Από τις 26 Αυγούστου, κανένα διασωστικό πλοίο ΜΚΟ δεν επιχειρεί στην κεντρική Μεσόγειο, στις βασικές διαδρομές που ακολουθούν οι μετανάστες, από τη βόρεια Αφρική προς τη νότια Ευρώπη.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο διάστημα που συμβαίνει κάτι τέτοιο, από τα τέλη του 2015 που ξεκίνησαν οι σχετικές επιχειρήσεις και οι ΜΚΟ προειδοποιούν ότι χιλιάδες μετανάστες κινδυνεύουν να πνιγούν.
Οι αντιμεταναστευτικές πολιτικές της Μάλτας και της Ιταλίας, που έκλεισαν τα λιμάνια τους για τα διασωστικά σκάδη, οδήγησαν σε ραγδαία μείωση των σχετικών αποστολών. Ομως, οι αιτούντες άσυλο συνεχίζουν να κάνουν αυτό το επικίνδυνο ταξίδι. Και χωρίς τις επιχειρήσεις των ΜΚΟ, υπάρχει ο φόβος ότι τα ναυάγια θα αυξηθούν δραματικά.
Η τελευταία φορά που η Μεσόγειος έμεινε χωρίς διασωστικά σκάφη των ΜΚΟ ήταν από τις 28 Ιουνίου έως τις 8 Ιουλίου και μέσα σε αυτό το διάστημα πνίγηκαν περισσότεροι από 300 μετανάστες. Παρότι ο τραγικός απολογισμός είχε μειωθεί πέρυσι, τους τελευταίους μήνες αυξήθηκε απότομα και πλέον η πιθανότητα θανάτου σε αυτές τις διαδρομές είναι τριπλάσιος.
Από τα 10 διασωστικά σκάφη ΜΚΟ που επιχειρούν στη Μεσόγειο, τα τρία κρατούνται στο λιμάνι της Βαλέτα, εξαιτίας διαμάχης για τη σημαία που φέρουν. Το Juventa, πλοίο γερμανικής ΜΚΟ είναι για πάνω από ένα χρόνο στο λιμάνι στο Τραπάνι της Σικελίας, παρότι οι εισαγγελείς απέσυραν τις κατηγορίες για διακίνηση παράνομη διακίνηση μεταναστών, σε βάρος του πληρώματος. Επίσης, σκάφη της ΜΚΟ Open Arms αποχώρησαν από την κεντρική Μεσόγειο τον προηγούμενο μήνα, έπειτα από το «μπλόκο» από τα ιταλικά λιμάνια.
Το Aquarius, που το καλοκαίρι αναγκάστηκε να κατευθυνθεί στην Ισπανία όταν η Ιταλία και η Μάλτα δεν επέτρεψαν την είσοδό του στα λιμάνια τους, αναμένεται να σαλπάρει από τη Γαλλία τις επόμενες ημέρες, αλλά οι ΜΚΟ που το χρησιμοποιούν στις επιχειρήσεις τους δεν μπορούν να εγγυηθούν τη μόνιμη παρουσία του στην περιοχή.
Πηγή: Guardian