Ελλάδα δεν αξιοποίησε την πρόσκληση αυτή από τις ΗΠΑ, αυτό ήταν ατυχές και τούτο διότι αν είχαμε μπει σαν χώρα στο πρόγραμμα σήμερα η ελληνική αμυντική βιομηχανία ευρύτερα θα είχε συμμετοχή στο τεράστιο αυτό πρόγραμμα (σ.σ παραγωγής του μαχητικού F-35). Για λόγους τους οποίους δεν γνωρίζω, κυβερνήσεις εκείνης της εποχής δεν αξιοποίησαν την πρόσκληση να ενταχθεί και η Ελλάδα στο πρόγραμμα αυτό όπως έκαναν οι άλλες χώρες. Υπάρχει προοπτική και δυνατότητα στο μέλλον ένταξης της χώρας μας στο πρόγραμμα αλλά όχι σαν συνεταίρος αλλά σαν αγοραστής με διακρατική συμφωνία FMS.
Έχει ξεκινήσει κάποια πρώτη συζήτηση για το θέμα σε επίπεδο πρώτων επαφών;
Η ελληνική κυβέρνηση και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας έστειλαν εδώ και έναν περίπου χρόνο αίτημα, που ονομάζουμε Letter Of Request, για την εξασφάλιση πληροφοριών και τιμών γύρω από το πρόγραμμα και ήδη βρίσκεται σε επαφή η ελληνική κυβέρνηση με τις αμερικανικές αρχές, το αμερικανικό υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Πιστεύω ότι αυτό είναι το πρώτο βήμα πριν προβεί η χώρα σε αγορά του οποιουδήποτε προϊόντος.
Ας πάμε στο ζήτημα της αναβάθμισης των 85 ελληνικών μαχητικών F-16 στην έκδοση Viper. Τι θα κερδίσει η χώρα από την επένδυση αυτή;
Η επένδυση που έκανε η ελληνική κυβέρνηση για την αναβάθμιση των F-16 είναι ιδιαίτερα σημαντική αλλά ήταν και απαραίτητη. Τούτο γιατί τα αναβαθμισμένα F-16 θα μπορούν να επιχειρούν μαζί με τα F-35 με τον καλύτερη δυνατό τρόπο, όταν και όποτε η Ελλάδα αποκτήσει F-35. Τα νέα συστήματα με τα οποία θα είναι εξοπλισμένα τα F-16V, όπως το νέο ραντάρ, ο νέος επιχειρησιακός υπολογιστής, τα νέα συστήματα επικοινωνίας και αυτοπροστασίας είναι τέτοια που θα επιτρέπουν στα δύο αυτά αεροσκάφη να συνεργάζονται κατά τρόπο άψογο.
Όσον αφορά τώρα τις θέσεις εργασίας και τα οφέλη για την ελληνική αμυντική βιομηχανία πρέπει να σας πως ότι η Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία θα εγκαταστήσει όλα τα νέα συστήματα του F-16V (Viper) εδώ στην Ελλάδα. Αυτό σημαίνει σημαντική δουλειά και τεχνολογία που θα εφαρμοστεί σε 85 αεροσκάφη. Πέραν αυτού στην ΕΑΒ θα γίνουν νέες υποδομές για την υποστήριξη του αεροσκάφους. Αντίστοιχες υποδομές θα σε μονάδες της Πολεμικής Αεροπορίας. Τέλος τα αντισταθμιστικά έχουν καταργηθεί, υπάρχουν βιομηχανικές επιστροφές με στόχο την υποστήριξη του συστήματος. Τέτοιες θα γίνουν από ελληνικές εταιρίες και είναι πολλαπλές. Αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια θα επιστρέψουν στην ελληνική οικονομία μαζί με τεχνογνωσία και τεχνολογία για την Ελλάδα.
πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ